Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Spalovací auta hoří 11x častěji, než elektromobily. V ČR shořelo 0 elektroaut

  |  Martin Skořepa  |  33 komentářů

V České republice ročně shoří přes 2000 aut, z toho 0 elektromobilů. Takové jsou zatím oficiální statistiky, oproštěné od jakýchkoliv šokujících tvrzeních a senzačních novinových titulků.

TIP: Rozhovor: Jak (ne)bezpečné jsou požáry elektroaut podle hasičů?

Dá se tedy říct, že to v České republice nebo ani ve světě není s elektromobily a jejich “explodujícími bateriemi” tak horké a nebezpečné, jak by to mohlo podle některých zpráv vypadat? Nebo naopak představují elektromobily problém? Podívejte se na veřejná fakta a čísla, ze kterých se můžeme opravdu něco dozvědět, ale hlavně přemýšlejte a udělejte si na věc vlastní názor!

Jasná čísla – Častěji hoří spalovací auta

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu ve Spojených státech říká, že spalovací auta hoří statisticky 11x častěji, než elektromobily (resp. po ujeté miliardě km došlo u elektroaut k celkem 5 zahořením, kdežto u spalovacích každých každých 18 milionů km shoří 1 auto, poměr vzdálenosti 55x). U elektromobilů je zatím dle statistiky zaznamenáno 5 zahoření po 1.000.000.000 km, kdežto u spalovacích aut je to 1 požár každých 18.000.000 km, tedy 55x častěji. Dle čísel Tesly došlo od roku 2012 do 2018 k požáru u jejích elektromobilů každých 272.000.000 ujetých km, kdežto u spalovacích aut je to každých 19.000.000 km, tedy 14x častěji.

TIP: Požár Tesly? Elektromobily jsou stále mnohem bezpečnější, je však těžší je uhasit

Správná otázka – A co až bude elektromobilů více?

Elektromobily tedy hoří výrazně méně často, než spalovací auta. Jsou tedy aktuální obavy z toho, jak jsou elektromobily nebezpečné, pravdivé? Dle statistiky to může vypadat, že nikoliv, na druhou stranu jisté riziko tady určitě je a není dobré jej podceňovat. Mohou se objevit nebezpečné případy, zvláště pak pro hasiče, kteří s uhasením elektromobilu mají více práce a především oni dále riskují své životy pro záchranu ostatních. Co by však mělo být správnou otázkou – Co se stane, pokud bude elektromobilů 10x, 100x, nebo 1000x více? Bude statistika stále stejná? A zde zatím bohužel neznáme odpověď, takže o tom můžeme jen polemizovat.

Jak zajistit vyšší bezpečnost?

Pokud dojde k dopravní nehodě, může začít hořet každé auto, ať už má jakýkoliv typ pohonu. Dle čísel Tesly je zajímavé se na věc podívat z jiného úhlu pohledu – dokáže být auto bezpečnější s asistenčními systémy? Rozhodně ano. V posledním čtvrtletí došlo u elektromobilů Tesla k nehodě průměrně po ujetí zhruba 7 milionů km s aktivovaným autopilotem, dále po ujetí 4,3 milionů km v případě použití bezpečnostních asistentů bez Autopilota, a po 2,9 milionech km pak bez veškerých bezpečnostních pomocníků. Jízda s bezpečnostními asistenty je tedy bezpečnější, než bez nich.

TIP: Z 18kolového trucku “něco” spadlo před Teslu. A ta začala hořet

V tomto směru by tedy mohlo hrát roli ve prospěch elektromobilů to, že elektroauta obecně patří mezi dražší a vybavenější automobily a je pak celkem pochopitelné, že jsou nikoliv jen díky samotnému typu pohonu, ale především díky bezpečnostním asistentům bezpečnější než auta spalovací. U nich samozřejmě také najdeme bezpečnostní systémy a asistenty, na druhou stranu ne vždy hned v základní nebo nižších výbavách. Že je jízda s elektromobily a jejich asistenty bezpečnější, potvrzuje vládní agentura NHTSA, kdy průměrně u aut dochází k autonehodám každých 800 tisíc km, tedy podstatně častěji, než konkrétně u elektromobilů Tesla.

