S nástupem elektromobilů na český trh jsme udělali rozhovor s hasiči a ti nám velice trefně řekli jednu krásnou věc – uhasit se dá cokoliv, jen jde o to vědět, jak správně na to. To je samozřejmě velké zjednodušení situace, která může být někdy velice komplikovaná a v případě elektromobilů to platí minimálně dvojnásob, protože jde o něco nového a „nevyzkoušeného“. Chyby však nehledejme u jiného typu pohonu, ale spíše u odlišností správného postupu pro hašení elektrického, či spalovacího automobilu.
Statisticky jsou požáry elektromobilů mnohem méně častou záležitostí oproti autům s konvenčním pohonem (benzín, diesel), pokud počítáme například jednoduše s tím, kolik hoří elektromobilů versus kolik hoří spalovacích aut na světě. Ačkoliv podle počtu zpráv v médií se to může jevit přesně opačně, ale nenechte se tím zmýlit.
Možná mnohem směrodatnější údaj je v podobě přepočtu ujetých kilometrů s elektromobily versus ujetého počtu kilometrů se spalovacími auty, kde opět elektromobily vítězí a představují menší riziko požáru. Samozřejmě můžeme debatovat o tom, čím je to způsobeno (např. pokročilejší asistenční systémy?), ale o to v tomto článku nejde.
Důležité je říct, že požár se týká jak spalovacích aut, tak i těch elektrických (hybridních, plug-in hybridních, i čistě elektrických, tj. elektromobilů). Má jisté odlišnosti, ale také nové problémy, na které se podíváme. Je tedy opravdu důležité znát správný postup, jak uhasit elektromobil.
Čtěte také: Elektroauta Češi nejčastěji nabíjejí doma. Jak minimalizovat riziko požáru?
Největší problém při hašení u elektromobilů představuje baterie, konkrétně trakční akumulátor (nikoliv tedy 12V baterie, kterou mají také spalovací auta – pozn. redakce). Vlivem řetězové reakce a postupného hoření baterie, resp. přímo bateriových článků uvnitř battery-packu, je požár elektromobilu záležitosti zpravidla na delší dobu, než v případě konvenčního vozu na fosilní paliva.
Jde o to, že nejeefektivnější je hasení vodou, jenže tu musíte nějak dostat až přímo k baterii, kterou mají elektromobily dnes už přímo v podvozku vozu, tedy pro hasiče na těžko dostupném místě. Postup v případě hašení elektromobilu je celkově mnohem složitější, než u konvenčních vozů. A představuje řadu problémů a zvýšených rizik.
Jedním z nich je únik různých chemikálií z baterií, kvůli kterým se záchranné složky ocitají v nebezpečí. Zvýšené je také nebezpečí kvůli vysokonapěťovému okruhu u vozidla, či složitější manipulaci a nakládání s již hořícím elektromobilem, obzvláště pak v případě, kdy je vůz potřeba vytáhnout z vody (i v ní může docházet k termonukleární reakci baterie), či garáže.
Dokud baterie bezpečně plně nedohoří, může se samovolně vznítit a celý proces začne znovu. Je tedy velmi důležité postupovat při hašení elektromobilů správně krok za krokem a v případě větších požárů dokázat dostat vůz bezpečně do vodní lázně, kde je již vše plně kontrolované a nejpozději po třech dnech již opětovné vznícení nehrozí.
Kvůli tomu, že je baterie elektromobilu vystavena velkému teplu a generuje teplo nebo plyny, musí hasiči použít k jejímu ochlazení opravdu velké množství vody. Například podle manuálu od Tesly pro její populární Model 3 to může být až 3 000 galonů, tj. 11 356 litrů. Ale to se bavíme o extrémních případech.
Technologie se neustále zdokonalují a platí to i v případě elektromobilů. Například Renault přišel se zajímavým řešením, kdy pro rychlejší a efektivnější uhašení elektromobilu využil u battery-packu speciální plast, který se při vyšších teplotách sám roztaví, takže se následně voda snáze dostane až k hořící baterii a tím se požár lépe eliminuje.
Do budoucna je samozřejmě klíčové jednak, aby výrobci aut používali co nejjednodušší a nejsrozumitelnější řešení pro hasiče, ale také, aby byli hasiči dobře připraveni a měli nejen schopné lidi, ale také potřebnou výbavu. Stejně tak je otázkou, zda nějakým způsobem definovat například „bezpečné“ umístění wallboxů v garážích, apod. s ohledem na únikové trasy, či přístup hasičů v případě zásahu.
