Li-S baterie má zásadní vylepšení. Odstartuje novou éru elektromobility?

Luboš Srb
  • Baterie typu Li-S má zásadní vylepšení
  • Týkají se zvýšení bezpečnosti a energetické hustoty
  • Bateriový článek je prý mnohem lepší, než co má aktuálně Tesla
Baterie
Baterie

Baterie obecně se neustále vylepšují, ačkoliv to nemusí pro běžného čtenáře vypadat jako zásadní revoluce, jde pomalu, ale jistě o postupné vylepšování a zdokonalování v klíčových směrech.

Nový bateriový článek s lithiem a sírou

Existuje celá řada typů baterií, nejznámější a nejpoužívanější je samozřejmě Li-Ion akumulátor. Nicméně i jiné technologie se začínají ukazovat, jako přinejmenším možná alternativa. Příkladem je Li-S baterie, která kombinuje lithium a síru.

Australská firma Li-S Energy nyní oznamuje, že vyvinula 20-vrstvý bateriový článek, který je prý bezpečnější, lehčí a dokáže pojmout více energie. Jde již o třetí generaci „semi-solid state baterií“.

Vyšší bezpečnost

Nové 20vrstvé články využívají nízko hořlavý elektrolyt – součást baterie, která během nabíjení a vybíjení pohybuje ionty nesoucími nabití – který je bezpečnější než tradiční lithium-sírové a lithium-iontové články, které používají vysoce hořlavý elektrolyt.

K omezení dendritů – kovových vláken, která mohou zkratovat článek baterie – a dalšímu zlepšení bezpečnosti, Li-S Energy použila svou patentovanou technologii li-nanomesh, kde články využívají to, co společnost nazývá nanotrubicemi nitridu boru (BNNT).

Revoluční baterie StoreDot
Revoluční baterie StoreDot

Čtěte také: Přelomová baterie zvedne dojezd elektromobilů přes magickou hranici 1 000 km


Vyšší energetická hustota

Zásadním vylepšením je také vyšší hustota energie. Konkrétně objemová hustota energie vzrostla na 549 Wh/l, což je o 45 % více ve srovnání s články druhé generace. Články také dosáhly gravimetrické hustoty 400 Wh/kg.

Objemová hustota je množství energie obsažené v daném objemu, zatímco gravimetrická hustota je množství energie uložené na jednotku hmotnosti.

Pro srovnání, největší výrobce baterií CATL vyrábí třetí generaci LFP baterií o hustotách 290 Wh/l a 160 Wh/kg, resp. třetí generaci NCM baterií o hustotách 450 Wh/l a 250 Wh/kg.

Nejnovější baterie Tesla 4680, které najdeme například v Modelu Y s pohonem všech kol, pak podle odhadů expertů mají energetickou hustotu mezi 272 a 296 Wh/kg.

Nové baterie Tesla 4680, ilustrace
Nové baterie Tesla 4680, ilustrace

Dočkáme se konečně revoluce?

Právě hustota energie je jedním z klíčových ukazatelů „kvality baterie“. V případě nejnovějšího vynálezu od společnosti Li-S Energy má totiž bateriový článek při stejné velikosti jen poloviční hmotnost oproti současným Li-Ion článkům.

Jestli nová baterie odstartuje novou éru elektromobility, to budou rozhodovat nejen specifikace samotné, ale především cena a také rozjetí velkovýroby. Což je něco, na čem si už vylámalo zuby mnoho jiných podobných vynálezů na poli baterek. Zatím tedy nelze předbíhat.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články