Test Mini Cooper SE (2022) – Retro nákupní taška, která trpí na dojezd

  • Otestovali jsme plně elektrický Mini Cooper SE (2022)
  • Stylové vozítko do města jezdí skoro jako motokára
  • Bojuje ovšem s dojezdem a pomalým nabíjení
Mini Cooper SE (2022) test

Otestovali jsme nový elektromobil Mini Cooper SE (2022) | foto: vlastní

Je tomu již dva roky, co jsme testovali Mini Cooper SE, nyní se k nám dostala lehce faceliftovaná verze, která ovšem dostala stejnou techniku jako „Miník“ z roku 2020. To má na svědomí několik negativních vlastností, které u dnešních moderních elektromobilů už naštěstí moc neznáme. Ale o tom až za chvíli…

Mini Cooper SE (2022): specifikace

Konstrukce hatchback, rozměry: 3845 × 1727 × 1432 mm, hmotnost: 1365 kg
Pohon elektromobil, pohon přední nápravy
Výkon 135 kW, točivý moment 270 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 32,6 kWh (využitelná 28,9 kWh)
Nabíjení palubní nabíječka 11 kW, rychlonabíjení DC 50 kW, CCS, Mennekes
 Spotřeba a dojezd kombinovaná 15 kWh/100 km, dojezd 233 km
Cena od 978 900 Kč (cena testovaného vozu 1 189 474 Kč)

Stylové retro nejen pro dámy

Čím byly vozy původně anglické značky Mini zajímavé, je bezesporu design. Ani Cooper SE si tak z optimalizace aerodynamiky příliš hlavu neláme a od spalovací verze jej poznáte jen díky pár detailům na karoserii, případně podle chybějícího výfuku a tichého provozu.

Už na první pohled je jasné, že tento retro design nebude pro všechny. Mini cílí na úzkou skupinu zákazníků, pro které je design vozů důležitý a chtějí být často středem pozornosti. To se jim s tímto kouskem zaručeně podaří. Při týdenním testu jsem zažil nespočet vykroucených hlav, které se za „Miníkem“ otáčely.

Námi testovaný kousek měl navíc odlišnou barvu střechy, která vozu neskutečně slušela. Na karoserii najdete řadu chromovaných a leskle černých ploch. Třešničkou na dortu jsou příplatkové zadní světlomety ve stylu Union Jack.

Útulná kabina navazuje na tradici

Stereotypní představa, že do takto malého vozu se vejdou jen ženy, je mylná. Já se svými 194 cm a více než 110 kg živé váhy jsem neměl s prostorem na předních sedadlech problém. Pro dva nadprůměrně urostlé cestující tedy Cooper SE poslouží. Horší situace je na zadních sedačkách. Nemáme mu to nijak za zlé, tohle není žádné rodinné MPV, jen je třeba uvést, že na dvě zadní sedačky je vhodné umístit spíše menší děti a maximálně „puberťáky“. Problém je zejména s prostorem na nohy. Ale vzhledem k zacílení vozu není pravděpodobné, že byste vzadu potřebovali převážet další dva dospělé.

A když už jsme u omezeného prostoru uvnitř vozu, nesmíme zapomenout na kufr o objemu 211 litrů. Na nákupy a běžnou přepravu zavazadel pohodlně postačuje, ale to je tak vše. Po sklopení zadní řady sedaček se dostanete na 731 litrů, a to už nějaký ten malý nákup ze známého řetězce s nábytkem přece jenom odvezete, pokud budete potřebovat.

Páčky jako v letadle

Co vás v interiéru Mini Cooperu SE (2022) zaujme na první pohled, je kruhová středová část palubní desky. V ní se nachází obdélníkový displej infotainmentu a pod ním ovládací prvky médií. Kolem horní poloviny tohoto kruhu najdete efektní podsvícení, které reaguje například na zvýšení teploty klimatizace nebo hlasitost. Velmi jednoduché a efektní.

Dále vás zaujme řada páček na ovládání různých funkcí, a obzvláště pak výrazná žlutá, kterou vůz „startujete“. Na středové konzole najdete také otočný ovladač, který můžete znát z vozů BMW a jejich systému iDrive. Podpora Apple CarPlay (bezdrátové) a Android Auto je dnes samozřejmostí. Ale dávejte si pozor na Qi nabíječku umístěnou v loketní opěrce. V parných letních dnech se telefon začal přehřívat během několika málo desítek minut.

