Baterie obecně se neustále vylepšují, ačkoliv to nemusí pro běžného čtenáře vypadat jako zásadní revoluce, jde pomalu, ale jistě o postupné vylepšování a zdokonalování v klíčových směrech.
Existuje celá řada typů baterií, nejznámější a nejpoužívanější je samozřejmě Li-Ion akumulátor. Nicméně i jiné technologie se začínají ukazovat, jako přinejmenším možná alternativa. Příkladem je Li-S baterie, která kombinuje lithium a síru.
Australská firma Li-S Energy nyní oznamuje, že vyvinula 20-vrstvý bateriový článek, který je prý bezpečnější, lehčí a dokáže pojmout více energie. Jde již o třetí generaci „semi-solid state baterií“.
Nové 20vrstvé články využívají nízko hořlavý elektrolyt – součást baterie, která během nabíjení a vybíjení pohybuje ionty nesoucími nabití – který je bezpečnější než tradiční lithium-sírové a lithium-iontové články, které používají vysoce hořlavý elektrolyt.
K omezení dendritů – kovových vláken, která mohou zkratovat článek baterie – a dalšímu zlepšení bezpečnosti, Li-S Energy použila svou patentovanou technologii li-nanomesh, kde články využívají to, co společnost nazývá nanotrubicemi nitridu boru (BNNT).
Čtěte také: Přelomová baterie zvedne dojezd elektromobilů přes magickou hranici 1 000 km
Zásadním vylepšením je také vyšší hustota energie. Konkrétně objemová hustota energie vzrostla na 549 Wh/l, což je o 45 % více ve srovnání s články druhé generace. Články také dosáhly gravimetrické hustoty 400 Wh/kg.
Objemová hustota je množství energie obsažené v daném objemu, zatímco gravimetrická hustota je množství energie uložené na jednotku hmotnosti.
Pro srovnání, největší výrobce baterií CATL vyrábí třetí generaci LFP baterií o hustotách 290 Wh/l a 160 Wh/kg, resp. třetí generaci NCM baterií o hustotách 450 Wh/l a 250 Wh/kg.
Nejnovější baterie Tesla 4680, které najdeme například v Modelu Y s pohonem všech kol, pak podle odhadů expertů mají energetickou hustotu mezi 272 a 296 Wh/kg.
Právě hustota energie je jedním z klíčových ukazatelů „kvality baterie“. V případě nejnovějšího vynálezu od společnosti Li-S Energy má totiž bateriový článek při stejné velikosti jen poloviční hmotnost oproti současným Li-Ion článkům.
Jestli nová baterie odstartuje novou éru elektromobility, to budou rozhodovat nejen specifikace samotné, ale především cena a také rozjetí velkovýroby. Což je něco, na čem si už vylámalo zuby mnoho jiných podobných vynálezů na poli baterek. Zatím tedy nelze předbíhat.
Baterie obecně se neustále vylepšují, ačkoliv to nemusí pro běžného čtenáře vypadat jako zásadní revoluce, jde pomalu, ale jistě o postupné vylepšování a zdokonalování v klíčových směrech.
Existuje celá řada typů baterií, nejznámější a nejpoužívanější je samozřejmě Li-Ion akumulátor. Nicméně i jiné technologie se začínají ukazovat, jako přinejmenším možná alternativa. Příkladem je Li-S baterie, která kombinuje lithium a síru.
Australská firma Li-S Energy nyní oznamuje, že vyvinula 20-vrstvý bateriový článek, který je prý bezpečnější, lehčí a dokáže pojmout více energie. Jde již o třetí generaci „semi-solid state baterií“.
Nové 20vrstvé články využívají nízko hořlavý elektrolyt – součást baterie, která během nabíjení a vybíjení pohybuje ionty nesoucími nabití – který je bezpečnější než tradiční lithium-sírové a lithium-iontové články, které používají vysoce hořlavý elektrolyt.
K omezení dendritů – kovových vláken, která mohou zkratovat článek baterie – a dalšímu zlepšení bezpečnosti, Li-S Energy použila svou patentovanou technologii li-nanomesh, kde články využívají to, co společnost nazývá nanotrubicemi nitridu boru (BNNT).
Čtěte také: Přelomová baterie zvedne dojezd elektromobilů přes magickou hranici 1 000 km
Zásadním vylepšením je také vyšší hustota energie. Konkrétně objemová hustota energie vzrostla na 549 Wh/l, což je o 45 % více ve srovnání s články druhé generace. Články také dosáhly gravimetrické hustoty 400 Wh/kg.
Objemová hustota je množství energie obsažené v daném objemu, zatímco gravimetrická hustota je množství energie uložené na jednotku hmotnosti.
Pro srovnání, největší výrobce baterií CATL vyrábí třetí generaci LFP baterií o hustotách 290 Wh/l a 160 Wh/kg, resp. třetí generaci NCM baterií o hustotách 450 Wh/l a 250 Wh/kg.
Nejnovější baterie Tesla 4680, které najdeme například v Modelu Y s pohonem všech kol, pak podle odhadů expertů mají energetickou hustotu mezi 272 a 296 Wh/kg.
Právě hustota energie je jedním z klíčových ukazatelů „kvality baterie“. V případě nejnovějšího vynálezu od společnosti Li-S Energy má totiž bateriový článek při stejné velikosti jen poloviční hmotnost oproti současným Li-Ion článkům.
Jestli nová baterie odstartuje novou éru elektromobility, to budou rozhodovat nejen specifikace samotné, ale především cena a také rozjetí velkovýroby. Což je něco, na čem si už vylámalo zuby mnoho jiných podobných vynálezů na poli baterek. Zatím tedy nelze předbíhat.