Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Lucid Air představen! Stojí sice ranec, ale jde o přelomový elektromobil

  |  Luboš Srb  |  6 komentářů

Americká společnost Lucid Motors před chvílí oficiálně představila svůj prémiový, sedanový elektromobil Lucid Air, který jsme viděli poprvé již v roce 2017. Tentokrát jde o odhalení finální, produkční verze. Co všechno o nadupané novince víme? Měla by se Tesla začít bát, nebo ne?

Lucid Air 2021 elektromobil

Nový elektromobil Lucid Air (2021) | foto: Lucid Motors

TIP: Vše, co potřebujete vědět o elektromobilu Lucid Air – od minulosti po budoucnost


V čem Lucid Air dominuje?

  • nejrychlejší sedan na světě
  • nejrychleji nabíjený elektromobil na světě
  • elektromobil s nejdelším dojezdem na světě
  • sedan s nejlepší aerodynamikou na světě
  • nejprostornější vůz ve své třídě

Kalifornský startup si splnil svůj americký sen a světu představil opravdu zajímavý elektromobil, který zvedá laťku v mnoha směrech. Ať už jde o dojezd, rychlost nabíjení, či zrychlení. A na tom chce postavit svůj úspěch – cena v případě té nejvybavenější varianty dosahuje 169 tisíc dolarů, což jsou v přepočtu téměř 4 miliony korun. Nebude to tedy levný elektromobil a třeba konkurenční Tesla sice zvládne v současnosti se svou výbavou o něco méně, ale stojí ve srovnání s Lucidem výrazně méně.

Minimalismus a prostornost

Nový Lucid Air je tvarovaný větrem, dalo by se říct. Dosahuje úžasného aerodynamického odporu pouhých 0,21, což je nejméně ze všech luxusních aut na světě. Pokud vás zajímá srovnání třeba s konkureční Teslou, její Model 3 má hodnotu 0,23 a i tento možná na pohled nepatrný rozdíl hraje roli v dojezdu, či výkonu.

Lucid Air 2021 elektromobil interiér

Interiér v elektromobilu Lucid Air (2021) | foto: Lucid Motors

Zvenku, i zevnitř vypadá elektromobil čistě, minimalisticky, a také hodně prémiově. Koneckonců jde o luxusní sedan, který má vozit ne jen tak ledakoho. Interiér vypadá poměrně prostorně a pohodlně, opravdovými lahůdkami jsou skleněná střecha či zahnutý kokpitový displej za volantem.

Proč pokrokový elektromobil?

Tesla využívá 480V architekturu, Porsche u svého Taycanu 800V architekturu, ale Lucid jako první na světě přichází s dokonce 924V architekturou, která posouvá elektromobilitu na vyšší úroveň. Díky tomu zvládá nejrychlejší rychlonabíjení na světě, ale může se pochlubit také nejrychlejším sprintem ze všech sedanů na světě.

Lucid Air 2021 elektromobil

Interiér v elektromobilu Lucid Air (2021) | foto: Lucid Motors

Lucid Air má celkem čtyři varianty, které se liší svými specifikacemi a vlastnostmi. Jako první dorazí varianta Dream Edition, která je za uvedenou nejvyšší cenu 169 tisíc dolarů, v přepočtu téměř 4 miliony korun. Disponuje dojezdem až 810 km na jedno nabití, z nuly na stovku zrychlí za 2,5 sekundy a čtvrtmíli dá za 9,9 sekund, čímž porazí třeba i nejrychlejší elektromobil Model S od Tesly v nejvyšší výbavě. Maximálka činí až 270 km/h.