Zde se vlastník Mini opravdu nezapře, ale dodám, že pokud si na analogové ovládání zvyknete, bude to výrazně bezpečnější než „klikání“ prstem po malé dotykové obrazovce. Potěší také pohodlné kožené sedačky s obstojným bočním vedením a nastavitelnou délkou sedáku.

Interiér Mini Cooper SE (2022)

Interiér Mini Cooper SE (2022) | foto: vlastní

Slušná motokára

Už jednou zmíněný omezený dojezd má na svědomí hlavně malé baterie a použitá platforma UKL, která je primárně koncipována pro spalovací vozy. Nemyslelo se tak na umístění baterií do podlahy, jako je tomu u dnešních moderních elektromobilů. Zde akumulátor najdete pod zadními sedačkami a v kufru. Proto se sem „vlezl“ akumulátor o celkové kapacitě 32,5 kWh, z čehož je využitelných jen 28,9 kWh. Ty dodává světoznámý čínský výrobce CATL a jejich celková hmotnost je 200 kilogramů.

S takto umístěnou baterií je spjatý fakt, že je těžiště vozu nízko a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu je v poměru 54:46.

Pod kapotou se usídlil synchronní elektromotor o výkonu 135 kW (184 koní) a 270 Nm točivého momentu, který pohání přední nápravu. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 150 km/h. Když už jsme u té rychlosti, můžeme zmínit, že z 0 na 100 km/h se rozjede za 7,3 sekundy. Ale dynamika v městském provozu je díky poměrně nízké hmotnosti (vzhledem k tomu, kolik váží jiné běžné elektromobily) opravdu skvělá a spráskáte i mimo křižovatky nejeden výkonnější spalovací automobil.

Malý, ale mrštný

Usedněme za volant, „nastartujeme“ a jedeme! Díky poměrně nízké hmotnosti 1 365 kilogramů jde Cooper SE (2022) za „plynem“ více než slušně, zvlášť v nízkých rychlostech. Celkově jede velice hezky a díky elektrickému pohonu také hladce a bez cukání převodovky.

Městský elektromobil Mini Cooper SE (2022)

Městský elektromobil Mini Cooper SE (2022) | foto: vlastní

Město je jeho domovem

Ve městě a na okreskách je Mini jako doma, na dálnice s ním jezděte opravdu výjimečně. Menší akumulátor a vyšší spotřeba zaručí opravdu omezený dojezd. Lépe se bude cítit v městském a meziměstském provozu.

O zábavnou jízdu se krom jiného postará skvělá dynamika a kola umístěná až v rozích karoserie. Budete mít pocit, že řídíte přerostlou elektrickou motokáru. Obratnost vozu nechybí, lehce mění směr a ochotně následuje vaše pohyby volantu. Opravdu ostrá jízda má však své limity a můžete v nájezdu do zatáčky narazit na nedotáčivost.

Co vás však při přesunech může začít štvát, jsou dvě možnosti rekuperace – vyšší a nejvyšší. Na plachtění zapomeňte, a tak nohu na pedálu akcelerátoru budete muset mít prakticky neustále.

Spotřeba a nabíjení

Co patří mezi hlavní pozitiva Mini Cooperu SE, je ekonomika provozu. Na opačné straně stojí pomalé DC nabíjení, které je z dnešního pohledu nedostačující. Ale pěkně popořadě. Třídveřový hatchback se pohyboval v pražských ulicích s krásnou spotřebou 11–12,5 kWh/100 km. A to jsme ho nijak nešetřili. Klimatizace přitom byla nastavena na 20 °C a venku panovaly letní teploty v rozmezí 25 až 30 °C. Testování probíhalo ještě v průběhu srpna. Pokud byste se trochu stačili a jezdili více „eko“, věřím, že se snadno dostanete i pod magickou hranici 10 kWh/100 km.

Vrátíme-li se na našemu ježdění po městě, můžete počítat s dojezdem 220–250 km ze 100 % do 0. Reálně tak ujedete přes dvě stovky kilometrů. Při pohybu mimo město na okresních silnicích si při klidném tempu „Miník“ řekl o připravte stále krásných 10,8–12,3 kWh/100 km. To dává vozu dojezd 230–260 km v tom nejlepším případě. Ale raději počítejte s dojezdem lehce přes 200 kilometrů. Připomenu, že se jedná o spotřebu naměřenou během parných letních dnů.

