Jak uhasit elektromobil? Toto je správný postup

  • Požár elektromobilu má jisté odlišnosti od požáru spalovacího auta
  • Proč je to takový problém, jak občas píší média?
  • Přinášíme přehledný návod, jak uhasit elektromobil
Ilustrace požáru Tesly Model Y

Požár elektromobilu, ilustrační

S nástupem elektromobilů na český trh jsme udělali rozhovor s hasiči a ti nám velice trefně řekli jednu krásnou věc – uhasit se dá cokoliv, jen jde o to vědět, jak správně na to. To je samozřejmě velké zjednodušení situace, která může být někdy velice komplikovaná a v případě elektromobilů to platí minimálně dvojnásob, protože jde o něco nového a „nevyzkoušeného“. Chyby však nehledejme u jiného typu pohonu, ale spíše u odlišností správného postupu pro hašení elektrického, či spalovacího automobilu.

Požáry elektromobilů

Statisticky jsou požáry elektromobilů mnohem méně častou záležitostí oproti autům s konvenčním pohonem (benzín, diesel), pokud počítáme například jednoduše s tím, kolik hoří elektromobilů versus kolik hoří spalovacích aut na světě. Ačkoliv podle počtu zpráv v médií se to může jevit přesně opačně, ale nenechte se tím zmýlit.

Možná mnohem směrodatnější údaj je v podobě přepočtu ujetých kilometrů s elektromobily versus ujetého počtu kilometrů se spalovacími auty, kde opět elektromobily vítězí a představují menší riziko požáru. Samozřejmě můžeme debatovat o tom, čím je to způsobeno (např. pokročilejší asistenční systémy?), ale o to v tomto článku nejde.

Důležité je říct, že požár se týká jak spalovacích aut, tak i těch elektrických (hybridních, plug-in hybridních, i čistě elektrických, tj. elektromobilů). Má jisté odlišnosti, ale také nové problémy, na které se podíváme. Je tedy opravdu důležité znát správný postup, jak uhasit elektromobil.

Volkswagen ID.3 požár

Požár elektromobilu Volkswagen ID.3 v Nizozemsku | foto: meternieuws.nl


Čtěte také: Elektroauta Češi nejčastěji nabíjejí doma. Jak minimalizovat riziko požáru?


V čem je problém, pokud hasíme elektromobil?

Největší problém při hašení u elektromobilů představuje baterie, konkrétně trakční akumulátor (nikoliv tedy 12V baterie, kterou mají také spalovací auta – pozn. redakce). Vlivem řetězové reakce a postupného hoření baterie, resp. přímo bateriových článků uvnitř battery-packu, je požár elektromobilu záležitosti zpravidla na delší dobu, než v případě konvenčního vozu na fosilní paliva.

Jde o to, že nejeefektivnější je hasení vodou, jenže tu musíte nějak dostat až přímo k baterii, kterou mají elektromobily dnes už přímo v podvozku vozu, tedy pro hasiče na těžko dostupném místě. Postup v případě hašení elektromobilu je celkově mnohem složitější, než u konvenčních vozů. A představuje řadu problémů a zvýšených rizik.

Tesla Model 3 a její baterie v podvozku

Tesla Model 3 a její baterie v podvozku | foto: Tesla

Rizika

Jedním z nich je únik různých chemikálií z baterií, kvůli kterým se záchranné složky ocitají v nebezpečí. Zvýšené je také nebezpečí kvůli vysokonapěťovému okruhu u vozidla, či složitější manipulaci a nakládání s již hořícím elektromobilem, obzvláště pak v případě, kdy je vůz potřeba vytáhnout z vody (i v ní může docházet k termonukleární reakci baterie), či garáže.

Dokud baterie bezpečně plně nedohoří, může se samovolně vznítit a celý proces začne znovu. Je tedy velmi důležité postupovat při hašení elektromobilů správně krok za krokem a v případě větších požárů dokázat dostat vůz bezpečně do vodní lázně, kde je již vše plně kontrolované a nejpozději po třech dnech již opětovné vznícení nehrozí.

