Elektroauta Češi nejčastěji nabíjejí doma. Jak minimalizovat riziko požáru?

  • Elektromobily jsou nejčastěji nabíjené doma, nikoliv na veřejných nabíječkách
  • Je dobré být připravený na případné problémy s požárem
  • Riziko samovznícení baterie u elektromobilu je však naprosto minimální
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Od ledna do května letošního roku se v Česku prodalo celkem 2359 nových elektromobilů, což je meziroční nárůst o 79 %. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním vozidel. Otázka parkování a umístění elektromobilu tak začíná být čím dál důležitější.

Zájem o elektromobily je v Česku na vzestupu

Během prvních pěti měsíců letošního roku registrují prodejci těchto vozů zvýšenou poptávku, a to o více než 75 % ve srovnání s loňskem. Nákup vozidla s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem navíc zvažuje čím dál více lidí. Podle průzkumu Generali České pojišťovny ze srpna 2022 si ho v budoucnu plánuje pořídit třetina Čechů.

Podle odhadů v současnosti jezdí elektromobilem asi 4 % lidí. Analytici se shodují v tom, že Češi většinou nabíjí svůj elektromobil doma nebo v zaměstnání, a to za cenu do 5 korun za kilowatthodinu. Takové dobíjení řidiči preferují zhruba v 80 % případů, ukázal nejnovější průzkum.

Volkswagen ID.4 nabíjení na wallboxu

Volkswagen ID.4 při nabíjení na wallboxu, ilustrační | foto: Volkswagen


Čtěte také: Tesla chce koupit startup, který vyvíjí nabíjení budoucnosti. Co chystá?


Vybavení garáže pro elektromobil

Mezi nejčastější obavy motoristů při koupi vozu s elektrickým pohonem patří vysoká pořizovací cena, úbytek kapacity baterie během používání nebo hrozba požárů, ale hlavně samovznícení. A právě proto by se řidiči měli zaměřit na to, kde svůj elektromobil parkují.

„Vozový park firmy spolehlivě ochrání protipožární roleta ze speciálního textilu určená pro velké prostory. V případě parkování elektromobilu v domácí garáži jsou nejvhodnější sekční garážová vrata, která se při otevření zasouvají pod strop. V interiéru pak bude zbývat více prostoru pro nabíječku a další vybavení,“ vysvětluje Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti Lomax, která je největším českým výrobcem garážových vrat.

Optimálně vybavit garáž před koupí elektromobilu je snadné, stačí jen přivést elektrický proud. „V podstatě jediným kritériem je instalace elektrické zásuvky, případně wallboxu. Bohatě postačí i dřevěný přístřešek s plechovou střechou. Ovšem pravdou je, že v zimě je výhodné mít temperovanou garáž, nicméně současné elektromobily si nahřejí baterku i v přístřešku,“ popisuje Jaromír Végr, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky.

Pokud lidé nabíjí zásadně přes noc, postačí běžná zásuvka s napětím 230 V nebo třífázová průmyslová zásuvka. V případě wallboxu, tedy výkonné elektrické stanice, se doba plného nabití zkracuje na tři až pět hodin. Nabíječka by měla být v takové výšce, aby se dobře používala a řidiči kolem ní mohli bez problémů projít.

„Nabíjecí stanice se samozřejmě mohou nainstalovat jak do rodinných domů, tak do společných garáží například v bytovém domě. V takovém případě ale mohou nastat komplikace, protože záměr nejdřív musí projednat a odsouhlasit společenství vlastníků jednotek,“ vysvětluje Přichystal. Navíc je nutné spočítat potřebný dobíjecí výkon a s provozovatelem distribuční soustavy projednat zvýšení rezervovaného příkonu pro dům.

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky | foto: Kia

Riziko samovznícení baterie je minimální

K samovznícení lithiové baterie, která je součástí elektromobilu, může dojít v řádu hodin až dnů, obecně však vinou poškození i po lehčích nehodách, které zdánlivě nevykazují poškození baterie. „Proto je výrobci doporučováno, aby i v případě takovýchto lehčích nehod majitel vozu navštívil autorizovaný servis, který vozidlo umístí do karanténní zóny pět až patnáct metrů od hořlavých předmětů a zajistí dohled po dobu 48 hodin,“ upozorňuje Tomáš Pořízek z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.

