LED světla jsou v moderních autech oblíbenou volbou díky jejich nízké spotřebě energie, srovnatelnému světelnému výkonu s jinými technologiemi a větší flexibilitě při směrování a rozptylu světla. U elektromobilů je klíčovou výhodou minimální vliv na dojezd vozidla. V zimě se u LED světlometů často objevuje problém s mlžením a neschopností rozpouštět sníh a led, protože nevydávají dostatek tepla jako halogenová či xenonová světla. Americká automobilka Rivian vyvinula novou technologii vyhřívaných čoček světlometů, které má tuto nevýhodu odstranit.
Patent na vyhřívané čočky světlometů Rivian podal u amerického patentového úřadu už v červnu 2023, ale zveřejněn byl až loni v prosinci. Popisuje využití topného prvku s vestavěnými uhlíkovými nanotrubicemi, jež rovnoměrně rozvádějí teplo po celé ploše čočky, aniž by bránily průchodu světla.
Tradiční elektronické odmrazovače, jako ty na zadním okně, využívají neprůhledné topné drátky, které mohou částečně snižovat viditelnost, což se Rivian snaží elegantně obejít. Problém by přitom zcela jistě vyřešila i některá alternativní řešení, jako je použití vyhřívaných trysek pro ostřikování světlometů, ale automobilka vsadila na pokročilejší a vizuálně čistší přístup.
Podle patentových nákresů má mít nový systém typický design světlometů Rivian, což naznačuje, že by mohl být použit na modelech R1, R2 nebo R3. Bude zajímavé sledovat, zda Rivian skutečně tuto sofistikovanou technologii skutečně uvede do sériové výroby. Pokud se ta stane, bude teprve druhým výrobcem, který něco takového nabídne v sériovém voze, i když je pravděpodobné, že konkurence rychle zareaguje.
Neočištěné světlomety od sněhu a ledu nejsou jen otázkou pohodlí nebo estetiky, ale také bezpečnosti a zákona. V Česku může řidiči hrozit pokuta až 2 000 Kč na místě, případně až 2 500 Kč ve správním řízení, pokud jeho vozidlo není řádně očištěné. Zákon vyžaduje, aby všechna světla, okna, zpětná zrcátka, registrační značky a dokonce i střecha vozidla byly zbaveny sněhu, námrazy a ledu, který by mohl omezovat viditelnost nebo ohrozit ostatní účastníky provozu.
Ruční čištění světlometů je však jen dočasným řešením, protože neodstraní vnitřní kondenzaci. Technologie, jako jsou vyhřívané čočky světlometů, by tak mohla nejen zvýšit komfort, ale i snížit riziko sankcí a přispět k bezpečnějšímu provozu.
LED světla jsou v moderních autech oblíbenou volbou díky jejich nízké spotřebě energie, srovnatelnému světelnému výkonu s jinými technologiemi a větší flexibilitě při směrování a rozptylu světla. U elektromobilů je klíčovou výhodou minimální vliv na dojezd vozidla. V zimě se u LED světlometů často objevuje problém s mlžením a neschopností rozpouštět sníh a led, protože nevydávají dostatek tepla jako halogenová či xenonová světla. Americká automobilka Rivian vyvinula novou technologii vyhřívaných čoček světlometů, které má tuto nevýhodu odstranit.
Patent na vyhřívané čočky světlometů Rivian podal u amerického patentového úřadu už v červnu 2023, ale zveřejněn byl až loni v prosinci. Popisuje využití topného prvku s vestavěnými uhlíkovými nanotrubicemi, jež rovnoměrně rozvádějí teplo po celé ploše čočky, aniž by bránily průchodu světla.
Tradiční elektronické odmrazovače, jako ty na zadním okně, využívají neprůhledné topné drátky, které mohou částečně snižovat viditelnost, což se Rivian snaží elegantně obejít. Problém by přitom zcela jistě vyřešila i některá alternativní řešení, jako je použití vyhřívaných trysek pro ostřikování světlometů, ale automobilka vsadila na pokročilejší a vizuálně čistší přístup.
Podle patentových nákresů má mít nový systém typický design světlometů Rivian, což naznačuje, že by mohl být použit na modelech R1, R2 nebo R3. Bude zajímavé sledovat, zda Rivian skutečně tuto sofistikovanou technologii skutečně uvede do sériové výroby. Pokud se ta stane, bude teprve druhým výrobcem, který něco takového nabídne v sériovém voze, i když je pravděpodobné, že konkurence rychle zareaguje.
Neočištěné světlomety od sněhu a ledu nejsou jen otázkou pohodlí nebo estetiky, ale také bezpečnosti a zákona. V Česku může řidiči hrozit pokuta až 2 000 Kč na místě, případně až 2 500 Kč ve správním řízení, pokud jeho vozidlo není řádně očištěné. Zákon vyžaduje, aby všechna světla, okna, zpětná zrcátka, registrační značky a dokonce i střecha vozidla byly zbaveny sněhu, námrazy a ledu, který by mohl omezovat viditelnost nebo ohrozit ostatní účastníky provozu.
Ruční čištění světlometů je však jen dočasným řešením, protože neodstraní vnitřní kondenzaci. Technologie, jako jsou vyhřívané čočky světlometů, by tak mohla nejen zvýšit komfort, ale i snížit riziko sankcí a přispět k bezpečnějšímu provozu.