Ve chvíli, kdy se snažíte odpovědět na titulní otázku, je pravděpodobně něco špatně. Tedy vyjma případu, kdy má baterie vašeho elektrokola za sebou stovky nabíjecích cyklů a tisíce ujetých kilometrů. V takovém případě je skutečně čas poohlédnout se po nové nebo se pokusit stávající baterii repasovat. A především, původní baterii poděkovat za dosavadní spolehlivou službu.
Jestliže se výše uvedené nájezdy vaší baterie netýkají, pravděpodobně jste podcenili některou část údržby, nebo jste se k ní chovali macešsky. Pojďme se podívat, jak baterie elektrokola pracuje a čím ji můžete, třeba i nevědomky, uškodit.
Baterie současných elektrokol tvoří několik (nejčastěji) lithium-iontových článků. Ty jsou základními stavebními kameny bateriových sestav a jsou poskládány takovým způsobem, aby dokázaly poskytovat požadované napětí a kapacitu. To jsou hodnoty, které vás při výběru elektrického kola budou zajímat nejčastěji. Pokud totiž znáte napětí a kapacitu baterie, dokážete si spočítat její výslednou kapacitu ve Watthodinách (napětí × kapacita). Z této hodnoty již dokážete snáze odhadnout dojezd elektrokola. Obzvlášť ve chvíli, kdy znáte, kolik Wh potřebujete pro ujetí jednoho kilometru cesty.
Čtěte také: Decathlon prodává bombastické elektrokolo, není ale pro každého a stojí ranec
Vraťme se ale na začátek. Našim cílem je zjistit, zda jsme v údržbě naší původní baterie něco nepodcenili. Pomohou nám základní technické parametry a vlastnosti baterií. Bateriové články, z nichž se celá baterie skládá, jsou schopny správně pracovat mezi poměrně stísněnými hodnotami napětí od 2,5 V až 4,2 V. Pokud by hodnota napětí článku překročila 4,3 V nebo se dostala pod 2,2V, dojde k jeho trvalému a nevratnému poškození.
Z toho důvodu je každá baterie elektrokola vybavena elektronickou ochranou, která zamezuje vybití/přebití baterie pod nebo nad povolené meze. Elektronická ochrana je označována z angličtiny BMS (zkratka slov — Battery Management System). I když by baterie měla být tímto systémem chráněna dostatečně, přesto se doporučuje vybíjet ji na minimum jen zřídka, pokud není jiná možnost a co nejdříve po dojezdu a vychladnutí baterie po jízdě ji opět nabít na optimální hodnotu.
Ta činí přibližně 50 % kapacity pro dlouhodobé skladování. Stejně jako silné vybití, nesvědčí baterii ani dlouhá odstávka po plném nabití. Proto svou baterii nabíjejte do plna až těsně před dlouhou trasou. A pokud víte dopředu, že na výlet plně nabitou baterii nepotřebujete, raději do plna nenabíjejte.
Čtěte také: Jak při pořízení elektrokola ušetřit? Němci mají jeden zaručený fígl
Ještě jedna věc bateriím elektrokol silně vadí. Je to vysoká teplota, například ponechání zaparkovaného elektrokola na přímém letním slunci. Zatímco z nízkých teplot se většina baterií dokáže dostat bez poškození, vysoké teploty mohou baterii trvale poničit.
Důležitou otázkou je také rychlost nabíjení, zejména výše nabíjecích proudů. Zatímco rychlonabíječku oceníte na dlouhé trase, kdy během krátkého času zvládnete dobít až několik desítek procent kapacity, pro optimální životnost baterie je lepší nabíjet nižšími proudy.
Ve chvíli, kdy se snažíte odpovědět na titulní otázku, je pravděpodobně něco špatně. Tedy vyjma případu, kdy má baterie vašeho elektrokola za sebou stovky nabíjecích cyklů a tisíce ujetých kilometrů. V takovém případě je skutečně čas poohlédnout se po nové nebo se pokusit stávající baterii repasovat. A především, původní baterii poděkovat za dosavadní spolehlivou službu.
Jestliže se výše uvedené nájezdy vaší baterie netýkají, pravděpodobně jste podcenili některou část údržby, nebo jste se k ní chovali macešsky. Pojďme se podívat, jak baterie elektrokola pracuje a čím ji můžete, třeba i nevědomky, uškodit.
Baterie současných elektrokol tvoří několik (nejčastěji) lithium-iontových článků. Ty jsou základními stavebními kameny bateriových sestav a jsou poskládány takovým způsobem, aby dokázaly poskytovat požadované napětí a kapacitu. To jsou hodnoty, které vás při výběru elektrického kola budou zajímat nejčastěji. Pokud totiž znáte napětí a kapacitu baterie, dokážete si spočítat její výslednou kapacitu ve Watthodinách (napětí × kapacita). Z této hodnoty již dokážete snáze odhadnout dojezd elektrokola. Obzvlášť ve chvíli, kdy znáte, kolik Wh potřebujete pro ujetí jednoho kilometru cesty.
Čtěte také: Decathlon prodává bombastické elektrokolo, není ale pro každého a stojí ranec
Vraťme se ale na začátek. Našim cílem je zjistit, zda jsme v údržbě naší původní baterie něco nepodcenili. Pomohou nám základní technické parametry a vlastnosti baterií. Bateriové články, z nichž se celá baterie skládá, jsou schopny správně pracovat mezi poměrně stísněnými hodnotami napětí od 2,5 V až 4,2 V. Pokud by hodnota napětí článku překročila 4,3 V nebo se dostala pod 2,2V, dojde k jeho trvalému a nevratnému poškození.
Z toho důvodu je každá baterie elektrokola vybavena elektronickou ochranou, která zamezuje vybití/přebití baterie pod nebo nad povolené meze. Elektronická ochrana je označována z angličtiny BMS (zkratka slov — Battery Management System). I když by baterie měla být tímto systémem chráněna dostatečně, přesto se doporučuje vybíjet ji na minimum jen zřídka, pokud není jiná možnost a co nejdříve po dojezdu a vychladnutí baterie po jízdě ji opět nabít na optimální hodnotu.
Ta činí přibližně 50 % kapacity pro dlouhodobé skladování. Stejně jako silné vybití, nesvědčí baterii ani dlouhá odstávka po plném nabití. Proto svou baterii nabíjejte do plna až těsně před dlouhou trasou. A pokud víte dopředu, že na výlet plně nabitou baterii nepotřebujete, raději do plna nenabíjejte.
Čtěte také: Jak při pořízení elektrokola ušetřit? Němci mají jeden zaručený fígl
Ještě jedna věc bateriím elektrokol silně vadí. Je to vysoká teplota, například ponechání zaparkovaného elektrokola na přímém letním slunci. Zatímco z nízkých teplot se většina baterií dokáže dostat bez poškození, vysoké teploty mohou baterii trvale poničit.
Důležitou otázkou je také rychlost nabíjení, zejména výše nabíjecích proudů. Zatímco rychlonabíječku oceníte na dlouhé trase, kdy během krátkého času zvládnete dobít až několik desítek procent kapacity, pro optimální životnost baterie je lepší nabíjet nižšími proudy.