Důležitým hlediskem při zabezpečení garáže nebo parkovacího místa u domu by podle Peltana měla být přístupnost pro zasahující hasiče. „Proto je vhodné parkovat mimo trasy únikových cest a pokud možno co nejblíže výjezdu z garáží. Druhým faktorem je pak omezení hořlavých materiálů v těsné blízkosti zaparkovaného vozidla tak, aby v případě požáru nedošlo k jeho rozšíření,“ varuje Pořízek s tím, že nebezpečí se netýká jen automobilů, ale také ostatních vozidel s elektromotorem, jako například skútrů, koloběžek či hoverboardů. Proto je dobré mít po ruce hasicí přístroj pro lithiové baterie, který už je na českém trhu běžně k dostání.

Pokud jde o požáry, statisticky je větší riziko u spalovacích, než elektrických aut. Při přepočtu na počet ujetých kilometrů je to zhruba 12× častější jev u aut na fosilní paliva, než těch s bateriemi. V Česku bylo dosud zaznamenáno jen několik málo jednotek požárů elektromobilů, tedy čistě aut s plně elektrickým pohonem. Více potom bylo požárů hybridních aut, tedy těch kombinující spalovací a elektrický pohon. Či také například elektrokol nebo elektrokoloběžek. Kategorie elektromobilu je na tom ovšem z pohledu bezpečnosti jednoznačně nejlépe.

V souvislosti s parkováním elektromobilů ve vnitřních prostorech by však v budoucnu mohla zamíchat kartami vládní vyhláška č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb. Ta by se měla týkat především garáží s vyšším počtem parkovacích stání. Ve hře je povinná instalace elektrické požární signalizace, zařízení pro odvod kouře a tepla či speciálních sprinklerů. Vyhláška je už od loňského roku v meziresortním připomínkovém řízení.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektroauta Češi nejčastěji nabíjejí doma. Jak minimalizovat riziko požáru?

  • Elektromobily jsou nejčastěji nabíjené doma, nikoliv na veřejných nabíječkách
  • Je dobré být připravený na případné problémy s požárem
  • Riziko samovznícení baterie u elektromobilu je však naprosto minimální
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Od ledna do května letošního roku se v Česku prodalo celkem 2359 nových elektromobilů, což je meziroční nárůst o 79 %. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním vozidel. Otázka parkování a umístění elektromobilu tak začíná být čím dál důležitější.

Zájem o elektromobily je v Česku na vzestupu

Během prvních pěti měsíců letošního roku registrují prodejci těchto vozů zvýšenou poptávku, a to o více než 75 % ve srovnání s loňskem. Nákup vozidla s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem navíc zvažuje čím dál více lidí. Podle průzkumu Generali České pojišťovny ze srpna 2022 si ho v budoucnu plánuje pořídit třetina Čechů.

Podle odhadů v současnosti jezdí elektromobilem asi 4 % lidí. Analytici se shodují v tom, že Češi většinou nabíjí svůj elektromobil doma nebo v zaměstnání, a to za cenu do 5 korun za kilowatthodinu. Takové dobíjení řidiči preferují zhruba v 80 % případů, ukázal nejnovější průzkum.

Volkswagen ID.4 nabíjení na wallboxu

Volkswagen ID.4 při nabíjení na wallboxu, ilustrační | foto: Volkswagen


Čtěte také: Tesla chce koupit startup, který vyvíjí nabíjení budoucnosti. Co chystá?


Vybavení garáže pro elektromobil

Mezi nejčastější obavy motoristů při koupi vozu s elektrickým pohonem patří vysoká pořizovací cena, úbytek kapacity baterie během používání nebo hrozba požárů, ale hlavně samovznícení. A právě proto by se řidiči měli zaměřit na to, kde svůj elektromobil parkují.

