Když si zavoláte taxi nebo objednáte sdílenou jízdu, očekáváte, že pro vás přijede řidič v běžném a pěkném osobním voze. V očích Hyundai se ovšem tato realita brzy stane minulostí. Na technologickém veletrhu CES 2024 ukázal světu svojí představu individuální přepravy. Kolony i celá centra měst přeletíte v elektrickém letounu s kolmým startem eVTOL. Dlouhý dolet mají zajistit baterie s pevným elektrolytem.
Dílo je výsledkem dceřiné společnosti jihokorejského výrobce, Supernal. Na palubě letounu se posadí čtveřice pasažérů. Současný model S-A2 je již druhou verzí eVTOLu této společnosti. Tu první představili na stejném veletrhu před čtyřmi lety. Hyundai ve voze kombinuje vzhled svých vozidel v technickém řešení z leteckého průmyslu. Elektrické letecké taxi má výrazně usnadnit cesty napříč velkými městy.
Letoun je schopný letu rychlostí až 200 kilometrů za hodinu ve výšce 450 metrů. Vůz je optimalizovaný pro trasy o vzdálenostech mezi 40 a 65 kilometry. V letovém prostoru se udrží díky osmi rotorům se schopností náklonu. Doplněný je o elektrický proudový systém. Jednou z hlavních předností má být velmi tichý chod. Ohodnocený je na 65 dB s přirovnáním hluku k pracující myčce nádobí. A to je pouze hodnota při vzletu a přistání. Během letu se hluk sníží na 45 dB.
Čtěte také: Od umělé inteligence po létající auta. Co přinese veletrh CES 2024?
Rotory mají funkci náklonu především proto, aby letounu pomáhaly nejen během samotného letu, ale aby se daly použít i při vzletu a přistání. V cestě za snížením výrobních nákladů chce Hyundai využít své již velké existující sítě výrobních lokalit. Výkonný ředitel dceřiné společnosti dodává, že letouny budou profitovat z neustále se vyvíjejících elektrických pohonných agregátů. A zrovna Hyundai je v tomto oboru na špičce.
Supernal se bude v letošním roce ucházet o udělení všech potřebných homologací. Při splnění všech podmínek by mohla společnost certifikáty získat v polovině roku. V jeho závěru jsou plánované první testovací lety. Na komerční trh se eVTOL plánuje uvést v roce 2028. Hyundai rozhodně nepočítá s nasazením tradičních Li-Ion baterií. V nejhorším případě budou použity baterie založené na alternativních lithiových sloučenínách, v lepším případě rovnou se solid-state články.
Když si zavoláte taxi nebo objednáte sdílenou jízdu, očekáváte, že pro vás přijede řidič v běžném a pěkném osobním voze. V očích Hyundai se ovšem tato realita brzy stane minulostí. Na technologickém veletrhu CES 2024 ukázal světu svojí představu individuální přepravy. Kolony i celá centra měst přeletíte v elektrickém letounu s kolmým startem eVTOL. Dlouhý dolet mají zajistit baterie s pevným elektrolytem.
Dílo je výsledkem dceřiné společnosti jihokorejského výrobce, Supernal. Na palubě letounu se posadí čtveřice pasažérů. Současný model S-A2 je již druhou verzí eVTOLu této společnosti. Tu první představili na stejném veletrhu před čtyřmi lety. Hyundai ve voze kombinuje vzhled svých vozidel v technickém řešení z leteckého průmyslu. Elektrické letecké taxi má výrazně usnadnit cesty napříč velkými městy.
Letoun je schopný letu rychlostí až 200 kilometrů za hodinu ve výšce 450 metrů. Vůz je optimalizovaný pro trasy o vzdálenostech mezi 40 a 65 kilometry. V letovém prostoru se udrží díky osmi rotorům se schopností náklonu. Doplněný je o elektrický proudový systém. Jednou z hlavních předností má být velmi tichý chod. Ohodnocený je na 65 dB s přirovnáním hluku k pracující myčce nádobí. A to je pouze hodnota při vzletu a přistání. Během letu se hluk sníží na 45 dB.
Čtěte také: Od umělé inteligence po létající auta. Co přinese veletrh CES 2024?
Rotory mají funkci náklonu především proto, aby letounu pomáhaly nejen během samotného letu, ale aby se daly použít i při vzletu a přistání. V cestě za snížením výrobních nákladů chce Hyundai využít své již velké existující sítě výrobních lokalit. Výkonný ředitel dceřiné společnosti dodává, že letouny budou profitovat z neustále se vyvíjejících elektrických pohonných agregátů. A zrovna Hyundai je v tomto oboru na špičce.
Supernal se bude v letošním roce ucházet o udělení všech potřebných homologací. Při splnění všech podmínek by mohla společnost certifikáty získat v polovině roku. V jeho závěru jsou plánované první testovací lety. Na komerční trh se eVTOL plánuje uvést v roce 2028. Hyundai rozhodně nepočítá s nasazením tradičních Li-Ion baterií. V nejhorším případě budou použity baterie založené na alternativních lithiových sloučenínách, v lepším případě rovnou se solid-state články.