Jaký je průměrný roční nájezd u elektromobilů v Česku? Budete překvapeni

Luboš Srb
  • Všechna auta v Česku vloni ujela v průměru jen 10 239 kilometrů
  • Elektromobily měly o něco vyšší průměrný roční nájezd
  • Naopak pozadu jsou „benzíňáky“
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Řidiči osobních bateriových elektromobilů najeli v roce 2022 v průměru 12 386 km, meziročně o 7,1 % více, vyplývá z dat, která ze Stanic technických kontrol pravidelně zpracovává a analyzuje Centrum dopravního výzkumu (CDV). Jejich nájezd je s ohledem na celý v Česku provozovaný vozový park naprůměrný. Nicméně pokud statistiky zpřesníme a vztáhneme jen na novější vozidla splňující emisní normu Euro 6, vyjde nám něco jiného.

Srovnávání ročních nájezdů s ohledem na stáří vozů

Průměrné stáří vozidlového parku v oblasti osobních vozidel je v České republice 16 let, takže aby se při srovnání proběhů bateriových elektromobilů s ostatními palivy eliminovaly velmi nízké proběhy zejména u starších benzínových, naftových a LPG vozidel, srovnávána byla vozidla splňující emisní normu Euro 6, která vstoupila v platnost v září 2015. Takových vozidel bylo v registru téměř 1,8 milionu, jejich průměrný roční proběh činil 14 569 km.

„Ze srovnávaných paliv byl nejnižší průměrný proběh (11 772 km) evidován u vozidel benzínových, tj. o 5 % nižší než u elektromobilů. Plug-in hybridní vozidla, která si většinou lidé pořizují z důvodu delšího akčního rádiusu, ujela za rok v průměru 13 940 km, tj. jen o 1 554 km více (+12,5 %) než v případě elektromobilů. Srovnatelný proběh, přes 16 tis. km za rok, byl evidován u hybridních vozidel a u LPG vozidel. Naftová vozidla pak v průměru ujela ročně přes 18 tis. km. Z uvedených paliv dosahují výrazně nejvyšších ročních proběhů CNG vozidla, která ujela téměř 27 tis. km,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel CDV.

Volkswagen ID.4 nabíjení na wallboxu
Volkswagen ID.4 nabíjení na wallboxu

Čtěte také: Toyota slibuje elektromobily s dojezdem až 1 500 kilometrů. Dorazí brzy


Meziroční srovnání

„Meziročně došlo k poklesu průměrných ročních proběhů osobních vozidel o 1,9 %, z pohledu jednotlivých paliv pak k nejvyššímu nárůstu proběhů došlo u bateriových elektrických vozidel (+7,1 %), naopak k nejvyššímu poklesu u LPG vozidel (-8,2 %).“ Průměrné kapacity baterií, a tím i dojezdové vzdálenosti elektromobilů, se v čase zvyšují, proto lze předpokládat, že elektromobily budou v čím dál větší míře využívány jako běžná konvenční vozidla, což se odrazí také na jejich ročních probězích.

Pokud by nebyl výběr omezený pouze na vozidla splňující emisní normu Euro 6, ale bylo by srovnáno všech téměř 6,4 milionů osobních vozidel, pak průměrný roční proběh činil 10 239 kilometrů. U jednotlivých paliv: 7 643 km benzín, 12 167 km BEV, 13 877 km PHEV, 15 804 km HEV, 12 627 km LPG, 13 763 km nafta a 22 071 CNG.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články