Tesla Model Y Performance nově zvládne napájet dům i spotřebiče

Tesla Model Y Performance pro rok 2025 nově nabídne V2L a V2H. Elektromobil teď může fungovat jako zdroj energie pro dům či nářadí.
Tesla potvrzuje obousměrné nabíjení
Tesla Model Y Performance nenabízí jen sportovnější zážitek než běžná verze. Nově z něj půjde napájet třeba ledničku nebo jiná zařízení. Obousměrné nabíjení je oficiálně tady a Elon Musk s ním vyráží do boje o zákazníka.
Tesla potvrdila, že nový Model Y Performance podporuje funkce Vehicle-to-Load (V2L) a Vehicle-to-Home (V2H). Pomocí speciálního adaptéru tak zvládne napájet spotřebiče, nářadí nebo domácnost. Maximální výkon exportu dosahuje až 11,5 kW, přičemž funkce bude aktivována přes OTA aktualizaci softwaru s verzí 2025.20 ve čtvrtém čtvrtletí 2025. V2H zatím vyžaduje Powerwall 3 nebo kompatibilní měnič a další hardware, jehož cena se může vyšplhat až na 2500 dolarů (52 tisíc korun).
Tím, že funkce obousměrného nabíjení zatím zůstává omezena pouze na verzi Performance, Tesla pravděpodobně naznačuje, že nejde o technologický průlom, ale spíše o strategii. Chce tak odlišit dražší variantu modelu a zatraktivnit ji v očích zákazníků. Přesto jde o významný posun, který může do budoucna otevřít cestu k širší podpoře i u dalších vozů značky.

Konkurence je o krok napřed
I když Tesla tuto novinku prezentuje jako převratný krok, její konkurence ji v této oblasti dávno předběhla. Především pro asijské značky jako Hyundai a Kia je obousměrné nabíjení V2L a V2H standardem, který nabízí zákazníkům, už řadu let.
Mnohé automobilky už navíc zavádějí pokročilejší technologii V2G (Vehicle-to-Grid), kdy vůz vrací elektřinu přímo do rozvodné sítě a přispívá tak k její stabilizaci. Řidič přitom může využít elektromobil i jako zdroj příjmů z prodeje přebytečné energie. I přes pilotní projekty je však její zavedení v Evropě ještě hudbou budoucnosti. Chybí pro to mimo jiné jednotný legislativní rámec.
Přístup Tesly tak vyvolává debatu o tom, zda firma opravdu táhne vývoj dopředu, nebo pouze dohání to, co ostatní už dávno zvládají. Ostatně i starší vozy značky mají podle dostupných informací hardware s potenciálem pro obousměrné nabíjení, který však Tesla dosud softwarově neaktivovala. Pro zákazníky to znamená jediné. Kdo chce dnes využívat elektromobil i jako energetický zdroj, má u konkurence více možností.
Zdroj: Electrek
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









