Život s elektromobilem může být celkem jednoduchý a příjemný, ale každopádně oproti spalovacím autům je potřeba nad vším více přemýšlet, hlavně třeba nad způsobem a možnostmi dobíjení.
S elektromobilem svým způsobem nestačí přijet na dobíjecí stanici a vzít za správnou “hadici”, resp. v tomto případě za nabíjecí kabel se správným konektorem. Je potřeba přemýšlet i nad tím, jestli potřebujete nabíjet rychle, nebo postačí pomalejší nabití, které má zase lepší vliv na životnost baterie. Navíc někteří mohou nabíjet samozřejmě doma, takže i zde je potřeba přemýšlet, kdy je ten nejlepší čas pro naplánování dobíjení, aby např. byla elektřina co možná nejlevnější.
Pokud máte na dobíjecí stanici jen zastávku a nechcete se zbytečně zdržovat, je vhodné využít rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC). Elektromobily s konektorem CCS (Volkswagen, Hyundai, BMW, atd.) můžete nabíjet zatím dle možností veřejných dobíječek v ČR výkonem až 50 kW (500V, 125A), což třeba u takového VW eGolf znamená dobití na 80 % kapacity během zhruba půl hodiny. V případě konektoru CHAdeMO (Nissan) pak nabíjení probíhá s výkonem taktéž až 50 kW (500V, 120A). Nevýhodou však je, že nabíjecí stanice zatím většinou neumí výkon rozdělit mezi dvě nabíjená auta, takže pokud někdo nabíjí rychlonabíječkou, další řidič má zpravidla smůlu a musí počkat.
V tomto směru je nejlépe řešená dobíjecí síť Tesly, která na svých Superchargerech v ČR zvládá výkon až 72 kW a navíc u každého parkovacího místa je rovnou i samostatný nabíjecí stojan se vždy dostupným maximálním možným výkonem, tedy bez kompromisů a např. čekání na to, než by se dobil řidič na vedlejším parkovacím místě. Nabíjecí místa Tesly jsou však určeny jen majitelům elektromobilů této značky a u nás je jich navíc zatím jen jako šafránu. Jistým způsobem rozhodujícím faktorem může být také cena za dobíjení – u některých společností, jako je např. Lidl, totiž můžete prozatím nabíjet zcela zdarma. Jinde potřebujete čip s měsíčním tarifem, nebo využít jednorázových plateb.
Pak jsou tady nabíjecí stanice, které umožňují nabíjení střídavým proudem (AC), ovšem s nižším výkonem než v případě DC. Tento způsob nabíjení (výkonem až 43 kW, 400V, 63A nebo výkonem až 22 kW, 400V, 32A) se u většiny elektromobilů hodí pro dobití jen posledních cca 20 % baterie (tedy z 80 do 100 %), kdy je nabíjení stejně i v případě použití rychlonabíječky se stejnosměrným proudem pomalejší, de facto srovnatelné s nabíjením střídavým proudem. Nebo se může hodit, pokud chcete auto nabít přes noc, a to ze stavu, kdy je téměř úplně vybité až do stavu plného nabití. V takovém případě vám baterie elektromobilu poděkuje. Na druhou stranu je nutné být ohleduplný k ostatním řidičům a tímto způsobem neblokovat dobíjecí místo ne delší dobu než je nezbytně nutné.
Opačná situace je doma v garáži, kde můžete auto zaparkovat klidně na celý den a dobíjení spustit až v momentě, kdy je to např. nejlevnější (příkladem noční proud). Navíc v případě použití klasické domovní zásuvky 230V budete nabíjet podstatně pomaleji, než na veřejných dobíjecích stanicích, a tedy většinou vám to potrvá celou noc. S jednofázovou zásuvkou 12A získáte výkon asi 2,3 kW, v lepším případě 16A s výkonem asi 3,6 kW. U elektromobilů s menší kapacitou baterie, řekněme kolem 20-30 kWh, to nemusí být žádný problém, ovšem u elektromobilů, které mají baterie klidně 60 nebo až téměř 100 kWh, už to může být problém a při nabíjení z běžné zásuvky už by vám to trvalo desítky hodin. V takovém případě stojí za to pořídit domácí Wallbox. Například s třífázovou zásuvkou, 400V, 3x32A získáte výkon až 22 kW, a to už dobu potřebnou pro dobíjení podstatně zkrátí. Ale pozor, některé elektromobily kvůli omezení palubní nabíječky zvládnou jen výkon třeba jen do 7 kW. Pak je tedy zbytečné pro své potřeby pořizovat rychlejší nabíječku, než jaký výkon zvládne vaše auto.
