V polovině srpna 2021 jsme vás jako první informovali o právě se rozbíhající realizaci projektu vývoje a stavby prvního plně elektrického závodního speciálu e-bullet. S odstupem času čtyř měsíců nás zajímalo, co je v projektu nového a jak pokračuje. Proto jsme se vydali těsně před koncem roku, za doprovodu autora konceptu vozu Radovana Šimečka, do sídla společnosti Sigma Motor s.r.o. v Přerově, abychom pro vás zjistili novinky.
Před budovou firmy nás přivítal ing. Straka, jednatel Sigma Motor s.r.o. a hned nás zavedl do konstrukční dílny, kde na zásadní úpravy čeká nová karoserie vozu Hyundai i30 hatchback, bez antikorozních nástřiků, protihlukových výplní a bez laku.
„Nyní jsme ve fázi, kdy proběhlo skenování interiéru karoserie zejména v její podlahové části a byla zaznačena místa, kde bude standardní karoserie vyřezána a upravena tak, abychom ji pak ve finále mohli osadit na trubkovou podvozkovou platformu se čtyřmi motory, bateriovými bloky, rozvody pro chlazení, dvojicí závodních sedaček a trubkovým ochranným rámem dle předpisů FIA.
U této aplikace pro závodní vůz nám jde především o co nejnižší hmotnost, tudíž všechny pro nás nadbytečné části karoserie, včetně pevnostních částí a podlahy budou vyřezány. Tuhost podvozku a bezpečnost jezdce pak zajistí přesně navržená trubková konstrukce z CrMo materiálu, se kterou bude skelet karoserie v několika místech spojen. Samozřejmě ani všechna okna nebudou sériová, pouze čelní sklo musí být z bezpečnostních důvodů a dle předpisů FIA originální, ostatní budou z lehkého materiálu Makrolon,“ vysvětluje pan Straka.
„Na základním řešení podvozkových částí a ochranného rámu intenzivně pracujeme od počátku projektu, tedy od 1.6.2021. Podílejí se na tom i další důležití členové vzniklého vývojově-výrobního konsorcia, což jsou Entry Engineering s.r.o. a VUT v Brně.
Primárním cílem projektu totiž není stavba unikátního závodního vozu, nýbrž výzkum a vývoj víceúčelové platformy vozidla se čtyřmi elektromotory a řídícím systémem, která po dokonalém reálném otestování a vyladění právě na závodním voze e-bullet prostřednictvím marketingového projektu e-bullet.cz společnosti ECO-PRESS CZ s.r.o., nalezne uplatnění při navrhování i výrobě konstrukcí podvozků a pohonů např. speciálních vozidel určených pro složky IZS, Horské služby, služby ochrany objektů, atd. Samozřejmě také v motorsportu, kde se již objevují první zájemci o naše unikátní řešení,“ říká inženýr Straka ze Sigma Motor.
„Konstrukce podvozku, konkrétně pro závodní vůz e-bullet, se po finálním rozhodnutí typu použité karoserie ze seriového vozu Hyundai i30 rozběhla na plné obrátky a ve spolupráci s partnery máme naprojektovány veškeré základní části. Do konce roku chceme mít vyjasněny i poslední detaily týkající se hmotnostního rozvážení vozu, což řešíme přesným definováním místa osazení bateriových bloků.
Po konzultaci se zkušenými závodními jezdci se zaměřujeme na rozložení hmotnosti vozu s jezdcem 47 % na přední nápravu a 53 % na zadní, v podélné ose pak ideálně 50:50, což by mělo být pro naši koncepci pohonu 4×4, předpokládanou hmotnost vozu kolem 1 200 kg a provozní výkon 300 kW optimální. Takže hned v prvním kvartálu 2022 začne faktická výroba podvozku, na což se všichni v teamu těšíme,“ dodává inženýr Straka ze Sigma Motor.
Nikde zde však nevidíme další podstatné části, a to motory, baterie, řízení. Toto zatím není vyřešeno?
„Sigma Motor je konstrukční a výrobní společnost, zaměřená především na podvozky, tudíž k nám se tyto komponenty elektropohonu dostanou až v době, kdy budou finálně otestovány v laboratořích, vybrány a dodavateli dodány. Na výběru, testování a nákupu této části projektu spolupracuje Entry Engineering s VUT v Brně. Dle mých informací od kolegů, máme k dispozici minimálně 2-3 dodavatele vhodných elektromotorů a stejný počet dodavatelů sestavy baterií, řízení, nabíjení, atd.
