Elektromobily se těší čím dál větší popularitě, což s sebou přináší i určité výzvy, které je potřeba překonat a vyřešit. Jednou z nich je účinná recyklace baterií, které jsou poškozené, anebo již dosloužily. Slovenští výzkumníci přišli na způsob, jak lze tuto problematiku efektivně vyřešit a dát tak použitým bateriím druhou šanci.
Odpověď na to, co s použitými bateriemi z elektromobilů, je ve skutečnosti vcelku jednoduchá. Alespoň to tvrdí slovenská společnost ZTS VV, která se rozhodla vzít situaci do svých rukou. V Dubnici nad Váhom tak plánuje postavit továrnu s demontážní linkou, kde bude docházet k rozebrání starých baterií z elektrovozů. Ty pak budou dále využívány.
Baterie po demontáži projdou řadou bezpečnostních kontrol a diagnostik. Dle nich se následně určí, jakou roli budou ve svém novém životě plnit. Zpravidla však půjde o převážně statická úložiště elektrické energie. Určené by měly být pro potřeby domácností či firem.
Čtěte také: Je o budoucnost postaráno? Stellantis si zajistil mraky materiálu pro výrobu baterií
Na celém projektu se podílí i vědci z pražského Českého vysokého učení technického (ČVUT). Ti se mají věnovat přípravě závodu, který bude baterie zpracovávat. Nová továrna bude navíc světovým unikátem, protože hodlá do celého procesu zakomponovat za pomocí umělé inteligence plnou automatizaci.
Diagnostika baterií a celá demontážní linka bude automatizovaná, přičemž ji budou obsluhovat robotická ramena. Celému procesu bude velet umělá inteligence, která bude u každé baterie zvlášť, po vyhodnocení jejího stavu, rozhodovat o budoucím použití. Továrna by tak měla být ukázkovým projektem spadajícího do Průmyslu 4.0.
Elektromobily se těší čím dál větší popularitě, což s sebou přináší i určité výzvy, které je potřeba překonat a vyřešit. Jednou z nich je účinná recyklace baterií, které jsou poškozené, anebo již dosloužily. Slovenští výzkumníci přišli na způsob, jak lze tuto problematiku efektivně vyřešit a dát tak použitým bateriím druhou šanci.
Odpověď na to, co s použitými bateriemi z elektromobilů, je ve skutečnosti vcelku jednoduchá. Alespoň to tvrdí slovenská společnost ZTS VV, která se rozhodla vzít situaci do svých rukou. V Dubnici nad Váhom tak plánuje postavit továrnu s demontážní linkou, kde bude docházet k rozebrání starých baterií z elektrovozů. Ty pak budou dále využívány.
Baterie po demontáži projdou řadou bezpečnostních kontrol a diagnostik. Dle nich se následně určí, jakou roli budou ve svém novém životě plnit. Zpravidla však půjde o převážně statická úložiště elektrické energie. Určené by měly být pro potřeby domácností či firem.
Čtěte také: Je o budoucnost postaráno? Stellantis si zajistil mraky materiálu pro výrobu baterií
Na celém projektu se podílí i vědci z pražského Českého vysokého učení technického (ČVUT). Ti se mají věnovat přípravě závodu, který bude baterie zpracovávat. Nová továrna bude navíc světovým unikátem, protože hodlá do celého procesu zakomponovat za pomocí umělé inteligence plnou automatizaci.
Diagnostika baterií a celá demontážní linka bude automatizovaná, přičemž ji budou obsluhovat robotická ramena. Celému procesu bude velet umělá inteligence, která bude u každé baterie zvlášť, po vyhodnocení jejího stavu, rozhodovat o budoucím použití. Továrna by tak měla být ukázkovým projektem spadajícího do Průmyslu 4.0.