Kamion poháněný solární energií se zapsal do historie. Zdolal sopku

  • Tento expediční vůz je poháněný výhradně solární elektřinou
  • Tým jej otestoval v extrémních podmínkách čilské pouště i sopky
  • Vůz překonal výškový rekord pro jízdu elektromobilu
Solární kamion při expedici v Jižní Americe

Solární kamion při expedici v Jižní Americe | foto: Peak Evolution

Elektrický segment si může připsat do své historie další zajímavý rekord. Solární elektrický nákladní vůz vyšplhal na největší světovou sopku. Energii mu přitom dodávaly jen a pouze vlastní solární panely. Navíc jde o rekord v nadmořské výšce, ve které byl elektrický vůz schopný jízdy.

Zvládne elektrický vůz pokořit nejvyšší sopku světa?

O rekord se postaral švýcarský tým Peak Evolution. Hlavním partnerem se stala rakouská logistická společnost Gebrüder Weiss. Vůz si za svůj cíl vybral čilskou sopku Ojos del Salado s nadmořskou výškou 6 500 metrů. Výjezd tým zvolil ze západní strany. Na místo startu, které samotné je položeno ve výšce 3 400 metrů, byl speciální vůz převezen nákladní lodí.

Základem vozu se stal víceúčelový transporter Aebi VT450. V běžném provozu je poháněný stlačeným plynem. Tento téměř konvenční agregát byl nahrazen dvojicí elektrických motorů o výkonech 120 kW. Baterie funguje na 300V palubní architektuře a uchová až 90 kWh kapacity elektřiny. Dojezd je hodnocený na 200 kilometrů.

Solární kamion Aebi VT450

Solární kamion Aebi VT450 | foto: Peak Evolution


Čtěte také: Expedice přes oba zemské póly. Elektromobil strčil do kapsy všechny spalováky


20 solárních panelů s úžasným výkonem

Energii vozu generuje čtveřice střešních solárních panelů. Při zastávkách je doplňuje rovnou šestnáct panelů, které posádka rozloží na povrch vedle vozu. Špičkový výkon panelu je 370 W. Systémový výkon je ohodnocen na 7,4 kWp. Dojezd dalších 150 kilometrů by tak měl systém vyrobit zhruba za pět hodin. Celé vybavení pracuje na stejnosměrném proudu. Aby bylo možné dosáhnout nejoptimálnějšího generování, dohlíží na celou situace rovnou pět solárních kontrolérů. Součástí jsou i měniče na typických 230 V střídavého proudu pro zvýšený komfort posádky.

Výhodou elektrického pohonu oproti spalovacím je to, že ve vyšších polohách neztrácí výkon. Vůz ke svému pohybu nepotřebuje zpracovávat vzduch. Extrémní terén i přírodní podmínky v takových lokalitách jsou ale neméně nehostinné. Vůz si tak sáhl na své dno. Tým se na expedici připravoval čtyři roky. Celý experiment můžete shlédnout na následujícím videu.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Kamion poháněný solární energií se zapsal do historie. Zdolal sopku

  • Tento expediční vůz je poháněný výhradně solární elektřinou
  • Tým jej otestoval v extrémních podmínkách čilské pouště i sopky
  • Vůz překonal výškový rekord pro jízdu elektromobilu
Solární kamion při expedici v Jižní Americe

Solární kamion při expedici v Jižní Americe | foto: Peak Evolution

Elektrický segment si může připsat do své historie další zajímavý rekord. Solární elektrický nákladní vůz vyšplhal na největší světovou sopku. Energii mu přitom dodávaly jen a pouze vlastní solární panely. Navíc jde o rekord v nadmořské výšce, ve které byl elektrický vůz schopný jízdy.

Zvládne elektrický vůz pokořit nejvyšší sopku světa?

O rekord se postaral švýcarský tým Peak Evolution. Hlavním partnerem se stala rakouská logistická společnost Gebrüder Weiss. Vůz si za svůj cíl vybral čilskou sopku Ojos del Salado s nadmořskou výškou 6 500 metrů. Výjezd tým zvolil ze západní strany. Na místo startu, které samotné je položeno ve výšce 3 400 metrů, byl speciální vůz převezen nákladní lodí.

Základem vozu se stal víceúčelový transporter Aebi VT450. V běžném provozu je poháněný stlačeným plynem. Tento téměř konvenční agregát byl nahrazen dvojicí elektrických motorů o výkonech 120 kW. Baterie funguje na 300V palubní architektuře a uchová až 90 kWh kapacity elektřiny. Dojezd je hodnocený na 200 kilometrů.

Solární kamion Aebi VT450

Solární kamion Aebi VT450 | foto: Peak Evolution


Čtěte také: Expedice přes oba zemské póly. Elektromobil strčil do kapsy všechny spalováky


20 solárních panelů s úžasným výkonem

Energii vozu generuje čtveřice střešních solárních panelů. Při zastávkách je doplňuje rovnou šestnáct panelů, které posádka rozloží na povrch vedle vozu. Špičkový výkon panelu je 370 W. Systémový výkon je ohodnocen na 7,4 kWp. Dojezd dalších 150 kilometrů by tak měl systém vyrobit zhruba za pět hodin. Celé vybavení pracuje na stejnosměrném proudu. Aby bylo možné dosáhnout nejoptimálnějšího generování, dohlíží na celou situace rovnou pět solárních kontrolérů. Součástí jsou i měniče na typických 230 V střídavého proudu pro zvýšený komfort posádky.

Výhodou elektrického pohonu oproti spalovacím je to, že ve vyšších polohách neztrácí výkon. Vůz ke svému pohybu nepotřebuje zpracovávat vzduch. Extrémní terén i přírodní podmínky v takových lokalitách jsou ale neméně nehostinné. Vůz si tak sáhl na své dno. Tým se na expedici připravoval čtyři roky. Celý experiment můžete shlédnout na následujícím videu.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."