Moje auto samo mění, jestli pojedu dopředu či dozadu. Už nechci jiné řešení

Luboš Srb
Tesla Model 3 (2024) přezdívaná Highland | foto: Unsplash
Tesla Model 3 (2024) přezdívaná Highland | foto: Unsplash

Technologie v autech jdou mílovými kroky vpřed. Krásným příkladem je Tesla, která se řídí opravdu sama a vy už skoro nic dělat nemusíte. Zvyknete si?

Tesla umí věci, jako žádná jiná auta

Elektromobil od Tesly je jako iPhone na čtyřech kolech. Jistě si mnozí příznivci telefonů s Androidem rýpnou, že jde jen o předražený kus techniky, jenže naopak majitelé Apple zařízení dobře ví, jak jim jablečné produkty zjednodušují život a co je jejich přidanou hodnotou (jednoduchost ovládání, propracovaný ekosystém, šikovné funkce, či dlouhá softwarová podpora).

Parkování jako z budoucnosti

U Tesly mě nadchlo už spoustu věcí, ale o jedné se vlastně zatím příliš nemluví. Možná i proto, že jde zatím jen o betaverzi, která nemusí být pro každého a vždy zafungovat úplně dokonale. Mé zkušenosti ale říkají, že jde o jednu z velmi příjemných vlastností, o které se stojí za to s vámi podělit a vysvětlit, k čemu přesně to je dobré.

Funkce automatického řazení umožňuje to, že vy coby řidič nemusíte vůbec v autě řadit, či v případě elektromobilu přesněji řečeno vybírat mezi směrem jízdy vpřed a vzad. Tesla pomocí kamer a dalších senzorů sama pozná a vyhodnotí, jakým směrem je nejspíš vhodnější vyrazit a to vám sama nabídne. Pokud souhlasíte, jen sešlápnete pedál pro akceleraci a jedete.

Auto samo mění směr jízdy | foto: Luboš Srb
Auto samo mění směr jízdy | foto: Luboš Srb

Jak přesně to funguje?

Dobře, pojďme se na to podívat v případě konkrétní situace. Mám auto zaparkované podélně a přede mnou stojí další zaparkované auto. Usednu do svého Modelu 3 (2024), připoutám se, sešlápnu brzdový pedál pro zapnutí vozu a v tu chvíli auto samo vyhodnotí, že bude lepší nejprve couvat, takže zařadí zpátečku. Já pouze sešlápnu pedál pro akceleraci. Neřadím, nikam nesahám. Jen držím volant a používám pedály.

Tohle je řekněme základ, jak funkce funguje. Mnohem zajímavější je to v případě, kdy stojí auto jak před vámi, tak i za vámi. V takové situaci to probíhá stejně, ale v momentě, kdy se přiblížíte k druhému vozidlu a otočíte volantem, dáte tím pokyn, aby Tesla změnila směr jízdy a vy jste mohli tímto způsobem vyparkovat. Opět bez jakéhokoliv řazení. Pouze brzdovým pedálem potvrdíte volbu, se kterou přišlo auto. Upozorní vás na to i zvukový signál, takže vy nemusíte ani koukat nikam na displej.

Funkce automatického vyřazení (betaverze) | foto: Luboš Srb
Funkce automatického vyřazení (betaverze) | foto: Luboš Srb

Kdy to má podle mě největší přínos?

Samozřejmě člověk tomu musí dát nějakou dobu, než se s tímto systémem sžije. Mně to trvalo možná i více než týden a dnes už prakticky neřadím, resp. nepoužívám ruční přepínání směru jízdy, které mám u Tesly už jen na dotykovém displeji a musel bych potáhnout prstem po levém horním okraji obrazovky. I to je snadné, ale vlastně se bez toho úplně obejdu.

Podle mě dává tato technologie největší smysl, když parkujete na stejném místě a víte, že to zde opravdu 100% vždy zafunguje s ohledem na překážky (auta, zdi, apod.). Při podélném parkování to funguje bez chyby, ale pokud například v práci vjedu na naše parkoviště a potřebuji změnit směr jízdy ještě před tím, než bych dojel k nějaké překážce, tak zde musím změnit směr jízdy ručně.

Kde je využití automatického řazení naprosto ultimátní funkcí, je otáčení. Pokud se chcete někde co nejrychleji otočit, tak stačí jen kroutit volantem, sešlapávat brzdový pedál a tím vlastně velice rychle měnit mezi směrem jízdy dopředu a dozadu. Jen si musíte dávat pozor na to, že každá technologie může někdy selhat. I přesto na tenhle vynález od Tesly nedám dopustit.

Máte Teslu a využíváte této funkce pro automatické řazení i přeřazování při parkování? Nebo si vůbec neumíte představit, jak to funguje a jaký to má přínos? Pak vám doporučuju nejprve vyzkoušet auto na bezplatné testovací jízdě. A pak mi klidně napište do diskuze pod článkem váš názor!

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články