Dálnicím se raději vyhněte. Ve vyšší rychlosti si řekne o necelých 18 kWh/100 km, takže jednoduchou matematikou si můžeme spočítat, že neujedete více než 150 km. V reálu tak po sto kilometrech hledejte nejbližší nabíjecí stanici. Protože těch pár desítek kilometrů dojezdu a velmi rychle mizející zbývající procenta v baterii vás nenechají v klidu.

Co je ovšem velkou slabinou jinak slušného přibližovala do města, je nabíjení. Dnešní optikou je jeho maximální rychlost 50 kW už skutečně slabá hodnota. Baterii tak z 10 na 80 % nabijete za 29 minut a reálně jsme se dostali na maximální nabíjecí výkon 48,9 kW. Pokud vás zajímá detailní průběh nabíjecí křivky, podívejte se na náš test nabíjení.

Městský elektromobil Mini Cooper SE (2022)

Městský elektromobil Mini Cooper SE (2022) | foto: vlastní

Závěr testu Mini Copperu SE (2022)

Celkově bych Mini Cooper SE (2022) hodnotil pozitivně. Má sice svoje slabé stránky, ale vzhledem k cílové skupině zákazníků nebudou pro budoucí majitele tak palčivé, jako pro nás, náročné novináře. Tento městský elektromobil skvěle poslouží ve městě nebo v jeho okolí a bude se hodit především k domku, kde máte vyřešené nabíjení. V této kombinaci vás až tak nebude trápit slabá rychlost nabíjení a ani nižší dojezd.

Jako nákupní, designem zajímává a nevšední nákupní taška pro manželku, přítelkyni nebo milenku tak bude tento kousek skvělou volbou. Ale ani řada mužů by tímto krasavcem zajisté nepohrdla.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 nízká spotřeba  nízký dojezd
 dynamika jízdy  vysoká cena
nevšední retro design  pomalé nabíjení

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Mini Cooper SE (2022) – Retro nákupní taška, která trpí na dojezd

  • Otestovali jsme plně elektrický Mini Cooper SE (2022)
  • Stylové vozítko do města jezdí skoro jako motokára
  • Bojuje ovšem s dojezdem a pomalým nabíjení
Mini Cooper SE (2022) test

Otestovali jsme nový elektromobil Mini Cooper SE (2022) | foto: vlastní

Je tomu již dva roky, co jsme testovali Mini Cooper SE, nyní se k nám dostala lehce faceliftovaná verze, která ovšem dostala stejnou techniku jako „Miník“ z roku 2020. To má na svědomí několik negativních vlastností, které u dnešních moderních elektromobilů už naštěstí moc neznáme. Ale o tom až za chvíli…

Mini Cooper SE (2022): specifikace

Konstrukce hatchback, rozměry: 3845 × 1727 × 1432 mm, hmotnost: 1365 kg
Pohon elektromobil, pohon přední nápravy
Výkon 135 kW, točivý moment 270 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 32,6 kWh (využitelná 28,9 kWh)
Nabíjení palubní nabíječka 11 kW, rychlonabíjení DC 50 kW, CCS, Mennekes
 Spotřeba a dojezd kombinovaná 15 kWh/100 km, dojezd 233 km
Cena od 978 900 Kč (cena testovaného vozu 1 189 474 Kč)

Stylové retro nejen pro dámy

Čím byly vozy původně anglické značky Mini zajímavé, je bezesporu design. Ani Cooper SE si tak z optimalizace aerodynamiky příliš hlavu neláme a od spalovací verze jej poznáte jen díky pár detailům na karoserii, případně podle chybějícího výfuku a tichého provozu.

Už na první pohled je jasné, že tento retro design nebude pro všechny. Mini cílí na úzkou skupinu zákazníků, pro které je design vozů důležitý a chtějí být často středem pozornosti. To se jim s tímto kouskem zaručeně podaří. Při týdenním testu jsem zažil nespočet vykroucených hlav, které se za „Miníkem“ otáčely.

