Jak dopadl extrémní crashtest s elektromobilem?

Luboš Srb

Jsou elektromobily bezpečné? Co se stane, pokud elektromobil narazí čelně do stromu? Nezačne elektroauto hořet? Na všechny tyto otázky se snažila najít odpovědi německá společnost Dekra, která se zabývá bezpečností na silnicích a nabízí například i různé kurzy nebo testování.

V tomto případě ovšem Dekra provedla vskutku extrémní nárazové testy elektromobilu, ze kterých je předem jasné, že to bude mít hrozivé následky. Tentokrát nejde o to zjistit, jestli by přežila posádka, ale spíše co se vůbec stane s autem, pokud bude extrémně bourat například čelně nebo bokem do stromu.

Testy byly z neznámých důvodů provedené na již poměrně starém, ovšem velmi dobře prodávaném elektromobilu Nissan Leaf první generace (test). Ten Dekra poslala čelně rychlostí 84 km/hod proti pevnému sloupu, nebo i bokem rychlostí 75 km/hod. A výsledky? Podle expertů si elektromobil vedl minimálně stejně dobře, jako v případě aut se spalovacím motorem.

Pokud se podíváte na následující videa s brutálními crashtesty, možná se budete divit, jak se auto při bočním nárazu téměř celé obtočilo kolem pevného sloupu. To pro běžného diváka opravdu příliš bezpečně nevypadá. Nicméně jde tentokrát o extrémní test nárazu, neboť například při testech Euro NCAP dochází k čelnímu nárazu do stěny při nižší rychlosti 64 km/hod, resp. 50 km/hod při bočním nárazu.

TIP: Test ojetiny: Nissan Leaf 2011-2017 – váš první elektromobil?

V evropských testech Euro NCAP dosáhl stařičký elektromobil Nissan Leaf hodnocení 89 % v kategorii ochrany dospělé posádky a 83 % v kategorii ochrany dětí. Nová generace Nissan Leaf (2018) (test) si odnesla lepší hodnocení 93 % pro ochranu dospělých a 86 % pro děti. Dá se tedy říct, že pokud by Dekra testovala o pěkných pár let novější verzi od Nissanu, zřejmě by došlo k lepším výsledkům i při těchto extrémních nárazech.

Cílem však v tomto případě nebylo zjistit, jak a jestli vůbec přežije posádka, ale co se bude s elektromobilem vlastně dít. A v tomto směru je pozitivní zprávou, že jsou výsledky minimálně stejně tak dobré, jako u spalovacích aut. Nebo také, že nedošlo k ničemu nebezpečnému vzhledem k přítomnosti odlišných komponent, ať už jde o baterii či elektromotor. Ani při extrémním poškození a přeříznutí baterie nedošlo k požáru.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články