S nástupem elektromobilů na český trh jsme udělali rozhovor s hasiči a ti nám velice trefně řekli jednu krásnou věc – uhasit se dá cokoliv, jen jde o to vědět, jak správně na to. To je samozřejmě velké zjednodušení situace, která může být někdy velice komplikovaná a v případě elektromobilů to platí minimálně dvojnásob, protože jde o něco nového a „nevyzkoušeného“. Chyby však nehledejme u jiného typu pohonu, ale spíše u odlišností správného postupu pro hašení elektrického, či spalovacího automobilu.
Statisticky jsou požáry elektromobilů mnohem méně častou záležitostí oproti autům s konvenčním pohonem (benzín, diesel), pokud počítáme například jednoduše s tím, kolik hoří elektromobilů versus kolik hoří spalovacích aut na světě. Ačkoliv podle počtu zpráv v médií se to může jevit přesně opačně, ale nenechte se tím zmýlit.
Možná mnohem směrodatnější údaj je v podobě přepočtu ujetých kilometrů s elektromobily versus ujetého počtu kilometrů se spalovacími auty, kde opět elektromobily vítězí a představují menší riziko požáru. Samozřejmě můžeme debatovat o tom, čím je to způsobeno (např. pokročilejší asistenční systémy?), ale o to v tomto článku nejde.
Důležité je říct, že požár se týká jak spalovacích aut, tak i těch elektrických (hybridních, plug-in hybridních, i čistě elektrických, tj. elektromobilů). Má jisté odlišnosti, ale také nové problémy, na které se podíváme. Je tedy opravdu důležité znát správný postup, jak uhasit elektromobil.
Čtěte také: Elektroauta Češi nejčastěji nabíjejí doma. Jak minimalizovat riziko požáru?
Největší problém při hašení u elektromobilů představuje baterie, konkrétně trakční akumulátor (nikoliv tedy 12V baterie, kterou mají také spalovací auta – pozn. redakce). Vlivem řetězové reakce a postupného hoření baterie, resp. přímo bateriových článků uvnitř battery-packu, je požár elektromobilu záležitosti zpravidla na delší dobu, než v případě konvenčního vozu na fosilní paliva.
Jde o to, že nejeefektivnější je hasení vodou, jenže tu musíte nějak dostat až přímo k baterii, kterou mají elektromobily dnes už přímo v podvozku vozu, tedy pro hasiče na těžko dostupném místě. Postup v případě hašení elektromobilu je celkově mnohem složitější, než u konvenčních vozů. A představuje řadu problémů a zvýšených rizik.
Jedním z nich je únik různých chemikálií z baterií, kvůli kterým se záchranné složky ocitají v nebezpečí. Zvýšené je také nebezpečí kvůli vysokonapěťovému okruhu u vozidla, či složitější manipulaci a nakládání s již hořícím elektromobilem, obzvláště pak v případě, kdy je vůz potřeba vytáhnout z vody (i v ní může docházet k termonukleární reakci baterie), či garáže.
Dokud baterie bezpečně plně nedohoří, může se samovolně vznítit a celý proces začne znovu. Je tedy velmi důležité postupovat při hašení elektromobilů správně krok za krokem a v případě větších požárů dokázat dostat vůz bezpečně do vodní lázně, kde je již vše plně kontrolované a nejpozději po třech dnech již opětovné vznícení nehrozí.
Kvůli tomu, že je baterie elektromobilu vystavena velkému teplu a generuje teplo nebo plyny, musí hasiči použít k jejímu ochlazení opravdu velké množství vody. Například podle manuálu od Tesly pro její populární Model 3 to může být až 3 000 galonů, tj. 11 356 litrů. Ale to se bavíme o extrémních případech.
Technologie se neustále zdokonalují a platí to i v případě elektromobilů. Například Renault přišel se zajímavým řešením, kdy pro rychlejší a efektivnější uhašení elektromobilu využil u battery-packu speciální plast, který se při vyšších teplotách sám roztaví, takže se následně voda snáze dostane až k hořící baterii a tím se požár lépe eliminuje.
Do budoucna je samozřejmě klíčové jednak, aby výrobci aut používali co nejjednodušší a nejsrozumitelnější řešení pro hasiče, ale také, aby byli hasiči dobře připraveni a měli nejen schopné lidi, ale také potřebnou výbavu. Stejně tak je otázkou, zda nějakým způsobem definovat například „bezpečné“ umístění wallboxů v garážích, apod. s ohledem na únikové trasy, či přístup hasičů v případě zásahu.