Na ledovci v Grónsku se tento víkend pojedou extrémní závody s elektromobily. Další závod terénní série Extreme E se bude na konci týdne konat na ledovci Russell Glacier poblíž Kangarlussuaq v Grónsku. Půjde o první motoristickou akci na tomto území.
Každý závod série Extreme E se koná na takovém místě, aby přinesl povědomí o škodách na životním prostředí způsobovaných lidskou činností. V případě Arctic X Prix je důraz kladen na problematiku tání ledovců, vedoucí ke globálnímu vzestupu hladin moří.
Po Desert X Prix v Saudské Arábii a Ocean X Prix v Senegalu půjde o třetí závod. Předchozí závody varují před rozšiřováním pouští, ničením přírodních zdrojů, před stoupající hladinou oceánu a degradací mořských ekosystémů způsobených člověkem. Ve srovnání s úvodním závodem Desert X Prix byl závod v Senegalu mnohem lepší pro diváky i závodníky. První závod poznamenala špatná viditelnost a jezdci se prali s oblaky pouštního prachu. Písek v Senegalu byl hrubší a protože netvořil zmíněnou clonu, byly závody velmi vzrušující.
Čtěte také: Elektrický závodní speciál e-bullet bude jedinečnou záležitostí. Vzniká u nás v Česku!
Nyní se přesuneme do zcela jiné scenérie. Mokrý a drsný terén bude střídat písek, kameny a bláto a samozřejmě led a rozbředlý sníh. Předpověď počasí na neděli slibuje déšť, takže podmínky pro jezdce budou velmi náročné. Závod se navíc vyznačuje velkým převýšením, na jezdce čeká také několik přejezdů koryt řek. Na trati budou i otevřenější a přímější úseky, které budou využívány k předjíždění. Závodníky čeká také kamenitý úsek, který bude vyžadující zvolnění tempa a zvýšení obezřetnosti. Trasa je vedena mimo hlavní ledovec, aby nedošlo k jeho poškození.
Plocha Russelova ledovce se důsledkem změny klimatu zmenšila. I když není závod veden přímo po ledovci, souš, po které trasa povede byla kdysi pokryta ledem. V létě se navíc stále častěji objevuje tající voda. Tání navíc uvolňuje metan (ze starých bakterií). Grónský ledový příkrov, jehož součástí je také Russelův ledovec, ročně ztrácí odhadem 20 gigatun ledu. To by stačilo k naplnění 80 milionů olympijských bazénů nebo jezer Ontario, Lake Tahoe a Mrtvého moře dohromady.
Tání může ohrozit několik stovek milionů lidí po celém světě v případě, kdyby roztál led na celém území Grónska. Došlo by k až 24metrovému vzestupu hladiny moří a zaplavena by byla řada pobřežních měst. V této souvislosti je třeba si uvědomit, že problémy s táním se netýkají jen Grónska, ale všech polárních oblastí.
Extreme E se snaží vytvořit také obraz pozitivních změn. Proto došlo ve spojení s UNICEF k vytvoření vzdělávacího centra pro výuku grónských dětí, týkající se klimatických změn na území Grónska.
Nepřehlédněte: Jak vypadá závod nejpomalejších elektromobilů planety? Tipněte si vítěze
V sérii nastaly také některé novinky. Zájem o připojení naznačila stáj McLaren a v důsledku pandemie covid-19 v Jižní Americe byly zrušeny závody v Brazílii a v Argentině. Jeden ze závodů bude nahrazen Island X Prix na Sardinii, náhrada druhého závodu bude teprve určena.
Po dvou vítězstvích vede sérii tým Rosberg X Racing s piloty Johanem Kristoffersonem a Molly Taylorovou. Rozdělovat se bude ještě spousta bodů, takže výsledky jsou stále otevřené. Po rozpačitém úvodu se dá říct, že se závody výborně rozjely. S přidáním dalšího týmu můžeme v Arktidě očekávat ještě větší šílenství.
Závod můžete sledovat v neděli 29. srpna od 16:00 hodin našeho času na stránkách www.extreme-e.com.