Lucid Air: specifikace

cena (před započtením dotace)dojezd (EPA)výkonzrychlení 0-100, čtvrtmíle, max. rychlostdostupnost
Lucid Airpod $80 000bude upřesněno pozdějibude upřesněno pozdějibude upřesněno později2022
Lucid Air Touring$95 000653 km620 koní3.2s, 11.4s, 250 km/hQ4 2021
Lucid Air Grand Touring$139 000832 km800 koní3.0s, 10.8s, 270 km/hQ2 2021
Lucid Air Dream Edition$169 000810 km1 080 koní2.5s, 9.9s, 270 km/hQ2 2021

Poznámka: Všechny důležité parametry v tabulce jsme tučně zvýraznili.

Pokud jde o další varianty, nejdelší dojezd (až 832 km na jedno nabití) má varianta Grand Touring, která je vybavena taktéž 113 kWh battery-packem. Dostupnost je stanovena na druhé čtvrtletí roku 2020. Všechny verze se také chlubí superrychlým nabíjením – 482 km za 20 minut/1931 km za hodinu, či 19,2kW palubní nabíječkou, která zvládne i nabíjení opačným směrem, takže elektroauto může posloužit jako taková pojízdná powerbanka.

Lucid Air 2021 elektromobil

Lucid Air (2021) a různé barevné varianty | foto: Lucid Motors

Cenově dostupnější varianty dorazí až později, konkrétně Touring na konci roku 2021 a nejlevnější základní verze Lucid Air bez nějakého přídomku za 80 tisíc dolarů, cca 1,8 milionů korun, pak dokonce až v roce 2022. Je otázka, jaké elektromobily budou tou dobou na trhu, třeba právě od Tesly, která už nějakou tu dobu neupgradovala své modely a očekává se, že se tak v dohledné době stane.

Výroba se teprve rozjede

Lucid Motors má v plánu rozjet výrobu nového, sériově vyráběného elektromobilu začátkem roku 2021, aby první zákazníci mohli dostat novinku na jaře taktéž příštího roku. Výroba bude probíhat v Arizoně. Zákazníci musí při objednávce složit zálohu 1000 dolarů, kterou v případě zrušení objednávky získají zpátky. Takže je to podobné jako u Tesly a už teď jsme opravdu zvědavi, kolik lidí si Lucid Air tímto způsobem nezávazně objedná.

A na závěr, pokud by vás zajímal záznam z celé akce s představením vozu.

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
2 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
jticarcVencaViktor Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Viktor
Viktor

Myslím, že je to jedinný způsob jak se může startup vypracovat v klasickou automobilku… začít v malých sériích luxusních vozů. Cena je trochu příliš, ale na druhou stranu před 12ti ledy Tesla nabízela za podobné peníze svůj předělaný Roadster a zdaleka nebyl takto vybavený, takže proč ne. Uvidíme jak jim půjdou prodeje a kam se dostanou třeba za 5 let. V dnešní době letí spíše SUV nebo Crossover, ale třeba v US to může být jinak. Osobně tipuji roční výrobu pod 10.000ks i v případě té nejlevnější verze.

Venca
Venca

Takže si ještě docela počkáme na první zkušenosti, ale dalo se to asi čekat. Jinak by mě zajímalo, jestli nebudou mít některé současné rychlonabíječky problém nabíjet auto s takto vysokým napětím baterie.

Viktor
Viktor

Podle mě si auto automaticky přepne na 800V resp. 400V resp. 230V ??? Bylo by asi hloupé udělat to nekompatibilní se současnou sítí nabíječek.

Venca
Venca

No předpokládám, že to mají nějak vyřešené, ale zajímalo by mě přesně jak, protože jsem se nikde nedočetl třeba jaké je maximální výstupní napětí u konkrétního typu rychlonabíječky.

Ono je to serioparalelní zapojení jednotlivých modulů (článků), takže by mělo být možné nabíjet jednotlivé moduly paralelně i na nižším napětí. Může to mít ale vliv na celkový maximální nabíjecí výkon. Ví někdo jak je to v zkutečnosti?

jti
jti
carc
carc

Ano, takhle transformuje napětí například Taycan, proto může bez problému používat i běžné pomalé 50kW “rapid” nabíječky.

Mobilní zobrazení