Život s elektromobilem může být celkem jednoduchý a příjemný, ale každopádně oproti spalovacím autům je potřeba nad vším více přemýšlet, hlavně třeba nad způsobem a možnostmi dobíjení.
Tip: 7 jednoduchých tipů pro lepší život s elektromobilem
S elektromobilem svým způsobem nestačí přijet na dobíjecí stanici a vzít za správnou “hadici”, resp. v tomto případě za nabíjecí kabel se správným konektorem. Je potřeba přemýšlet i nad tím, jestli potřebujete nabíjet rychle, nebo postačí pomalejší nabití, které má zase lepší vliv na životnost baterie. Navíc někteří mohou nabíjet samozřejmě doma, takže i zde je potřeba přemýšlet, kdy je ten nejlepší čas pro naplánování dobíjení, aby např. byla elektřina co možná nejlevnější.
Pokud máte na dobíjecí stanici jen zastávku a nechcete se zbytečně zdržovat, je vhodné využít rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC). Elektromobily s konektorem CCS (Volkswagen, Hyundai, BMW, atd.) můžete nabíjet zatím dle možností veřejných dobíječek v ČR výkonem až 50 kW (500V, 125A), což třeba u takového VW eGolf znamená dobití na 80 % kapacity během zhruba půl hodiny. V případě konektoru CHAdeMO (Nissan) pak nabíjení probíhá s výkonem taktéž až 50 kW (500V, 120A). Nevýhodou však je, že nabíjecí stanice zatím většinou neumí výkon rozdělit mezi dvě nabíjená auta, takže pokud někdo nabíjí rychlonabíječkou, další řidič má zpravidla smůlu a musí počkat.
V tomto směru je nejlépe řešená dobíjecí síť Tesly, která na svých Superchargerech v ČR zvládá výkon až 72 kW a navíc u každého parkovacího místa je rovnou i samostatný nabíjecí stojan se vždy dostupným maximálním možným výkonem, tedy bez kompromisů a např. čekání na to, než by se dobil řidič na vedlejším parkovacím místě. Nabíjecí místa Tesly jsou však určeny jen majitelům elektromobilů této značky a u nás je jich navíc zatím jen jako šafránu. Jistým způsobem rozhodujícím faktorem může být také cena za dobíjení – u některých společností, jako je např. Lidl, totiž můžete prozatím nabíjet zcela zdarma. Jinde potřebujete čip s měsíčním tarifem, nebo využít jednorázových plateb.
Pak jsou tady nabíjecí stanice, které umožňují nabíjení střídavým proudem (AC), ovšem s nižším výkonem než v případě DC. Tento způsob nabíjení (výkonem až 43 kW, 400V, 63A nebo výkonem až 22 kW, 400V, 32A) se u většiny elektromobilů hodí pro dobití jen posledních cca 20 % baterie (tedy z 80 do 100 %), kdy je nabíjení stejně i v případě použití rychlonabíječky se stejnosměrným proudem pomalejší, de facto srovnatelné s nabíjením střídavým proudem. Nebo se může hodit, pokud chcete auto nabít přes noc, a to ze stavu, kdy je téměř úplně vybité až do stavu plného nabití. V takovém případě vám baterie elektromobilu poděkuje. Na druhou stranu je nutné být ohleduplný k ostatním řidičům a tímto způsobem neblokovat dobíjecí místo ne delší dobu než je nezbytně nutné.
Opačná situace je doma v garáži, kde můžete auto zaparkovat klidně na celý den a dobíjení spustit až v momentě, kdy je to např. nejlevnější (příkladem noční proud). Navíc v případě použití klasické domovní zásuvky 230V budete nabíjet podstatně pomaleji, než na veřejných dobíjecích stanicích, a tedy většinou vám to potrvá celou noc. S jednofázovou zásuvkou 12A získáte výkon asi 2,3 kW, v lepším případě 16A s výkonem asi 3,6 kW. U elektromobilů s menší kapacitou baterie, řekněme kolem 20-30 kWh, to nemusí být žádný problém, ovšem u elektromobilů, které mají baterie klidně 60 nebo až téměř 100 kWh, už to může být problém a při nabíjení z běžné zásuvky už by vám to trvalo desítky hodin. V takovém případě stojí za to pořídit domácí Wallbox. Například s třífázovou zásuvkou, 400V, 3x32A získáte výkon až 22 kW, a to už dobu potřebnou pro dobíjení podstatně zkrátí. Ale pozor, některé elektromobily kvůli omezení palubní nabíječky zvládnou jen výkon třeba jen do 7 kW. Pak je tedy zbytečné pro své potřeby pořizovat rychlejší nabíječku, než jaký výkon zvládne vaše auto.