Vliv konstrukce

O čem je samozřejmě také důležité se bavit, je odlišná konstrukce elektromobilů a spalovacích aut. Co se s autem při nehodě stane, záleží vždy na konkrétním případu, nicméně pokud jde o celkovou bezpečnost při bouračce, zajímavé hodnocení a komentář přinesl nezávislý evropský test Euro NCAP, ve kterém nejnovější elektromobil Tesla Model 3 (test) dosáhl vůbec nejvyššího skóre (94 ze 100 bodů) coby nejbezpečnější automobil na světě.

“Tesla využívá bezpečnostní benefity plynoucí z kontrukce elektrických vozů,” uvedli experti. Tím je například snížené těžiště automobilu díky bateriím umístěným v podlaze nebo obecně používání menších elektromotorů než rozměrnějších a těžších spalovacích motorů v deformační zóně pod přední kapotou. A pokud se podíváte na nejnovější extrémní crashtest s elektromobilem Nissan Leaf od německé Dekry, možná vás také překvapí, že ani po deformaci a přeříznutí baterie elektromobilu nedošlo k požáru, protože se včas odpojil okruh s vysokým napětím. Nicméně nešťastné dopravní nehody se přesto stávají, ať už máte jakékoliv auto, neboť stále je velmi rozhodujícím prvkem především samotný řidič, nikoliv typ pohonu.

Jak hoří elektromobil

Pokud jde o požáry elektromobilů, dojít k nim může z důvodu např. neodborného zásahu při opravě baterie nebo především poničením, např. nárazem a protrhnutím ochranné vrstvy. Pokud se nestačí včas odpojit okruh s vysokým napětím, nebo již v baterii po přísunu vzduchu probíhá chemická reakce a celá baterie se začne ohřívat, může v některých případech dojít ke vznícení např. izolačních materiálů či zkrátka čehokoliv, co je poblíž a je hořlavé. Je to samozřejmě nebezpečné, stejně jako každý požár. Navíc baterie se nedá uhasit tak rychle, jako u spalovacích aut a je potřeba dbát zvýšený pozor na vysoké napětí. Na druhou stranu u elektromobilů a baterií se nestane, že by vybuchovaly, jako když zapálíte palivovou nádrž s benzinem a jeho vysoce koncentrovanou směsí energie. U elektromobilů spíše dochází k postupnému přehřívání baterie a v některých případech může vzplanout například sedačka nebo cokoliv v interiéru, což se na oko může jevit jako výbuch.

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
12 Comment threads
21 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
23 Comment authors
Strejda eMŘidič E-GolfaTomKubaVonTeschenMilan Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Tom
Tom

Nikde jsem zde nenašel číslo, které by říkalo jaké procento vozů zachvátí požár při nehodě. Něco mi říká, že právě u elektromobilu je riziko při požáru vyšší, než u konvenčních vozů. Minimálně zprávy to naznačují. Že bourají méně? Možná. Že jsou obecně bezpečnější? Možná, ale tomu žu tolik nevěřím. Porovnáváme miliony aut s tisíci elektromobilů. To moc srovnávat nejde. Ale kolik procent vozů chytne po nehodě, to by byl zajímavý údaj. Ale ten se zde asi neobjeví, protože by mohl vrhnout negativní světlo na el. vozy. A možná taky nemusel … Kdo ví

Samuel Novotný
Samuel Novotný

Zprávy to naznačují? To možná ano, ale copak jste nikdy neslyšel NEVĚŘTE VŠEMU, CO SLYŠÍTE V MÉDIÍCH? Dost často se stává, že si tam někdo zaplatí reklamu, či sdělení obsahující falešné údaje. :) A ano, porovnáváme větší počet aut s menším a o to strašidelnější to je. Nechápu, jak v dnešní době ještě někdo vůbec může používat konvenční vozy. Nehledě na to, jak to znečišťuje města a obecně to má negativní vliv na životní prostředí, tudíž i na lidský organismus.

Vladislav Krukovskij
Vladislav Krukovskij

Tvl. Pane Novotný kupte si ten debilní elektromobil a udavte se tím skvělým pocitem, že neškodíte životnímu prostředí. Greta vám zřejmě dobře vymyla mozecek. A až bude stejný počet spalovacích a elektrických aut, tak teprve tehdy bude relevantní porovnání zda víc hoří to, či ono.