Ve spolupráci s nimi VUT v Brně připravuje zátěžové testy motorů na brzdě, na základě nichž proběhne výběr dodavatele, abychom měli jistotu ve splnění požadovaných výkonových i kvalitativních parametrů. Bez ohledu na finální volbu použitých motorů, pracuje od počátku projektu VUT v Brně velmi intenzivně na vývoji SW řešení řízení sestavy čtyř motorů, což je pro náš projekt naprosto klíčová část, která bude rozhodující měrou určovat chování vozu v extrémních situacích na testovací dráze a následně i na vlastních závodech,“ vysvětluje Ing. Straka.
„Časový předpoklad pro fyzickou montáž komponentů pohonu a napájení na podvozkové části je dle harmonogramu projektu v měsících dubnu-červnu.“
A poslední otázka, to už na Radovana Šimečka, jezdce a manažera marketingového projektu e-bullet.cz. Co plánovaná prezentace vozu v říjnu 2022, platí stále?
„Ano, mohu potvrdit, že vůz e-bullet s celým realizačním teamem představíme 7.-12.10.2022 na MSV v Brně, kde jako součást oficiální prezentace médiím i veřejnosti budou k vidění doplňkově i nové produkty z řady e-koloběžek, e-kol, e-čtyřkolek, elektromobilů a dalších, prostě vše, co koresponduje s rozvíjející se elektromobilitou.
Uspokojeni by měli být i návštěvníci, kteří se mohou těšit na divácké soutěže o drobné ceny našich partnerů a hlavní cenu pro jednoho z nich, kterou bude dárkový poukaz na akci Den s e-bullet.cz na závodním okruhu. Další prezentace pak proběhne v Praze před budovou Autoklubu ČR, tato bude spíše určena odborné novinářské veřejnosti.
Čtěte také: Audi vyvinulo speciální e-tron pro brutální závody. Posvětil ho i slavný Ken Block
Tímto bych chtěl poděkovat nejen realizačnímu teamu konsorcia Entry Engineering, Sigma Motor a VUT v Brně za jejich dosavadní skvělou práci, ale také příznivcům a sponzorům marketingového projektu e-bullet.cz , kteří se k nám již nyní přidávají a budou podporovat projekt při jeho prezentacích a při závodním provozování vozu e-bullet, včetně připravovaného pilotního středoevropského seriálu okruhových sprintů e-bullet.cz cup 2023. Podpory si nesmírně ceníme a věříme, že budeme příkladně prezentovat všechny věrné partnery. Jak občas s radostí říkám, výjimečný projekt sdružuje výjimečné partnery,“ dodává Radovan Šimeček.
V polovině srpna 2021 jsme vás jako první informovali o právě se rozbíhající realizaci projektu vývoje a stavby prvního plně elektrického závodního speciálu e-bullet. S odstupem času čtyř měsíců nás zajímalo, co je v projektu nového a jak pokračuje. Proto jsme se vydali těsně před koncem roku, za doprovodu autora konceptu vozu Radovana Šimečka, do sídla společnosti Sigma Motor s.r.o. v Přerově, abychom pro vás zjistili novinky.
Před budovou firmy nás přivítal ing. Straka, jednatel Sigma Motor s.r.o. a hned nás zavedl do konstrukční dílny, kde na zásadní úpravy čeká nová karoserie vozu Hyundai i30 hatchback, bez antikorozních nástřiků, protihlukových výplní a bez laku.
„Nyní jsme ve fázi, kdy proběhlo skenování interiéru karoserie zejména v její podlahové části a byla zaznačena místa, kde bude standardní karoserie vyřezána a upravena tak, abychom ji pak ve finále mohli osadit na trubkovou podvozkovou platformu se čtyřmi motory, bateriovými bloky, rozvody pro chlazení, dvojicí závodních sedaček a trubkovým ochranným rámem dle předpisů FIA.
U této aplikace pro závodní vůz nám jde především o co nejnižší hmotnost, tudíž všechny pro nás nadbytečné části karoserie, včetně pevnostních částí a podlahy budou vyřezány. Tuhost podvozku a bezpečnost jezdce pak zajistí přesně navržená trubková konstrukce z CrMo materiálu, se kterou bude skelet karoserie v několika místech spojen. Samozřejmě ani všechna okna nebudou sériová, pouze čelní sklo musí být z bezpečnostních důvodů a dle předpisů FIA originální, ostatní budou z lehkého materiálu Makrolon,“ vysvětluje pan Straka.
„Na základním řešení podvozkových částí a ochranného rámu intenzivně pracujeme od počátku projektu, tedy od 1.6.2021. Podílejí se na tom i další důležití členové vzniklého vývojově-výrobního konsorcia, což jsou Entry Engineering s.r.o. a VUT v Brně.