Námi testovaný kousek měl navíc odlišnou barvu střechy, která vozu neskutečně slušela. Na karoserii najdete řadu chromovaných a leskle černých ploch. Třešničkou na dortu jsou příplatkové zadní světlomety ve stylu Union Jack.

Útulná kabina navazuje na tradici

Stereotypní představa, že do takto malého vozu se vejdou jen ženy, je mylná. Já se svými 194 cm a více než 110 kg živé váhy jsem neměl s prostorem na předních sedadlech problém. Pro dva nadprůměrně urostlé cestující tedy Cooper SE poslouží. Horší situace je na zadních sedačkách. Nemáme mu to nijak za zlé, tohle není žádné rodinné MPV, jen je třeba uvést, že na dvě zadní sedačky je vhodné umístit spíše menší děti a maximálně „puberťáky“. Problém je zejména s prostorem na nohy. Ale vzhledem k zacílení vozu není pravděpodobné, že byste vzadu potřebovali převážet další dva dospělé.

A když už jsme u omezeného prostoru uvnitř vozu, nesmíme zapomenout na kufr o objemu 211 litrů. Na nákupy a běžnou přepravu zavazadel pohodlně postačuje, ale to je tak vše. Po sklopení zadní řady sedaček se dostanete na 731 litrů, a to už nějaký ten malý nákup ze známého řetězce s nábytkem přece jenom odvezete, pokud budete potřebovat.

Páčky jako v letadle

Co vás v interiéru Mini Cooperu SE (2022) zaujme na první pohled, je kruhová středová část palubní desky. V ní se nachází obdélníkový displej infotainmentu a pod ním ovládací prvky médií. Kolem horní poloviny tohoto kruhu najdete efektní podsvícení, které reaguje například na zvýšení teploty klimatizace nebo hlasitost. Velmi jednoduché a efektní.

Dále vás zaujme řada páček na ovládání různých funkcí, a obzvláště pak výrazná žlutá, kterou vůz „startujete“. Na středové konzole najdete také otočný ovladač, který můžete znát z vozů BMW a jejich systému iDrive. Podpora Apple CarPlay (bezdrátové) a Android Auto je dnes samozřejmostí. Ale dávejte si pozor na Qi nabíječku umístěnou v loketní opěrce. V parných letních dnech se telefon začal přehřívat během několika málo desítek minut.

Zde se vlastník Mini opravdu nezapře, ale dodám, že pokud si na analogové ovládání zvyknete, bude to výrazně bezpečnější než „klikání“ prstem po malé dotykové obrazovce. Potěší také pohodlné kožené sedačky s obstojným bočním vedením a nastavitelnou délkou sedáku.

Interiér Mini Cooper SE (2022)

Interiér Mini Cooper SE (2022) | foto: vlastní

Slušná motokára

Už jednou zmíněný omezený dojezd má na svědomí hlavně malé baterie a použitá platforma UKL, která je primárně koncipována pro spalovací vozy. Nemyslelo se tak na umístění baterií do podlahy, jako je tomu u dnešních moderních elektromobilů. Zde akumulátor najdete pod zadními sedačkami a v kufru. Proto se sem „vlezl“ akumulátor o celkové kapacitě 32,5 kWh, z čehož je využitelných jen 28,9 kWh. Ty dodává světoznámý čínský výrobce CATL a jejich celková hmotnost je 200 kilogramů.

S takto umístěnou baterií je spjatý fakt, že je těžiště vozu nízko a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu je v poměru 54:46.

Pod kapotou se usídlil synchronní elektromotor o výkonu 135 kW (184 koní) a 270 Nm točivého momentu, který pohání přední nápravu. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 150 km/h. Když už jsme u té rychlosti, můžeme zmínit, že z 0 na 100 km/h se rozjede za 7,3 sekundy. Ale dynamika v městském provozu je díky poměrně nízké hmotnosti (vzhledem k tomu, kolik váží jiné běžné elektromobily) opravdu skvělá a spráskáte i mimo křižovatky nejeden výkonnější spalovací automobil.

Malý, ale mrštný

Usedněme za volant, „nastartujeme“ a jedeme! Díky poměrně nízké hmotnosti 1 365 kilogramů jde Cooper SE (2022) za „plynem“ více než slušně, zvlášť v nízkých rychlostech. Celkově jede velice hezky a díky elektrickému pohonu také hladce a bez cukání převodovky.

