Spalovací auta hoří 11x častěji, než elektromobily. V ČR shořelo 0 elektroaut

Martin Skořepa

V České republice ročně shoří přes 2000 aut, z toho 0 elektromobilů. Takové jsou zatím oficiální statistiky, oproštěné od jakýchkoliv šokujících tvrzeních a senzačních novinových titulků.

TIP: Rozhovor: Jak (ne)bezpečné jsou požáry elektroaut podle hasičů?

Dá se tedy říct, že to v České republice nebo ani ve světě není s elektromobily a jejich „explodujícími bateriemi“ tak horké a nebezpečné, jak by to mohlo podle některých zpráv vypadat? Nebo naopak představují elektromobily problém? Podívejte se na veřejná fakta a čísla, ze kterých se můžeme opravdu něco dozvědět, ale hlavně přemýšlejte a udělejte si na věc vlastní názor!

Jasná čísla – Častěji hoří spalovací auta

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu ve Spojených státech říká, že spalovací auta hoří statisticky 11x častěji, než elektromobily (resp. po ujeté miliardě km došlo u elektroaut k celkem 5 zahořením, kdežto u spalovacích každých každých 18 milionů km shoří 1 auto, poměr vzdálenosti 55x). U elektromobilů je zatím dle statistiky zaznamenáno 5 zahoření po 1.000.000.000 km, kdežto u spalovacích aut je to 1 požár každých 18.000.000 km, tedy 55x častěji. Dle čísel Tesly došlo od roku 2012 do 2018 k požáru u jejích elektromobilů každých 272.000.000 ujetých km, kdežto u spalovacích aut je to každých 19.000.000 km, tedy 14x častěji.

TIP: Požár Tesly? Elektromobily jsou stále mnohem bezpečnější, je však těžší je uhasit

Správná otázka – A co až bude elektromobilů více?

Elektromobily tedy hoří výrazně méně často, než spalovací auta. Jsou tedy aktuální obavy z toho, jak jsou elektromobily nebezpečné, pravdivé? Dle statistiky to může vypadat, že nikoliv, na druhou stranu jisté riziko tady určitě je a není dobré jej podceňovat. Mohou se objevit nebezpečné případy, zvláště pak pro hasiče, kteří s uhasením elektromobilu mají více práce a především oni dále riskují své životy pro záchranu ostatních. Co by však mělo být správnou otázkou – Co se stane, pokud bude elektromobilů 10x, 100x, nebo 1000x více? Bude statistika stále stejná? A zde zatím bohužel neznáme odpověď, takže o tom můžeme jen polemizovat.

Jak zajistit vyšší bezpečnost?

Pokud dojde k dopravní nehodě, může začít hořet každé auto, ať už má jakýkoliv typ pohonu. Dle čísel Tesly je zajímavé se na věc podívat z jiného úhlu pohledu – dokáže být auto bezpečnější s asistenčními systémy? Rozhodně ano. V posledním čtvrtletí došlo u elektromobilů Tesla k nehodě průměrně po ujetí zhruba 7 milionů km s aktivovaným autopilotem, dále po ujetí 4,3 milionů km v případě použití bezpečnostních asistentů bez Autopilota, a po 2,9 milionech km pak bez veškerých bezpečnostních pomocníků. Jízda s bezpečnostními asistenty je tedy bezpečnější, než bez nich.

TIP: Z 18kolového trucku “něco” spadlo před Teslu. A ta začala hořet

V tomto směru by tedy mohlo hrát roli ve prospěch elektromobilů to, že elektroauta obecně patří mezi dražší a vybavenější automobily a je pak celkem pochopitelné, že jsou nikoliv jen díky samotnému typu pohonu, ale především díky bezpečnostním asistentům bezpečnější než auta spalovací. U nich samozřejmě také najdeme bezpečnostní systémy a asistenty, na druhou stranu ne vždy hned v základní nebo nižších výbavách. Že je jízda s elektromobily a jejich asistenty bezpečnější, potvrzuje vládní agentura NHTSA, kdy průměrně u aut dochází k autonehodám každých 800 tisíc km, tedy podstatně častěji, než konkrétně u elektromobilů Tesla.

Vliv konstrukce

O čem je samozřejmě také důležité se bavit, je odlišná konstrukce elektromobilů a spalovacích aut. Co se s autem při nehodě stane, záleží vždy na konkrétním případu, nicméně pokud jde o celkovou bezpečnost při bouračce, zajímavé hodnocení a komentář přinesl nezávislý evropský test Euro NCAP, ve kterém nejnovější elektromobil Tesla Model 3 (test) dosáhl vůbec nejvyššího skóre (94 ze 100 bodů) coby nejbezpečnější automobil na světě.

“Tesla využívá bezpečnostní benefity plynoucí z kontrukce elektrických vozů,” uvedli experti. Tím je například snížené těžiště automobilu díky bateriím umístěným v podlaze nebo obecně používání menších elektromotorů než rozměrnějších a těžších spalovacích motorů v deformační zóně pod přední kapotou. A pokud se podíváte na nejnovější extrémní crashtest s elektromobilem Nissan Leaf od německé Dekry, možná vás také překvapí, že ani po deformaci a přeříznutí baterie elektromobilu nedošlo k požáru, protože se včas odpojil okruh s vysokým napětím. Nicméně nešťastné dopravní nehody se přesto stávají, ať už máte jakékoliv auto, neboť stále je velmi rozhodujícím prvkem především samotný řidič, nikoliv typ pohonu.

Jak hoří elektromobil

Pokud jde o požáry elektromobilů, dojít k nim může z důvodu např. neodborného zásahu při opravě baterie nebo především poničením, např. nárazem a protrhnutím ochranné vrstvy. Pokud se nestačí včas odpojit okruh s vysokým napětím, nebo již v baterii po přísunu vzduchu probíhá chemická reakce a celá baterie se začne ohřívat, může v některých případech dojít ke vznícení např. izolačních materiálů či zkrátka čehokoliv, co je poblíž a je hořlavé. Je to samozřejmě nebezpečné, stejně jako každý požár. Navíc baterie se nedá uhasit tak rychle, jako u spalovacích aut a je potřeba dbát zvýšený pozor na vysoké napětí. Na druhou stranu u elektromobilů a baterií se nestane, že by vybuchovaly, jako když zapálíte palivovou nádrž s benzinem a jeho vysoce koncentrovanou směsí energie. U elektromobilů spíše dochází k postupnému přehřívání baterie a v některých případech může vzplanout například sedačka nebo cokoliv v interiéru, což se na oko může jevit jako výbuch.


Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články