Emisní cíle se budou počítat jinak. Automobilky dostaly úlevu

Diana Křížová
Evropská unie | foto: Unsplash
Evropská unie | foto: Unsplash

EU schválila změnu emisních pravidel. Automobilky dostanou více času, cíle se nově budou hodnotit v tříletém průměru místo ročního hodnocení.

Automobilky dostaly od EU více času na splnění emisních cílů

Evropská unie schválila změnu emisních norem, která automobilkám umožní více flexibility při plnění emisních limitů. Místo dosavadního každoročního hodnocení se budou emisní cíle plnit v tříletém průměru, tedy za roky 2025, 2026 a 2027.

Rozhodnutí padlo na jednání ministrů pro evropské záležitosti v Bruselu, kde Českou republiku zastupoval ministr Martin Dvořák. Podle něj jde o významnou podporu pro evropské automobilky, které se díky nové flexibilitě budou moci lépe vyrovnávat s případnými výkyvy ve výrobě a prodeji. Pravidla zůstanou přísná – limity se nezmění, ale budou se průměrovat za celé tříleté období. Automobilka tak dostane prostor překročit cíle v jednom roce, pokud je vyrovná v dalších letech.

Český ministr dopravy Martin Kupka změnu přivítal s tím, že se jedná o krok správným směrem. Podle něj jde o „malé, ale citelné povzbuzení“, které pomůže udržet konkurenceschopnost evropského průmyslu. Kupka zároveň zdůraznil, že bude dále bojovat za prodloužení tohoto období na pět let, aby měly automobilky ještě více prostoru přizpůsobit se měnícím podmínkám a investovat do inovací.

Výroba v továrně české automobilky z Mladé Boleslavi | foto: Škoda Auto
Výroba v továrně české automobilky z Mladé Boleslavi | foto: Škoda Auto

Kritika i pochopení pro změnu pravidel

Změna však vzbudila i určitou kritiku. Ekologické organizace se obávají, že flexibilnější pravidla mohou zpomalit rozmach elektromobilů a umožnit automobilkám, aby prodávaly více aut se spalovacími motory. Podle kritiků by automobilky dokázaly splnit emisní cíle pro rok 2025 i bez této změny, protože podíl elektromobilů na trhu roste. Flexibilnější systém prý může vést k tomu, že se emisní limity v jednotlivých letech překročí, což může zbrzdit snižování uhlíkové stopy.

Evropská komise však argumentuje tím, že změna pravidel podpoří investice do čistých technologií. Automobilky se podle komise díky flexibilitě lépe vyrovnají s přechodem na elektromobilitu a udrží konkurenceschopnost vůči globálním rivalům. Cílem je zajistit, aby i přes technologické a tržní výzvy zůstala Evropa lídrem v automobilovém průmyslu.

Podle aktuálních cílů musí každé nové auto snížit emise oxidu uhličitého z průměrných 116 gramů na kilometr na 93,6 gramu. Pokud by automobilky tyto limity překročily, hrozí jim pokuta 95 eur za každý gram nad limit a každý prodaný vůz. Nová pravidla jim ale umožní zprůměrovat výsledky za tři roky, což zmírní hrozbu vysokých pokut a poskytne více času na zavedení technologií, které sníží emise.

Neexistující značka, která má na sobě kombinaci „zákazu“ a emisí CO2
Neexistující značka, která má na sobě kombinaci „zákazu“ a emisí CO2

Budoucnost automobilového průmyslu v Evropě

Evropská komise zařadila tuto změnu do svého akčního plánu pro automobilový průmysl, který byl představen na začátku března. Plán navazuje na strategický dialog zahájený předsedkyní EK Ursulou von der Leyenovou, jehož cílem je posílit odvětví, které vytváří 14 % HDP Evropské unie a zaměstnává přibližně 13 milionů lidí.

Schválením změny se nyní návrh stane oficiálním předpisem, který vstoupí v platnost dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku EU. Ačkoli schválení v Radě bylo považováno za formalitu po předchozím hlasování v Evropském parlamentu, jde o důležitý moment pro celý průmysl. Návrh totiž podpořilo 458 poslanců, zatímco 101 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování.

zdroj: European Council


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články