Kerosin
Kerosin

Za: 1) Proč urážíte? Myslíte, že když použijete pejorativní výrazy, že bude Váš příspěvek důvěryhodnější, nebo významnější? Ba naopak. 2) Potencionálně větší ekologičnost EV je nepopiratelná. Souhlasím, že v tuto chvíli to může být na roveň se spalováky. Zejména díky energetickému mixu výroby elektřiny, kterou se EV nabíjí. Ale na rozdíl od spalovacích motorů, které jsou po více než sto letech limitně na konci svého vývoje – tam se tedy už nic moc nezmění, je v elektromobilitě naopak potenciál posunout se k čistší mobilitě obrovský. 3)Tu statistiku jste asi nepochopil správně. Nikdo neporovnával počet zahoření EV vůči počtu zahoření fosilů… Číst vice »

rock
rock

“spalovací motory, které jsou po více než sto letech limitně na konci svého vývoje”

To -zdá se- není tak úplně pravda. Atmosférický spalovací motor má účinnost řekněme 25%, přeplňování turbem nebo kompresorem to nakoplo na 35% (skoro čtyřicetiprocentní skokové zlepšení), pokročilé rekuperační systémy to dokáží dotlačit až nad 50%, další procentní body by mohly dodat pomocné elektromotory u mildhybridů. Spalovací motory mají ještě obrovský potenciál a kdyby nebyly legislativně utlumovány, čekala by nás výrazně růžovější budoucnost.

Tom
Tom

Proč ne, jak bych takovou kombinaci klidně bral. Ale co až spálíme takřka všechnu ropu? Pokud vím odhady jsou tak na 30-40 let. Předpokládám, že v jistý okamžik cena ropy tak vzroste, že ji na spalování nebude ekonomické používat.

Zumba
Zumba

Nikoliv. Porovnává se průměr zahoření fosilů a do vzorku jsou započítány chybně vozidla, která jsou neporovnatelná s užitým vzorkem elektro. Tím se uvádí lidé v omyl, protože výsledkem je naprosto chybná statistika. Elektro motor je na limitu svého vývoje, takže každé zlepšení bude stát neskutečné množství prostředků. Opačně je často chybný argument. Spalovací motor naopak teprve teď začne využívat svůj potenciál, který byl ekonomicky bržděn kvůli ziskům. To ale elektro lobi ví a tak se to snaží zastavit nesplnitelnými omezeními zejména emisními, kdy se lže o čistotě elektra a likviduje se vývoj spalováků. Výsledkem je vyšší emisní zátěž a směřování… Číst vice »

Zalik
Zalik

Ale to přece není pravda. Automobilky nemusí vyrábět EV, musí jen splnit emise CO2 přes flotilu a emisní normy na km. EV zavádějí proto, že pomocí spalováků to nedokáží naplnit. Pokud přijdou s extrémě účinným motorem s nízkými emisemi, nebude problém se vyhnout EV. Ale s tím zatím nikdo nepřišel.

Tom
Tom

Elektromotor má účinnost přes 90% už dnes, tzn. teoreticky další vývoj účinnosti nepotřebuje. Vývoj elektromotorů se bude směřovat spíše k ještě menší velikosti a nižší výrobní ceně.

Ivo
Ivo

A co dopad nzivorni lrostredi pei vyrobe a likvidovani lithiovych baterii? Možná ze se nakonec ukaze zd elektromobily sice setri zivotni prostředí ve mestech ale zamoruji daleko vice nekde jinde – pri vyrobe.

Tom
Tom

To je zajímavé, že vás to nyní tak zajímá. Doufám, že se věnujete patřičným způsobem i životnímu prostředí v oblastech těžby ropy.

ArnieGT
ArnieGT

ASi toho moc nevíte o elektroautech že píšete takové soudy.

