Li-S baterie má zásadní vylepšení. Odstartuje novou éru elektromobility?

  • Baterie typu Li-S má zásadní vylepšení
  • Týkají se zvýšení bezpečnosti a energetické hustoty
  • Bateriový článek je prý mnohem lepší, než co má aktuálně Tesla
Baterie

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Baterie obecně se neustále vylepšují, ačkoliv to nemusí pro běžného čtenáře vypadat jako zásadní revoluce, jde pomalu, ale jistě o postupné vylepšování a zdokonalování v klíčových směrech.

Nový bateriový článek s lithiem a sírou

Existuje celá řada typů baterií, nejznámější a nejpoužívanější je samozřejmě Li-Ion akumulátor. Nicméně i jiné technologie se začínají ukazovat, jako přinejmenším možná alternativa. Příkladem je Li-S baterie, která kombinuje lithium a síru.

Australská firma Li-S Energy nyní oznamuje, že vyvinula 20-vrstvý bateriový článek, který je prý bezpečnější, lehčí a dokáže pojmout více energie. Jde již o třetí generaci „semi-solid state baterií“.

Vyšší bezpečnost

Nové 20vrstvé články využívají nízko hořlavý elektrolyt – součást baterie, která během nabíjení a vybíjení pohybuje ionty nesoucími nabití – který je bezpečnější než tradiční lithium-sírové a lithium-iontové články, které používají vysoce hořlavý elektrolyt.

K omezení dendritů – kovových vláken, která mohou zkratovat článek baterie – a dalšímu zlepšení bezpečnosti, Li-S Energy použila svou patentovanou technologii li-nanomesh, kde články využívají to, co společnost nazývá nanotrubicemi nitridu boru (BNNT).

Revoluční baterie StoreDot

Baterie StoreDot, ilustrační | foto: StoreDot


Čtěte také: Přelomová baterie zvedne dojezd elektromobilů přes magickou hranici 1 000 km


Vyšší energetická hustota

Zásadním vylepšením je také vyšší hustota energie. Konkrétně objemová hustota energie vzrostla na 549 Wh/l, což je o 45 % více ve srovnání s články druhé generace. Články také dosáhly gravimetrické hustoty 400 Wh/kg.

Objemová hustota je množství energie obsažené v daném objemu, zatímco gravimetrická hustota je množství energie uložené na jednotku hmotnosti.

Pro srovnání, největší výrobce baterií CATL vyrábí třetí generaci LFP baterií o hustotách 290 Wh/l a 160 Wh/kg, resp. třetí generaci NCM baterií o hustotách 450 Wh/l a 250 Wh/kg.

Nejnovější baterie Tesla 4680, které najdeme například v Modelu Y s pohonem všech kol, pak podle odhadů expertů mají energetickou hustotu mezi 272 a 296 Wh/kg.

Nové baterie Tesla 4680, ilustrace

Baterie Tesla 4680, ilustrační | foto: Tesla

Dočkáme se konečně revoluce?

Právě hustota energie je jedním z klíčových ukazatelů „kvality baterie“. V případě nejnovějšího vynálezu od společnosti Li-S Energy má totiž bateriový článek při stejné velikosti jen poloviční hmotnost oproti současným Li-Ion článkům.

Jestli nová baterie odstartuje novou éru elektromobility, to budou rozhodovat nejen specifikace samotné, ale především cena a také rozjetí velkovýroby. Což je něco, na čem si už vylámalo zuby mnoho jiných podobných vynálezů na poli baterek. Zatím tedy nelze předbíhat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Li-S baterie má zásadní vylepšení. Odstartuje novou éru elektromobility?

  • Baterie typu Li-S má zásadní vylepšení
  • Týkají se zvýšení bezpečnosti a energetické hustoty
  • Bateriový článek je prý mnohem lepší, než co má aktuálně Tesla
Baterie

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Baterie obecně se neustále vylepšují, ačkoliv to nemusí pro běžného čtenáře vypadat jako zásadní revoluce, jde pomalu, ale jistě o postupné vylepšování a zdokonalování v klíčových směrech.

Nový bateriový článek s lithiem a sírou

Existuje celá řada typů baterií, nejznámější a nejpoužívanější je samozřejmě Li-Ion akumulátor. Nicméně i jiné technologie se začínají ukazovat, jako přinejmenším možná alternativa. Příkladem je Li-S baterie, která kombinuje lithium a síru.

Australská firma Li-S Energy nyní oznamuje, že vyvinula 20-vrstvý bateriový článek, který je prý bezpečnější, lehčí a dokáže pojmout více energie. Jde již o třetí generaci „semi-solid state baterií“.

Vyšší bezpečnost

Nové 20vrstvé články využívají nízko hořlavý elektrolyt – součást baterie, která během nabíjení a vybíjení pohybuje ionty nesoucími nabití – který je bezpečnější než tradiční lithium-sírové a lithium-iontové články, které používají vysoce hořlavý elektrolyt.

K omezení dendritů – kovových vláken, která mohou zkratovat článek baterie – a dalšímu zlepšení bezpečnosti, Li-S Energy použila svou patentovanou technologii li-nanomesh, kde články využívají to, co společnost nazývá nanotrubicemi nitridu boru (BNNT).

Revoluční baterie StoreDot

Baterie StoreDot, ilustrační | foto: StoreDot


Čtěte také: Přelomová baterie zvedne dojezd elektromobilů přes magickou hranici 1 000 km


Vyšší energetická hustota

Zásadním vylepšením je také vyšší hustota energie. Konkrétně objemová hustota energie vzrostla na 549 Wh/l, což je o 45 % více ve srovnání s články druhé generace. Články také dosáhly gravimetrické hustoty 400 Wh/kg.

Objemová hustota je množství energie obsažené v daném objemu, zatímco gravimetrická hustota je množství energie uložené na jednotku hmotnosti.

Pro srovnání, největší výrobce baterií CATL vyrábí třetí generaci LFP baterií o hustotách 290 Wh/l a 160 Wh/kg, resp. třetí generaci NCM baterií o hustotách 450 Wh/l a 250 Wh/kg.

Nejnovější baterie Tesla 4680, které najdeme například v Modelu Y s pohonem všech kol, pak podle odhadů expertů mají energetickou hustotu mezi 272 a 296 Wh/kg.

Nové baterie Tesla 4680, ilustrace

Baterie Tesla 4680, ilustrační | foto: Tesla

Dočkáme se konečně revoluce?

Právě hustota energie je jedním z klíčových ukazatelů „kvality baterie“. V případě nejnovějšího vynálezu od společnosti Li-S Energy má totiž bateriový článek při stejné velikosti jen poloviční hmotnost oproti současným Li-Ion článkům.

Jestli nová baterie odstartuje novou éru elektromobility, to budou rozhodovat nejen specifikace samotné, ale především cena a také rozjetí velkovýroby. Což je něco, na čem si už vylámalo zuby mnoho jiných podobných vynálezů na poli baterek. Zatím tedy nelze předbíhat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."