Jak je tohle vůbec možné? Tesla Model Y má větší dojezd v zimě než v létě
- Jak víme, teplota značně ovlivňuje dojezd elektromobilů
- Vozy Tesla zvládají změny podnebí velmi dobře
- Model Y ujede dokonce delší vzdálenost v zimě než v létě

Stejně jako další elektromobily ztrácí Tesla Model Y při jízdě v chladném počasí určitý dojezd. Přesto je na Modelu Y něco zvláštního. Na rozdíl od většiny ostatních elektromobilů ztrácí více dojezdu při jízdě v horkém počasí než v chladu.
Vysoká účinnost díky modernizaci
Tesla Model Y vykazuje při jízdě v chladném počasí mimořádnou účinnost. Americká automobilka svá vozidla neustále vylepšuje a Model Y, který je novější než Model 3, má od začátku výroby důležité vylepšení. Tesla pro vytápění crossoveru využívá tepelné čerpadlo.
Tento systém výrazně zlepšuje jeho účinnost v chladném počasí a umožňuje mu překonat v dojezdu i elektromobily jiných značek. Model Y ze začátku předčil dokonce i Model 3, který má lepší aerodynamiku. Již několik měsíců po debutu prvního „Ypsilonka“ začala Tesla vybavovat tepelným čerpadlem i Model 3, takže se výhoda oproti „trojce“ zmenšila.

Čtěte také: Elektromobilům se letos daří. Očekává se, že jejich prodeje dosáhnou na rekord
V zimě je nejlepší Tesla
Bez ohledu na to je Tesla Model Y podle webu Axios nejúčinnějším elektromobilem při jízdě v chladném počasí. I při -7 až -1 °C byl její dojezd stále na 98 % toho, co odhadovala americká agentura EPA. Model Y Long Range dokáže podle odhadu na plné nabití urazit až 525 km.
V chladném počasí se tedy (na základě předchozího výpočtu) dojezd sníží na přibližně 515 km. Pokud ale Model Y jezdí ve 20 °C, dosahuje jeho dojezd jen 97 % odhadu. Jinými slovy, Model Y má v teplém počasí dojezd asi 509 km, tedy o 6 kilometrů méně než v zimě.

Čtěte také: V německé Tesla Gigafactory hořelo! Je výroba elektromobilů v ohrožení?
V létě vede Hyundai Kona
Podobných výsledků dosáhly i Model 3 a Model X. Oba vozy ale dosahují vyššího dojezdu v teplém počasí. Také některé další elektromobily vykazují v teplém počasí lepší dojezd než v chladu. Například Hyundai Kona Electric dosáhla v teplém počasí dokonce 112 % odhadovaného dojezdu.
Řada vozidel ale vykazuje v různých teplotních podmínkách vysoké rozdíly dojezdu. Například Chevrolet Bolt měl nejhorší dojezd v chladném počasí, kdy si zachoval pouze 66 % odhadovaného dojezdu. Ford Mustang Mach-E si nevedl o moc lépe, když zvládl 68 % odhadu. BMW i3 v chladném počasí zvládá jen 74 % původního odhadu. Pokud jde o Tesly, rozdíly mezi modely nejsou velké – Model X zvládá 93 %, Model S 94 % a Model 3 ujede 95 % původně odhadovaného dojezdu.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.