Kvůli tomu, že je baterie elektromobilu vystavena velkému teplu a generuje teplo nebo plyny, musí hasiči použít k jejímu ochlazení opravdu velké množství vody. Například podle manuálu od Tesly pro její populární Model 3 to může být až 3 000 galonů, tj. 11 356 litrů. Ale to se bavíme o extrémních případech.


Návod, jak uhasit elektromobil

  • 1. Identifikujte vůz a využijte příručku od výrobce
  • 2. Využijte ochranné pomůcky (ochranný oblek s dýchacím přístrojem)
  • 3. Zajistěte vozidlo proti pohybu (klíny pod kola, parkovací brzda ve voze)
  • 4. Odpojte okruh s vysokým napětím (přestřihnout drát pod přední kapotou, či u zadních dveří)
  • 5. Vodou ochlazujte vůz a především vysokonapěťovou baterii (v podlaze)
  • 6. Jakmile zmizí viditelné známky požáru (kouř, oteplování baterie), využijte termokameru
  • 7. Nejméně 1 hodinu poté, kdy se již baterie neohřívá, využijte odtahovou službu
  • 8. Elektromobil zaparkujte na otevřeném prostranství, nejméně 15 m od čehokoliv jiného
  • 9. Nejpozději tři dny poté již nehrozí opětovné vznícení

Lepší řešení do budoucna?

Technologie se neustále zdokonalují a platí to i v případě elektromobilů. Například Renault přišel se zajímavým řešením, kdy pro rychlejší a efektivnější uhašení elektromobilu využil u battery-packu speciální plast, který se při vyšších teplotách sám roztaví, takže se následně voda snáze dostane až k hořící baterii a tím se požár lépe eliminuje.

Do budoucna je samozřejmě klíčové jednak, aby výrobci aut používali co nejjednodušší a nejsrozumitelnější řešení pro hasiče, ale také, aby byli hasiči dobře připraveni a měli nejen schopné lidi, ale také potřebnou výbavu. Stejně tak je otázkou, zda nějakým způsobem definovat například „bezpečné“ umístění wallboxů v garážích, apod. s ohledem na únikové trasy, či přístup hasičů v případě zásahu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak uhasit elektromobil? Toto je správný postup

  • Požár elektromobilu má jisté odlišnosti od požáru spalovacího auta
  • Proč je to takový problém, jak občas píší média?
  • Přinášíme přehledný návod, jak uhasit elektromobil
Ilustrace požáru Tesly Model Y

Požár elektromobilu, ilustrační

S nástupem elektromobilů na český trh jsme udělali rozhovor s hasiči a ti nám velice trefně řekli jednu krásnou věc – uhasit se dá cokoliv, jen jde o to vědět, jak správně na to. To je samozřejmě velké zjednodušení situace, která může být někdy velice komplikovaná a v případě elektromobilů to platí minimálně dvojnásob, protože jde o něco nového a „nevyzkoušeného“. Chyby však nehledejme u jiného typu pohonu, ale spíše u odlišností správného postupu pro hašení elektrického, či spalovacího automobilu.

Požáry elektromobilů

Statisticky jsou požáry elektromobilů mnohem méně častou záležitostí oproti autům s konvenčním pohonem (benzín, diesel), pokud počítáme například jednoduše s tím, kolik hoří elektromobilů versus kolik hoří spalovacích aut na světě. Ačkoliv podle počtu zpráv v médií se to může jevit přesně opačně, ale nenechte se tím zmýlit.

Možná mnohem směrodatnější údaj je v podobě přepočtu ujetých kilometrů s elektromobily versus ujetého počtu kilometrů se spalovacími auty, kde opět elektromobily vítězí a představují menší riziko požáru. Samozřejmě můžeme debatovat o tom, čím je to způsobeno (např. pokročilejší asistenční systémy?), ale o to v tomto článku nejde.

Důležité je říct, že požár se týká jak spalovacích aut, tak i těch elektrických (hybridních, plug-in hybridních, i čistě elektrických, tj. elektromobilů). Má jisté odlišnosti, ale také nové problémy, na které se podíváme. Je tedy opravdu důležité znát správný postup, jak uhasit elektromobil.