„Vozový park firmy spolehlivě ochrání protipožární roleta ze speciálního textilu určená pro velké prostory. V případě parkování elektromobilu v domácí garáži jsou nejvhodnější sekční garážová vrata, která se při otevření zasouvají pod strop. V interiéru pak bude zbývat více prostoru pro nabíječku a další vybavení,“ vysvětluje Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti Lomax, která je největším českým výrobcem garážových vrat.

Optimálně vybavit garáž před koupí elektromobilu je snadné, stačí jen přivést elektrický proud. „V podstatě jediným kritériem je instalace elektrické zásuvky, případně wallboxu. Bohatě postačí i dřevěný přístřešek s plechovou střechou. Ovšem pravdou je, že v zimě je výhodné mít temperovanou garáž, nicméně současné elektromobily si nahřejí baterku i v přístřešku,“ popisuje Jaromír Végr, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky.

Pokud lidé nabíjí zásadně přes noc, postačí běžná zásuvka s napětím 230 V nebo třífázová průmyslová zásuvka. V případě wallboxu, tedy výkonné elektrické stanice, se doba plného nabití zkracuje na tři až pět hodin. Nabíječka by měla být v takové výšce, aby se dobře používala a řidiči kolem ní mohli bez problémů projít.

„Nabíjecí stanice se samozřejmě mohou nainstalovat jak do rodinných domů, tak do společných garáží například v bytovém domě. V takovém případě ale mohou nastat komplikace, protože záměr nejdřív musí projednat a odsouhlasit společenství vlastníků jednotek,“ vysvětluje Přichystal. Navíc je nutné spočítat potřebný dobíjecí výkon a s provozovatelem distribuční soustavy projednat zvýšení rezervovaného příkonu pro dům.

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky | foto: Kia

Riziko samovznícení baterie je minimální

K samovznícení lithiové baterie, která je součástí elektromobilu, může dojít v řádu hodin až dnů, obecně však vinou poškození i po lehčích nehodách, které zdánlivě nevykazují poškození baterie. „Proto je výrobci doporučováno, aby i v případě takovýchto lehčích nehod majitel vozu navštívil autorizovaný servis, který vozidlo umístí do karanténní zóny pět až patnáct metrů od hořlavých předmětů a zajistí dohled po dobu 48 hodin,“ upozorňuje Tomáš Pořízek z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.

Důležitým hlediskem při zabezpečení garáže nebo parkovacího místa u domu by podle Peltana měla být přístupnost pro zasahující hasiče. „Proto je vhodné parkovat mimo trasy únikových cest a pokud možno co nejblíže výjezdu z garáží. Druhým faktorem je pak omezení hořlavých materiálů v těsné blízkosti zaparkovaného vozidla tak, aby v případě požáru nedošlo k jeho rozšíření,“ varuje Pořízek s tím, že nebezpečí se netýká jen automobilů, ale také ostatních vozidel s elektromotorem, jako například skútrů, koloběžek či hoverboardů. Proto je dobré mít po ruce hasicí přístroj pro lithiové baterie, který už je na českém trhu běžně k dostání.

Pokud jde o požáry, statisticky je větší riziko u spalovacích, než elektrických aut. Při přepočtu na počet ujetých kilometrů je to zhruba 12× častější jev u aut na fosilní paliva, než těch s bateriemi. V Česku bylo dosud zaznamenáno jen několik málo jednotek požárů elektromobilů, tedy čistě aut s plně elektrickým pohonem. Více potom bylo požárů hybridních aut, tedy těch kombinující spalovací a elektrický pohon. Či také například elektrokol nebo elektrokoloběžek. Kategorie elektromobilu je na tom ovšem z pohledu bezpečnosti jednoznačně nejlépe.

V souvislosti s parkováním elektromobilů ve vnitřních prostorech by však v budoucnu mohla zamíchat kartami vládní vyhláška č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb. Ta by se měla týkat především garáží s vyšším počtem parkovacích stání. Ve hře je povinná instalace elektrické požární signalizace, zařízení pro odvod kouře a tepla či speciálních sprinklerů. Vyhláška je už od loňského roku v meziresortním připomínkovém řízení.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."