Městský elektromobil Mini Cooper SE (2022)

Městský elektromobil Mini Cooper SE (2022) | foto: vlastní

Město je jeho domovem

Ve městě a na okreskách je Mini jako doma, na dálnice s ním jezděte opravdu výjimečně. Menší akumulátor a vyšší spotřeba zaručí opravdu omezený dojezd. Lépe se bude cítit v městském a meziměstském provozu.

O zábavnou jízdu se krom jiného postará skvělá dynamika a kola umístěná až v rozích karoserie. Budete mít pocit, že řídíte přerostlou elektrickou motokáru. Obratnost vozu nechybí, lehce mění směr a ochotně následuje vaše pohyby volantu. Opravdu ostrá jízda má však své limity a můžete v nájezdu do zatáčky narazit na nedotáčivost.

Co vás však při přesunech může začít štvát, jsou dvě možnosti rekuperace – vyšší a nejvyšší. Na plachtění zapomeňte, a tak nohu na pedálu akcelerátoru budete muset mít prakticky neustále.

Spotřeba a nabíjení

Co patří mezi hlavní pozitiva Mini Cooperu SE, je ekonomika provozu. Na opačné straně stojí pomalé DC nabíjení, které je z dnešního pohledu nedostačující. Ale pěkně popořadě. Třídveřový hatchback se pohyboval v pražských ulicích s krásnou spotřebou 11–12,5 kWh/100 km. A to jsme ho nijak nešetřili. Klimatizace přitom byla nastavena na 20 °C a venku panovaly letní teploty v rozmezí 25 až 30 °C. Testování probíhalo ještě v průběhu srpna. Pokud byste se trochu stačili a jezdili více „eko“, věřím, že se snadno dostanete i pod magickou hranici 10 kWh/100 km.

Vrátíme-li se na našemu ježdění po městě, můžete počítat s dojezdem 220–250 km ze 100 % do 0. Reálně tak ujedete přes dvě stovky kilometrů. Při pohybu mimo město na okresních silnicích si při klidném tempu „Miník“ řekl o připravte stále krásných 10,8–12,3 kWh/100 km. To dává vozu dojezd 230–260 km v tom nejlepším případě. Ale raději počítejte s dojezdem lehce přes 200 kilometrů. Připomenu, že se jedná o spotřebu naměřenou během parných letních dnů.

Dálnicím se raději vyhněte. Ve vyšší rychlosti si řekne o necelých 18 kWh/100 km, takže jednoduchou matematikou si můžeme spočítat, že neujedete více než 150 km. V reálu tak po sto kilometrech hledejte nejbližší nabíjecí stanici. Protože těch pár desítek kilometrů dojezdu a velmi rychle mizející zbývající procenta v baterii vás nenechají v klidu.

Co je ovšem velkou slabinou jinak slušného přibližovala do města, je nabíjení. Dnešní optikou je jeho maximální rychlost 50 kW už skutečně slabá hodnota. Baterii tak z 10 na 80 % nabijete za 29 minut a reálně jsme se dostali na maximální nabíjecí výkon 48,9 kW. Pokud vás zajímá detailní průběh nabíjecí křivky, podívejte se na náš test nabíjení.

Městský elektromobil Mini Cooper SE (2022)

Městský elektromobil Mini Cooper SE (2022) | foto: vlastní

Závěr testu Mini Copperu SE (2022)

Celkově bych Mini Cooper SE (2022) hodnotil pozitivně. Má sice svoje slabé stránky, ale vzhledem k cílové skupině zákazníků nebudou pro budoucí majitele tak palčivé, jako pro nás, náročné novináře. Tento městský elektromobil skvěle poslouží ve městě nebo v jeho okolí a bude se hodit především k domku, kde máte vyřešené nabíjení. V této kombinaci vás až tak nebude trápit slabá rychlost nabíjení a ani nižší dojezd.

Jako nákupní, designem zajímává a nevšední nákupní taška pro manželku, přítelkyni nebo milenku tak bude tento kousek skvělou volbou. Ale ani řada mužů by tímto krasavcem zajisté nepohrdla.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 nízká spotřeba  nízký dojezd
 dynamika jízdy  vysoká cena
nevšední retro design  pomalé nabíjení

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."