KV Svalbard. To je jméno ledoborce ve službách norské pobřežní stráže, který v rámci mezinárodní expedice environmentálního výzkumu dosáhl Severního Pólu.
KV Svalbard je oceánská hlídková loď, dokáže prorazit až přes metr tlustý led, byla postavena v roce 2001, je aktivně využívána norskou pobřežní stráží a nedávno se stala prvním norským plavidlem, které se dostalo na Severní Pól. Jeho zajímavostí je, že je vybavený systémem elektrického pohonu Azipod ABB. Loď je vybavena dvěma 5 MW azipodovými motory. V každém modulu je elektrický motor. Loď ale nečerpá energii z nějakých baterií, je spíše takovým hybridem. Lodní dieselový motor pohání generátor, který vyrábí elektřinu nutnou pro provoz.
Svalbard neplul Arktidou pro srandu králíkům. Byl zde v rámci experimentu, jehož cílem bylo umístit do moře senzory, které by dokázaly měřit teploty vody a následně data odesílat vědcům. Experiment byl prováděn v koordinaci s arktickou akustickou termometrií (CAATEX).
„Podařilo se nám proplout arktickými vodami a dosáhnout Severního Pólu rychleji, než jsme si mysleli, že je to vůbec možné,” prozradil Ottar Haugen, velitel norské pobřežní stráže. „Je to pro nás veliký milník a zároveň důkaz toho, že máme v naší flotile plavidlo vybavené dostatečně výkonným pohonným systémem, který umožňuje provoz v těch nejtvrdších podmínkách – na Severním Pólu.”
Zdroj: electrive.com
KV Svalbard. To je jméno ledoborce ve službách norské pobřežní stráže, který v rámci mezinárodní expedice environmentálního výzkumu dosáhl Severního Pólu.
KV Svalbard je oceánská hlídková loď, dokáže prorazit až přes metr tlustý led, byla postavena v roce 2001, je aktivně využívána norskou pobřežní stráží a nedávno se stala prvním norským plavidlem, které se dostalo na Severní Pól. Jeho zajímavostí je, že je vybavený systémem elektrického pohonu Azipod ABB. Loď je vybavena dvěma 5 MW azipodovými motory. V každém modulu je elektrický motor. Loď ale nečerpá energii z nějakých baterií, je spíše takovým hybridem. Lodní dieselový motor pohání generátor, který vyrábí elektřinu nutnou pro provoz.
Svalbard neplul Arktidou pro srandu králíkům. Byl zde v rámci experimentu, jehož cílem bylo umístit do moře senzory, které by dokázaly měřit teploty vody a následně data odesílat vědcům. Experiment byl prováděn v koordinaci s arktickou akustickou termometrií (CAATEX).
„Podařilo se nám proplout arktickými vodami a dosáhnout Severního Pólu rychleji, než jsme si mysleli, že je to vůbec možné,” prozradil Ottar Haugen, velitel norské pobřežní stráže. „Je to pro nás veliký milník a zároveň důkaz toho, že máme v naší flotile plavidlo vybavené dostatečně výkonným pohonným systémem, který umožňuje provoz v těch nejtvrdších podmínkách – na Severním Pólu.”
Zdroj: electrive.com