Volkswagen ID.3 požár

Požár elektromobilu Volkswagen ID.3 v Nizozemsku | foto: meternieuws.nl


Čtěte také: Elektroauta Češi nejčastěji nabíjejí doma. Jak minimalizovat riziko požáru?


V čem je problém, pokud hasíme elektromobil?

Největší problém při hašení u elektromobilů představuje baterie, konkrétně trakční akumulátor (nikoliv tedy 12V baterie, kterou mají také spalovací auta – pozn. redakce). Vlivem řetězové reakce a postupného hoření baterie, resp. přímo bateriových článků uvnitř battery-packu, je požár elektromobilu záležitosti zpravidla na delší dobu, než v případě konvenčního vozu na fosilní paliva.

Jde o to, že nejeefektivnější je hasení vodou, jenže tu musíte nějak dostat až přímo k baterii, kterou mají elektromobily dnes už přímo v podvozku vozu, tedy pro hasiče na těžko dostupném místě. Postup v případě hašení elektromobilu je celkově mnohem složitější, než u konvenčních vozů. A představuje řadu problémů a zvýšených rizik.

Tesla Model 3 a její baterie v podvozku

Tesla Model 3 a její baterie v podvozku | foto: Tesla

Rizika

Jedním z nich je únik různých chemikálií z baterií, kvůli kterým se záchranné složky ocitají v nebezpečí. Zvýšené je také nebezpečí kvůli vysokonapěťovému okruhu u vozidla, či složitější manipulaci a nakládání s již hořícím elektromobilem, obzvláště pak v případě, kdy je vůz potřeba vytáhnout z vody (i v ní může docházet k termonukleární reakci baterie), či garáže.

Dokud baterie bezpečně plně nedohoří, může se samovolně vznítit a celý proces začne znovu. Je tedy velmi důležité postupovat při hašení elektromobilů správně krok za krokem a v případě větších požárů dokázat dostat vůz bezpečně do vodní lázně, kde je již vše plně kontrolované a nejpozději po třech dnech již opětovné vznícení nehrozí.

Kvůli tomu, že je baterie elektromobilu vystavena velkému teplu a generuje teplo nebo plyny, musí hasiči použít k jejímu ochlazení opravdu velké množství vody. Například podle manuálu od Tesly pro její populární Model 3 to může být až 3 000 galonů, tj. 11 356 litrů. Ale to se bavíme o extrémních případech.


Návod, jak uhasit elektromobil

  • 1. Identifikujte vůz a využijte příručku od výrobce
  • 2. Využijte ochranné pomůcky (ochranný oblek s dýchacím přístrojem)
  • 3. Zajistěte vozidlo proti pohybu (klíny pod kola, parkovací brzda ve voze)
  • 4. Odpojte okruh s vysokým napětím (přestřihnout drát pod přední kapotou, či u zadních dveří)
  • 5. Vodou ochlazujte vůz a především vysokonapěťovou baterii (v podlaze)
  • 6. Jakmile zmizí viditelné známky požáru (kouř, oteplování baterie), využijte termokameru
  • 7. Nejméně 1 hodinu poté, kdy se již baterie neohřívá, využijte odtahovou službu
  • 8. Elektromobil zaparkujte na otevřeném prostranství, nejméně 15 m od čehokoliv jiného
  • 9. Nejpozději tři dny poté již nehrozí opětovné vznícení

Lepší řešení do budoucna?

Technologie se neustále zdokonalují a platí to i v případě elektromobilů. Například Renault přišel se zajímavým řešením, kdy pro rychlejší a efektivnější uhašení elektromobilu využil u battery-packu speciální plast, který se při vyšších teplotách sám roztaví, takže se následně voda snáze dostane až k hořící baterii a tím se požár lépe eliminuje.

Do budoucna je samozřejmě klíčové jednak, aby výrobci aut používali co nejjednodušší a nejsrozumitelnější řešení pro hasiče, ale také, aby byli hasiči dobře připraveni a měli nejen schopné lidi, ale také potřebnou výbavu. Stejně tak je otázkou, zda nějakým způsobem definovat například „bezpečné“ umístění wallboxů v garážích, apod. s ohledem na únikové trasy, či přístup hasičů v případě zásahu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."