Na ledovci v Grónsku se tento víkend pojedou extrémní závody s elektromobily. Další závod terénní série Extreme E se bude na konci týdne konat na ledovci Russell Glacier poblíž Kangarlussuaq v Grónsku. Půjde o první motoristickou akci na tomto území.
Každý závod série Extreme E se koná na takovém místě, aby přinesl povědomí o škodách na životním prostředí způsobovaných lidskou činností. V případě Arctic X Prix je důraz kladen na problematiku tání ledovců, vedoucí ke globálnímu vzestupu hladin moří.
Po Desert X Prix v Saudské Arábii a Ocean X Prix v Senegalu půjde o třetí závod. Předchozí závody varují před rozšiřováním pouští, ničením přírodních zdrojů, před stoupající hladinou oceánu a degradací mořských ekosystémů způsobených člověkem. Ve srovnání s úvodním závodem Desert X Prix byl závod v Senegalu mnohem lepší pro diváky i závodníky. První závod poznamenala špatná viditelnost a jezdci se prali s oblaky pouštního prachu. Písek v Senegalu byl hrubší a protože netvořil zmíněnou clonu, byly závody velmi vzrušující.
Čtěte také: Elektrický závodní speciál e-bullet bude jedinečnou záležitostí. Vzniká u nás v Česku!
Nyní se přesuneme do zcela jiné scenérie. Mokrý a drsný terén bude střídat písek, kameny a bláto a samozřejmě led a rozbředlý sníh. Předpověď počasí na neděli slibuje déšť, takže podmínky pro jezdce budou velmi náročné. Závod se navíc vyznačuje velkým převýšením, na jezdce čeká také několik přejezdů koryt řek. Na trati budou i otevřenější a přímější úseky, které budou využívány k předjíždění. Závodníky čeká také kamenitý úsek, který bude vyžadující zvolnění tempa a zvýšení obezřetnosti. Trasa je vedena mimo hlavní ledovec, aby nedošlo k jeho poškození.
Plocha Russelova ledovce se důsledkem změny klimatu zmenšila. I když není závod veden přímo po ledovci, souš, po které trasa povede byla kdysi pokryta ledem. V létě se navíc stále častěji objevuje tající voda. Tání navíc uvolňuje metan (ze starých bakterií). Grónský ledový příkrov, jehož součástí je také Russelův ledovec, ročně ztrácí odhadem 20 gigatun ledu. To by stačilo k naplnění 80 milionů olympijských bazénů nebo jezer Ontario, Lake Tahoe a Mrtvého moře dohromady.
Tání může ohrozit několik stovek milionů lidí po celém světě v případě, kdyby roztál led na celém území Grónska. Došlo by k až 24metrovému vzestupu hladiny moří a zaplavena by byla řada pobřežních měst. V této souvislosti je třeba si uvědomit, že problémy s táním se netýkají jen Grónska, ale všech polárních oblastí.
Extreme E se snaží vytvořit také obraz pozitivních změn. Proto došlo ve spojení s UNICEF k vytvoření vzdělávacího centra pro výuku grónských dětí, týkající se klimatických změn na území Grónska.
Nepřehlédněte: Jak vypadá závod nejpomalejších elektromobilů planety? Tipněte si vítěze
V sérii nastaly také některé novinky. Zájem o připojení naznačila stáj McLaren a v důsledku pandemie covid-19 v Jižní Americe byly zrušeny závody v Brazílii a v Argentině. Jeden ze závodů bude nahrazen Island X Prix na Sardinii, náhrada druhého závodu bude teprve určena.
Po dvou vítězstvích vede sérii tým Rosberg X Racing s piloty Johanem Kristoffersonem a Molly Taylorovou. Rozdělovat se bude ještě spousta bodů, takže výsledky jsou stále otevřené. Po rozpačitém úvodu se dá říct, že se závody výborně rozjely. S přidáním dalšího týmu můžeme v Arktidě očekávat ještě větší šílenství.
Závod můžete sledovat v neděli 29. srpna od 16:00 hodin našeho času na stránkách www.extreme-e.com.