Aplikace Android Auto a Apple CarPlay, které jsou součástí infotainmentů moderních automobilů, zásadně změnily způsob ovládání řady funkcí. Ve většině aut patří mezi standardní prvky výbavy dotyková obrazovka, a proto se výrobci nemusí v takové míře spoléhat na fyzická tlačítka. Příkladem mohou být vozy Tesla, které mechanické ovladače téměř nepoužívají.
Mezi konzervativními zastánci fyzických tlačítek a fanoušky nových technologií pravidelně probíhají slovní přestřelky na téma, jaké ovládání je lepší z pohledu bezpečné jízdy. Tématu se chopil švédský server Vi Bilägare, který provedl zajímavý experiment.
Vybraní testovací řidiči se předem seznámili s 12 testovacími vozy. Volvo C70 z roku 2005 nemělo žádné dotykové rozhraní a dalších 11 vozů bylo vybaveno kombinací obrazovek a tlačítek (například Subaru Outback). Představitelem vozu budoucnosti byla Tesla Model 3, která mechanické ovladače téměř nepoužívá.
Čtěte také: Průzkum ukázal, proč si lidé skutečně kupují elektromobily. Kvůli ochraně klimatu to není
Následný test, probíhající za jízdy, měl přinést odpověď na otázku, jak dlouho trvá provedení některých úkonů pomocí obrazovky nebo jednoduchého mechanického ovladače. Seznam úkolů obsahoval zapnutí vyhřívání sedadel, ovládání klimatizace/topení, naladění rádia a podobně. Test prokázal, že všichni řidiči dokončili úkoly rychleji ve Volvu C70 z roku 2005. V některých případech potřebovali polovinu času v porovnání s vozidly, využívajícími dotykové obrazovky.
Experiment nyní posouvá debatu o způsobu ovládání funkcí vozidel od subjektivních preferencí k objektivní analýze. Při řízení je důležité, aby se řidič co nejméně rozptyloval a aby dokázal funkce svého vozu ovládat co nejrychleji a nejefektivněji. Test zároveň poskytl důkaz, že mechanická tlačítka jsou při řízení bezpečnější a jejich ovládání snazší. I když systémy s dotykovými displeji často nabízejí ovládání mnoha funkcí hlasem, úplné odstranění mechanických tlačítek zřejmě není tím nejlepším nápadem.
Aplikace Android Auto a Apple CarPlay, které jsou součástí infotainmentů moderních automobilů, zásadně změnily způsob ovládání řady funkcí. Ve většině aut patří mezi standardní prvky výbavy dotyková obrazovka, a proto se výrobci nemusí v takové míře spoléhat na fyzická tlačítka. Příkladem mohou být vozy Tesla, které mechanické ovladače téměř nepoužívají.
Mezi konzervativními zastánci fyzických tlačítek a fanoušky nových technologií pravidelně probíhají slovní přestřelky na téma, jaké ovládání je lepší z pohledu bezpečné jízdy. Tématu se chopil švédský server Vi Bilägare, který provedl zajímavý experiment.
Vybraní testovací řidiči se předem seznámili s 12 testovacími vozy. Volvo C70 z roku 2005 nemělo žádné dotykové rozhraní a dalších 11 vozů bylo vybaveno kombinací obrazovek a tlačítek (například Subaru Outback). Představitelem vozu budoucnosti byla Tesla Model 3, která mechanické ovladače téměř nepoužívá.
Čtěte také: Průzkum ukázal, proč si lidé skutečně kupují elektromobily. Kvůli ochraně klimatu to není
Následný test, probíhající za jízdy, měl přinést odpověď na otázku, jak dlouho trvá provedení některých úkonů pomocí obrazovky nebo jednoduchého mechanického ovladače. Seznam úkolů obsahoval zapnutí vyhřívání sedadel, ovládání klimatizace/topení, naladění rádia a podobně. Test prokázal, že všichni řidiči dokončili úkoly rychleji ve Volvu C70 z roku 2005. V některých případech potřebovali polovinu času v porovnání s vozidly, využívajícími dotykové obrazovky.
Experiment nyní posouvá debatu o způsobu ovládání funkcí vozidel od subjektivních preferencí k objektivní analýze. Při řízení je důležité, aby se řidič co nejméně rozptyloval a aby dokázal funkce svého vozu ovládat co nejrychleji a nejefektivněji. Test zároveň poskytl důkaz, že mechanická tlačítka jsou při řízení bezpečnější a jejich ovládání snazší. I když systémy s dotykovými displeji často nabízejí ovládání mnoha funkcí hlasem, úplné odstranění mechanických tlačítek zřejmě není tím nejlepším nápadem.