Dnes je oficiálně den baterií. Vybrali jsme 8 zajímavostí, které byste o nich měli znát

Matouš Vrchota
  • Na dnešek, tedy 18. února připadá Mezinárodní den baterií
  • Tento den byl vybrán kvůli výročí narozenin vynálezce této technologie
  • Vybrali jsme pro vás zajímavosti, o kterých jste možná ani netušili
IKEA už prodává pouze dobíjecí baterie
IKEA už prodává pouze dobíjecí baterie

Baterie dnes tvoří součást našich každodenních životů. Není tomu ale tak dávno, kdy jsme drobné těžké válečky používali především pro poslech hudby na cestách nebo v obyčejných mobilních telefonech. Vynálezce baterie, Alessandro Volta, jen těžko tušil, že jeho výtvor se bude jednou používat i k pohánění vozidel. Na dnešní den připadá výročí narození tohoto génia a k této přiležitosti se slaví i Mezinárodní den baterií. Připravili jsme pro vám několik faktů, které jste o bateriích nejspíš ani netušili.

Uznávaný vynálezce

Alessandro Volta se ale neproslavil pouze přínosem baterie. V oboru elektřiny se zasloužil o mnohem více. Vždyť už jen jeho příjmení je neodmyslitelně spojeno s elektřinou, konkrétně s označením jednotky pro napětí. Když na prezentaci představil svoji první baterii, tzv. Voltův sloupec, tehdejší konzul, Napoleon Bonaparte, se velmi rychle stal jeho podporovatelem a jmenoval jej hrabětem. Později, za doby vlády Františka II., byl dosazen na pozici děkana Filozofické fakulty na univerzitě v lombardském městě Pavia. Kromě zmíněné jednotky proudu je po něm pojmenován i kráter na přilehlé straně Měsíce.

Nedoceněný otec moderní baterie

Dnes je nejpoužívanějším typem baterie tvořená směsí lithia a iontů. V roce 2019 za práci na tomto populárním typu baterie obdrželi pánové Goodenough, Whittingham a Jošino Nobelovu cenu. Tito vědci ale s touto technologií nepřišli. Ta je stará přes 100 let a jejím otcem je Gilbert Newton Lewis. První prototypy vyrobil již v roce 1912. On sám byl na Nobelovu cenu nominován celkem 41krát, cenu ale nikdy nezískal. Dodnes tak zůstává téměř nezmáným, ale především nedoceněným otcem moderní baterie.

Gogoro vyměnitelná baterie
Gogoro vyměnitelná baterie

Čtěte také: Ve Švédsku vyroste gigatovárna na baterie pro elektromobily Volvo a Polestar


Prvenství ve výrobě baterií drží Čína

Asi málokoho překvapí, že největším producentem baterií je Čína. Přes 30 % trhu dokonce ovládá jen jedna firma. V zemi se nachází přes devadesát továren, místně přezdívaných jako “gigafactory”. Kde jsme jen ten název slyšeli? Především kvůli vysoké poptávce po elektromobilech se ale zvyšuje i budování nových továren. Ty dnes již nejsou pouze výsadou Číny, ale jejich stavba se rychle rozšiřuje i do zemí Evropy a dále na západ. Jedna taková „giga“ továrna by měla vyrůst i v České republice. Postavit by ji měl Volkswagen.

Rekord pro největší baterii drží Tesla

V Austrálii se celkem často potýkají s nedostatkem elektřiny, především v důsledku výpadků rozvodné sítě. Obnovitelné zdroje v podobě fotovoltaiky nebo větrných elektráren ale nejsou příliš stabilní. Proto přišla Tesla s nabídkou, která se nedomítá. Pro město Hornsdale vyrobila dosud největší baterii, která má tyto výpadky vykrývat. Původně měla kapacitu 129 MWh a výkon 100 MW. Třiceti tisícům domácnostem by vystačila pokrýt hodinovou spotřebu energie. Od doby instalace se ale její kapacita ještě o třetinu zvýšila.

I baterie lze recyklovat

Běžně se baterie spojují s velmi špatnou možností jejich recyklace. Ano, není to příliš jednoduché a mnoho způsobů opravdu zatím neexistuje. Finské společnosti se ale podařilo baterii alespoň z části vrátit do oběhu. Ale nejspíše trochu jinak, než byste si představili. Část baterie tvoří i prvky jako zinek, mangan, draslík nebo síra. Ty našly uplatnění jako hnojiva zeminy či jako součást výroby krmiv.

Tesla Megapack, stavba
Tesla Megapack, stavba

Unikátní baterie funguje již přes 180 let

Při návštěvě Oxfordské univerzity můžete narazit na světový unikát. Zvonek jedné z laboratoří byl na své místo nainstalovaný již v roce 1840. Od té doby je zvonek bez jediného zásahu a stále funkční. Odhady tvrdí, že zvonek má za sebou více než deset miliard cyklů. Nikdo zatím netuší, jaké má baterie složení. Nechtějí totiž do baterie zasahovat, dokud je stále funkční. Odhady jsou, že zvonek bude fungovat ještě dalších deset či dvacet let.

Nepodceňujte třídění baterií

Jistě víte, že baterie je třeba po konci jejich životnosti řádně zlikvidovat. V žádném případě nepatří kvůli svému složení do směsného odpadu. Důvodem je jejich obrovský dopad na životní prostředí. Především starší baterie ze směsi niklu a kadmia dokáže znečistit i šestset litrů vody. I když jsou tyto baterie již téměř všude nahrazené novějšími typy, i tyto baterie je potřeba odevzdat do sběrných boxů v obchodech, do speciálních tříděných kontejnerů nebo v nejbližším sběrném dvoře.

Baterie Hyundai Ioniq 5
Baterie Hyundai Ioniq 5

Teplota ovlivňuje vlastnosti baterie

O tomhle nyní slýcháme nejvíce ve spojení s elektromobily. Jejich dojezd se s klesajícími teplotami snižuje, a to vcelku výrazně. K podobnému efektu dochází, pokud jsou teploty příliš vysoké. A týká se to veškeré elektroniky, která je bateriemi poháněná. Nejlepší výsledky dostanete při teplotách mezi 15 a 20 stupni Celsia. Dlouhodobé poškození pak lze poznat například u špatně skladovaných baterií, například elektrického nářadí nebo i baterií elektrokol mimo jejich hlavní sezónu.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články