Čas elektromobilů se neúprosně blíží, a to jak na běžných silnicích, tak v motorsportu. Ve světě vzniká nespočet zajímavých projektů, a to od elektrických motorek po závodní speciály, které dokážou projíždět písečné duny šílenou rychlostí. To vše a mnohem více ovšem můžeme sledovat pouze v televizi či na internetu.
Co takhle, kdybychom vám řekli, že existuje projekt, který se zrodil přímo v České republice? Je nám ctí představit první české elektrické závodní auto, které nese příhodný název e-bullet. Vzniká díky pořádně odvážnému pánovi, který nebere “ne” jako odpověď. Jak vypadá takové přetavení myšlenky v realitu?
Na závodních tratích bude vynikat výjimečnou konstrukcí, ojedinělým pohonem a dokonalými jízdními vlastnostmi. Blíže nám celý projekt představil autor nápadu, pan Radovan Šimeček.
“Díky tomu, že se účastním pohárových automobilových závodů v ČR a okolních státech se svými vozy Škoda 130 a Peugeot 206i, tak jsem měl možnost v Rakousku, někdy kolem poloviny roku 2019, usednout do rozpracovaného prototypu elektrického závodního vozu, kde jedna z renomovaných rakouských firem testovala nový elektromotor ve spojení se samosvorným diferenciálem pro pohon zadních kol jejich vozu. Vlastnosti elektropohonů jsem všeobecně znal, produkční elektrovozy měl vyzkoušené, nicméně ve sportovním prototypu v kombinaci s vynikajícím podvozkem, extrémně účinnými brzdami a závodními pneumatikami, šlo o naprosto úchvatný zážitek,” popisuje autor nápadu.
Čtěte také: Zapomeňte na uřvané spalováky, na scénu přichází elektrický motorsport
Dále nám přiblížil, co takový začátek projektu vlastně obnáší. “Po návratu domů nastaly týdny přemýšlení, hledání zdrojů informací, stovek telefonátů a desítek osobních jednání, vše s cílem vůbec zjistit, zda jsou v Česku specializované firmy, schopné podílet se na realizaci vývoje a výroby ojedinělého českého plněelektrického speciálu 4×4. Mojí představou totiž byl doposud nepoužívaný a neodzkoušený model pohonu vozu pomocí čtyř samostatných elektromotorů, kdy každý přímo pohání jedno kolo (bez spojky, převodovky a diferenciálů) a tato sestava je řízena unikátním SW.”
Stačila chvíle a bylo zcela jasné, že tohle nebude jen další garážovou stavbou. Místo toho se začal postupně rýsovat profesionální vývojově-výrobní projekt, do kterého se přidalo hned několik silných partnerů. Někteří se starají o inženýrství, jiní o konstrukci a tak dále.
První prototyp českého elektrického sportovního vozu e-bullet s pohonem všech kol, trubkovým podvozkem s ochranným bezpečnostním rámem posádky a unikátním SW, umožňujícím vectoring točivého momentu, je v současné chvíli možné vidět na přiložených fotografiích. Na všem se zároveň podílí automobilka Hyundai, která dodala karoserii z modelu i30.
Čas elektromobilů se neúprosně blíží, a to jak na běžných silnicích, tak v motorsportu. Ve světě vzniká nespočet zajímavých projektů, a to od elektrických motorek po závodní speciály, které dokážou projíždět písečné duny šílenou rychlostí. To vše a mnohem více ovšem můžeme sledovat pouze v televizi či na internetu.
Co takhle, kdybychom vám řekli, že existuje projekt, který se zrodil přímo v České republice? Je nám ctí představit první české elektrické závodní auto, které nese příhodný název e-bullet. Vzniká díky pořádně odvážnému pánovi, který nebere “ne” jako odpověď. Jak vypadá takové přetavení myšlenky v realitu?
Na závodních tratích bude vynikat výjimečnou konstrukcí, ojedinělým pohonem a dokonalými jízdními vlastnostmi. Blíže nám celý projekt představil autor nápadu, pan Radovan Šimeček.
“Díky tomu, že se účastním pohárových automobilových závodů v ČR a okolních státech se svými vozy Škoda 130 a Peugeot 206i, tak jsem měl možnost v Rakousku, někdy kolem poloviny roku 2019, usednout do rozpracovaného prototypu elektrického závodního vozu, kde jedna z renomovaných rakouských firem testovala nový elektromotor ve spojení se samosvorným diferenciálem pro pohon zadních kol jejich vozu. Vlastnosti elektropohonů jsem všeobecně znal, produkční elektrovozy měl vyzkoušené, nicméně ve sportovním prototypu v kombinaci s vynikajícím podvozkem, extrémně účinnými brzdami a závodními pneumatikami, šlo o naprosto úchvatný zážitek,” popisuje autor nápadu.
Čtěte také: Zapomeňte na uřvané spalováky, na scénu přichází elektrický motorsport
Dále nám přiblížil, co takový začátek projektu vlastně obnáší. “Po návratu domů nastaly týdny přemýšlení, hledání zdrojů informací, stovek telefonátů a desítek osobních jednání, vše s cílem vůbec zjistit, zda jsou v Česku specializované firmy, schopné podílet se na realizaci vývoje a výroby ojedinělého českého plněelektrického speciálu 4×4. Mojí představou totiž byl doposud nepoužívaný a neodzkoušený model pohonu vozu pomocí čtyř samostatných elektromotorů, kdy každý přímo pohání jedno kolo (bez spojky, převodovky a diferenciálů) a tato sestava je řízena unikátním SW.”
Stačila chvíle a bylo zcela jasné, že tohle nebude jen další garážovou stavbou. Místo toho se začal postupně rýsovat profesionální vývojově-výrobní projekt, do kterého se přidalo hned několik silných partnerů. Někteří se starají o inženýrství, jiní o konstrukci a tak dále.
První prototyp českého elektrického sportovního vozu e-bullet s pohonem všech kol, trubkovým podvozkem s ochranným bezpečnostním rámem posádky a unikátním SW, umožňujícím vectoring točivého momentu, je v současné chvíli možné vidět na přiložených fotografiích. Na všem se zároveň podílí automobilka Hyundai, která dodala karoserii z modelu i30.