Jak postavit vlastní elektrokolo? Musíte dát pozor i na naprosté banality
- Elektrokolo je podstatně těžší než klasické jízdní kolo
- Běžné komponenty na zvýšenou zátěž nestačí
- Do kopců se hodí jedině středový motor

Při přestavbě běžného kola na elektrokolo je třeba vzít na vědomí některé zákonitosti, kterým se nedá vyhnout. Řada z nich může ovlivnit jeho spolehlivost.
Podcenění přestavby elektrokola vás může nemile překvapit
Na začátku jsem si to neuvědomoval. Řekl jsem si, že prostě na trekové kolo přidám motor, baterii a další komponenty a budu mít hotovo. Možná tomu tak mohlo být, pokud bych jezdil opatrně po hladkém asfaltu. Jakmile jsem občas přidal mírně terénní vložku po lesních, polních a mnohdy kamenitých cestách, zjistil jsem, že na zvýšenou váhu nejsou komponenty jízdního kola konstruovány.
Určitě to negativně ovlivnilo i to, že jezdím obtěžkán dvěma cyklistickými brašnami a v nich vezu, kromě potřebného materiálu na běžné opravy, taky oblečení pro nepřízeň počasí, proviant na celou cestu a další nezbytnosti. Suma sumárum, kolo připravené na výlet váží určitě hodně přes 20 kilogramů. Když k tomu připočtu zhruba metrák živé váhy, asi se není čemu divit, že komponenty běžného kola při vysoké zátěži protestují.

Čtěte také: Je tohle ještě elektrokolo?! Nadupaný Hooligan výkonem zesměšní i motorku
Funkční řešení existuje
Pravidelně praskající dráty výpletu kol a stále častější defekty pneumatik mě donutily k ráznému zásahu. Nejdřív jsem nahradil celé zadní kolo odolnějším ráfkem se silnějšími nerezovými dráty a po pozitivních zkušenostech jsem celou věc zopakoval i na předním kole (v němž mám zapletený motor).
Na kola jsem obul odolnější pláště proti defektu (údajně), z dílny Schwalbe. Nutno dodat, že vylepšení mi lehce zasáhlo do „kapesného“ (jedno kolo se silnějšími dráty vyjde zhruba na 2 tisíce korun), nicméně od té doby nevím, co to je poškozený výplet. Podstatně se snížil také počet defektů. Zde je třeba zmínit ještě jednu věc.
Při defektu běžné nářadí nestačí
Pokud máte motor vpletený do jednoho z kol, jistě víte, že řešení defektů je mnohem složitější než u běžného kola. Při povolování matic si nevystačíte s běžným cyklistickým nářadím a už při pořizování elektrokola je dobré myslet na to, že pro vyjmutí kola z rámu musíte být schopni odpojit kabeláž motoru. Z toho důvodu je dobré mít poblíž motoru umístěný konektor pro rozpojení kabelu.
Jenom zopakuji, že výše uvedené problematiky se snadno zbavíte, pokud budete provozovat elektrické kolo se středovým motorem. Tyto motory jsou díky vyššímu točivému momentu mnohem vhodnější pro zdolávání větších stoupání, a také z pohledu rozložení hmotnosti se nacházejí na nejlepším možném místě.
V době, kdy jsem si pořizoval kolo já, bohužel středové motory ještě nebyly k dispozici. Kdybych se o přestavbě nebo pořízení elektrokola rozhodoval dnes, byl by tento motor jednoznačnou volbou i přes vyšší pořizovací cenu.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.