Kritika se nevyplácí. Jeden z největších výrobců aut žaluje 37 influencerů

Pavel Škopek
Logo BYD
Logo BYD

V Číně se kritika aut může nevyplatit. BYD žaluje desítky influencerů za údajné poškození pověsti, další stovku má pod drobnohledem. S důkazy zatím firma nepřišla.

Za pomluvy hrozí soud

Kritizovat čínské auto v online prostředí? Riskantní. Obzvlášť, když si to vezme na paškál značka jako BYD. Třetí největší automobilka na světě zažalovala 37 influencerů kvůli údajnému poškozování reputace na sociálních sítích. Dalších 126 pak zařadila na svůj interní seznam tvůrců, které sleduje kvůli údajným dezinformacím a škodlivému obsahu.

Ve svém prohlášení BYD uvedl, že v posledních letech opakovaně čelila online útokům, které podle ní obsahovaly nepravdivé či zavádějící informace. Tyto útoky měly poškodit pověst značky, narušit tržní prostředí a mít negativní dopad i na celý automobilový sektor.

Společnost tyto útoky označuje za „organizované“ nebo „koordinované“, ačkoli dosud nezveřejnila žádné důkazy, které by takovou součinnost potvrzovaly. Přesto nabízí veřejnosti odměny v rozmezí od 50 000 do 5 milionů jüanů (151 tisíc až 15 milionů korun) za nahlášení potencionálních pomlouvačných kampaní.

BYD Sealion 7 | foto: BYD
BYD Sealion 7 | foto: BYD

V Číně běžná praxe, na Západě výjimka

Podobně jako BYD postupují v Číně i další automobilky, nejen místní, jako Great Wall Motor, Changan Automobile, Nissan-Dongfeng, ale dokonce i americká Tesla. Ta v roce 2022 chtěla po čínském recenzentovi 5 milionů jüanů, byť se nakonec spokojila v rámci mimosoudního vyrovnání s mnohem nižší částkou. Nissan-Dongfeng v roce 2023 žaloval o stejnou sumu tiktokera, který ve více než 50 videích opakovaně hanil jeho vozy.

Všechny tyto případy potvrzují, že čínské značky berou ochranu své pověsti velmi vážně a neváhají využít právní cesty proti veřejné kritice, a to i v digitálním prostoru. Naopak na západních trzích se tato praxe téměř nevyskytuje. Nejznámější případ z této oblasti je spor Tesly proti britské show Top Gear z roku 2008, který byl nakonec soudem zamítnut kvůli nedostatku důkazů.

V Číně je pomluva trestná i jako trestný čin. Firmy, často napojené na stát, se mohou bránit žalobou i v případě, že negativní výroky byly založeny na pravdě. Pokud soud uzná, že dané komentáře poškodily pověst firmy, stačí to k právním postihům. Pro influencery to může znamenat nejen ztrátu reputace, ale i vážné finanční dopady.

Zdroj: CarNewsChina


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články