Kerosin
Kerosin
Řidič E-Golfa
Řidič E-Golfa

Jsou to tuším cca 2% ročně z těch 2000 ks. Zbytek jde na vrub technickým závadám elektrického a palivoveho systému vozidel.

rock
rock

“…nezávislý evropský test Euro NCAP, ve kterém nejnovější elektromobil Tesla Model 3 (test) dosáhl vůbec nejvyššího skóre (94 ze 100 bodů) coby nejbezpečnější automobil na světě…” Mně neustále udivuje, proč někdo cítí potřebu lhát a překrucovat a přibarvovat – a přitom proč? Tesla M3 dosáhla výtečného výsledku. Akorát to bylo trošku jinak: těch 94/100 dosáhla Tesla M3 jen v oblasti bezpečnostních asistenčních systémů – což odkazovaný článek zmiňuje, ale z tohodle už to tak nějak jakobynáhodou vypadlo. V celkovém hodnocení Tesla M3 nejlepší není. btw ve všem ostatním, než jsou ty občas dosti otravný asistenční systémy, je před “nejbezpečnějším automobilem… Číst vice »

Tom
Tom

Jsou tam minimální rozdíly. Ano Tesla 3 je porovnatelná s také výbornou Scalou. Co je na tom špatného? Model 3 má v US hodnocení nejvyšší rating: Top Safety Pick+ Award

Info zde:
Tesla’s Model 3 earns top safety award
https://edition.cnn.com/2019/09/19/cars/tesla-model-3-iihs-safety-pick-award-trnd/index.html

Carlos
Carlos

mě by zajimali ty statistiky až tam budou zahrnuté i vodíkové vozy

pak co nehoda to kráter na silnici a pár nezvěstných řidičů a spolujezdců

pave
pave

Není to zas tak hrozné, samotná vodíková tlaková láhev není nějak výrazně jinak výbušná než např CNG, které se tady běžně provozují. Navíc případně unikající vodík mizí velmi rychle směrem vzhůru. Průser tedy budou pouze situace, kdy bude auto v garáži, která není dobře odvětraná směrem vzhůru a vznikne kapsa směsi vodíku se vzduchem – to potom bude podobné, jako ty domy, co v nich občas vybuchne zemní plyn.

Zumba
Zumba

Auta na LNG jsou normálně provozovatelná a bezpečná. Na kapalinu stlačený zemní plyn a nebo vodík je jen představa o nebezpečnosti. Umíme to udělat bezpečně. Až bude v akumulátoru 10x větší hustota energie, tak k tomu, že to bude hořet to bude i bouchat. Tyhle látky bouchaj kvůli hustotě energie, takže fanatik elektro, který křičí, že je elektro bezpečnější je mimo.. Usilovně pracujeme na tom, aby elektro nebylo.

Jaruna
Jaruna

Dovolte mi opravit chybu pisatele. V ČR máme spalovací auta více než 100 let, takže 2000 x 100 = 200 000 x vetší riziko požáru v porovnání s elektro auty. Na nula elektro aut shořelo 200 000 spalovaku..

Jeden člověk snědl kuře a druhý je hladový, ale průměrně jsou oba najedení. Asi tak bych ohodnotil statistickou věrohodnost a úroveň článku.

Jaruna
Jaruna

Ještě bych rád uvedl že průměrné tedy 20 ti léte spalovací auto má větší náklady na servis a to 500 000x než úplně nové elektro auto s nulovým najezdem. Nechápu že ještě někdo jezdí spalovacím autem, když je to tak..

Milan
Milan

Tak se s tím elektro- rádoby autem udavte, když je tak skvělé. Ale nevnucuje ho těm co mají rozum a nechcou v tom autě po banální nehodě uhořet…

KubaVonTeschen
KubaVonTeschen

Dle statistik z ledna je průměrný věk osobních automobilů v ČR 14,75let, když se ohanite čísly prosím přesnými. A náklady na servisovani jsou asi taky vycucane z prstu… Porovnávat servisní náklady 20let starého auta s novým vozem, jedno s jakou motorizaci to snad ani myslíte vážně…

Milan
Milan

Kterej tydýt tenhle článek napsal. Ať si taky někdo uvědomí jaké obrovské množství aut s motorem nám jezdí po silnicích. A že těch elektromobilů je na silnicích úplné minimum, když jsou teprve v plenkách. Tahle statistika je úplná kravina, ten kdo tohle napsal, by se nad sebou měl zamyslet. Docela by mě i zajímalo, který výrobce automobilů, mu kolik zaplatil, za tuhle novinářskou kachnu, kterou vypustil do světa. To může zrovna tvrdit, že elektromobily jsou nejlepší, i když po pravdě nejsou.

Kerosin
Kerosin

Nejlepší nejsou, to souhlasím – ale nic lepšího nemáme.

Zumik
Zumik

Když je něco nejlepší, tak se o tom nemusí neustále lhát viz tento článek.

Mobilní zobrazení