Primárním cílem projektu totiž není stavba unikátního závodního vozu, nýbrž výzkum a vývoj víceúčelové platformy vozidla se čtyřmi elektromotory a řídícím systémem, která po dokonalém reálném otestování a vyladění právě na závodním voze e-bullet prostřednictvím marketingového projektu e-bullet.cz společnosti ECO-PRESS CZ s.r.o., nalezne uplatnění při navrhování i výrobě konstrukcí podvozků a pohonů např. speciálních vozidel určených pro složky IZS, Horské služby, služby ochrany objektů, atd. Samozřejmě také v motorsportu, kde se již objevují první zájemci o naše unikátní řešení,“ říká inženýr Straka ze Sigma Motor.
„Konstrukce podvozku, konkrétně pro závodní vůz e-bullet, se po finálním rozhodnutí typu použité karoserie ze seriového vozu Hyundai i30 rozběhla na plné obrátky a ve spolupráci s partnery máme naprojektovány veškeré základní části. Do konce roku chceme mít vyjasněny i poslední detaily týkající se hmotnostního rozvážení vozu, což řešíme přesným definováním místa osazení bateriových bloků.
Po konzultaci se zkušenými závodními jezdci se zaměřujeme na rozložení hmotnosti vozu s jezdcem 47 % na přední nápravu a 53 % na zadní, v podélné ose pak ideálně 50:50, což by mělo být pro naši koncepci pohonu 4×4, předpokládanou hmotnost vozu kolem 1 200 kg a provozní výkon 300 kW optimální. Takže hned v prvním kvartálu 2022 začne faktická výroba podvozku, na což se všichni v teamu těšíme,“ dodává inženýr Straka ze Sigma Motor.
Nikde zde však nevidíme další podstatné části, a to motory, baterie, řízení. Toto zatím není vyřešeno?
„Sigma Motor je konstrukční a výrobní společnost, zaměřená především na podvozky, tudíž k nám se tyto komponenty elektropohonu dostanou až v době, kdy budou finálně otestovány v laboratořích, vybrány a dodavateli dodány. Na výběru, testování a nákupu této části projektu spolupracuje Entry Engineering s VUT v Brně. Dle mých informací od kolegů, máme k dispozici minimálně 2-3 dodavatele vhodných elektromotorů a stejný počet dodavatelů sestavy baterií, řízení, nabíjení, atd.
Ve spolupráci s nimi VUT v Brně připravuje zátěžové testy motorů na brzdě, na základě nichž proběhne výběr dodavatele, abychom měli jistotu ve splnění požadovaných výkonových i kvalitativních parametrů. Bez ohledu na finální volbu použitých motorů, pracuje od počátku projektu VUT v Brně velmi intenzivně na vývoji SW řešení řízení sestavy čtyř motorů, což je pro náš projekt naprosto klíčová část, která bude rozhodující měrou určovat chování vozu v extrémních situacích na testovací dráze a následně i na vlastních závodech,“ vysvětluje Ing. Straka.
„Časový předpoklad pro fyzickou montáž komponentů pohonu a napájení na podvozkové části je dle harmonogramu projektu v měsících dubnu-červnu.“
A poslední otázka, to už na Radovana Šimečka, jezdce a manažera marketingového projektu e-bullet.cz. Co plánovaná prezentace vozu v říjnu 2022, platí stále?
„Ano, mohu potvrdit, že vůz e-bullet s celým realizačním teamem představíme 7.-12.10.2022 na MSV v Brně, kde jako součást oficiální prezentace médiím i veřejnosti budou k vidění doplňkově i nové produkty z řady e-koloběžek, e-kol, e-čtyřkolek, elektromobilů a dalších, prostě vše, co koresponduje s rozvíjející se elektromobilitou.
Uspokojeni by měli být i návštěvníci, kteří se mohou těšit na divácké soutěže o drobné ceny našich partnerů a hlavní cenu pro jednoho z nich, kterou bude dárkový poukaz na akci Den s e-bullet.cz na závodním okruhu. Další prezentace pak proběhne v Praze před budovou Autoklubu ČR, tato bude spíše určena odborné novinářské veřejnosti.
Čtěte také: Audi vyvinulo speciální e-tron pro brutální závody. Posvětil ho i slavný Ken Block
Tímto bych chtěl poděkovat nejen realizačnímu teamu konsorcia Entry Engineering, Sigma Motor a VUT v Brně za jejich dosavadní skvělou práci, ale také příznivcům a sponzorům marketingového projektu e-bullet.cz , kteří se k nám již nyní přidávají a budou podporovat projekt při jeho prezentacích a při závodním provozování vozu e-bullet, včetně připravovaného pilotního středoevropského seriálu okruhových sprintů e-bullet.cz cup 2023. Podpory si nesmírně ceníme a věříme, že budeme příkladně prezentovat všechny věrné partnery. Jak občas s radostí říkám, výjimečný projekt sdružuje výjimečné partnery,“ dodává Radovan Šimeček.