Jedním z častých argumentů odpůrců elektromobility je pomalé nabíjení. Tvrdí, že naplnit nádrž palivem je otázka řádově desítek sekund či jednotek minut, zatímco při dobíjení akumulátoru vystojíte důlek. Jistě, dobití baterie je stále ještě časově náročnější, ale situace není zdaleka tak černobílá, jak se snaží veřejnosti podsouvat.
Když zaparkujeme s elektromobilem doma a připojíme vůz na nabíječku, je to otázkou pár vteřin. S dnešními domácí wallboxy navíc máte zajištěno, že ráno bude mít „plnou“. A pokud navíc ještě máte na střeše svého domu fotovoltaické panely, tak defacto tankujete zadarmo nebo skoro zadarmo.
Na druhou stranu, kdo z nás má doma podzemní zásobník s benzínem nebo naftou nebo dokonce domácí rafinerii. Troufám si říct, že nikdo. Pokud chcete natankovat auto se spalovacím palivem, tak napřed musíte dojet na benzínku. Pokud potřebujete vysokooktanový benzín nebo kvalitnější palivo, tak je možné, že se přitom i docela projedete, protože takové nemají všude.
Když už se dostanete na benzínku, tak u těch hodně frekventovaných si vystojíte frontu. Po natankování ještě musíte dojít zaplatit. Takže z pár minut, které trvá fyzické přemístění paliva z tankovacího stojanu do nádrže auta, jste najednou také na desítkách minut. Navíc si připočtěte i stres a nepohodlí.
Čtěte také: Praha letos výrazně navýší počet lamp, ze kterých půjdou nabíjet elektromobily
Jistě, pokud bychom srovnali čas strávený na benzínce s časem stráveným někde na veřejné dobíjecí stanici, pak by čerpací stanice stále vycházela lépe. I doba nabíjení na veřejných nabíječkách se však v posledních letech zkracuje doslova mílovými kroky. Vývoj nových akumulátorů a technologií nabíjení udělal v poslední dekádě obrovský krok kupředu. Každou chvíli můžeme slyšet o novém typu akumulátoru, který se nabije zase o něco rychleji.
U nových elektromobilů se už poměrně běžně můžete setkat s tím, že na vysokovýkonných rychlonabíječkách nabití zabere jen pár minut. Navíc na veřejných dobíječkách jen málokdo nabíjí z nuly na sto procent. Většinou jde jen o prodloužení dojezdu. Například takové elektrické SUV Kia EV9 se může pochlubit tím, že za 15 minut na nabíječce nabijete až na 249 kilometrů cesty. Z 10 na 80 procent se pak dostanete za 24 minut. Za tu dobu si mnohdy ani nestihnete dojít na toaletu nebo vypít kávu.
Jedním z častých argumentů odpůrců elektromobility je pomalé nabíjení. Tvrdí, že naplnit nádrž palivem je otázka řádově desítek sekund či jednotek minut, zatímco při dobíjení akumulátoru vystojíte důlek. Jistě, dobití baterie je stále ještě časově náročnější, ale situace není zdaleka tak černobílá, jak se snaží veřejnosti podsouvat.
Když zaparkujeme s elektromobilem doma a připojíme vůz na nabíječku, je to otázkou pár vteřin. S dnešními domácí wallboxy navíc máte zajištěno, že ráno bude mít „plnou“. A pokud navíc ještě máte na střeše svého domu fotovoltaické panely, tak defacto tankujete zadarmo nebo skoro zadarmo.
Na druhou stranu, kdo z nás má doma podzemní zásobník s benzínem nebo naftou nebo dokonce domácí rafinerii. Troufám si říct, že nikdo. Pokud chcete natankovat auto se spalovacím palivem, tak napřed musíte dojet na benzínku. Pokud potřebujete vysokooktanový benzín nebo kvalitnější palivo, tak je možné, že se přitom i docela projedete, protože takové nemají všude.
Když už se dostanete na benzínku, tak u těch hodně frekventovaných si vystojíte frontu. Po natankování ještě musíte dojít zaplatit. Takže z pár minut, které trvá fyzické přemístění paliva z tankovacího stojanu do nádrže auta, jste najednou také na desítkách minut. Navíc si připočtěte i stres a nepohodlí.
Čtěte také: Praha letos výrazně navýší počet lamp, ze kterých půjdou nabíjet elektromobily
Jistě, pokud bychom srovnali čas strávený na benzínce s časem stráveným někde na veřejné dobíjecí stanici, pak by čerpací stanice stále vycházela lépe. I doba nabíjení na veřejných nabíječkách se však v posledních letech zkracuje doslova mílovými kroky. Vývoj nových akumulátorů a technologií nabíjení udělal v poslední dekádě obrovský krok kupředu. Každou chvíli můžeme slyšet o novém typu akumulátoru, který se nabije zase o něco rychleji.
U nových elektromobilů se už poměrně běžně můžete setkat s tím, že na vysokovýkonných rychlonabíječkách nabití zabere jen pár minut. Navíc na veřejných dobíječkách jen málokdo nabíjí z nuly na sto procent. Většinou jde jen o prodloužení dojezdu. Například takové elektrické SUV Kia EV9 se může pochlubit tím, že za 15 minut na nabíječce nabijete až na 249 kilometrů cesty. Z 10 na 80 procent se pak dostanete za 24 minut. Za tu dobu si mnohdy ani nestihnete dojít na toaletu nebo vypít kávu.