Jak si vede baterie Tesly Model X po 320 tisících kilometrech? Budete překvapeni…
- Degradace baterií je velkým strašákem majitelů elektromobilů
- Je tento strach oprávněný, nebo jde už jen o přežitek?
- Slovenský majitel Tesly Model X se podělil o svou zkušenost

Životnost baterií v elektromobilech je časté téma a jeden z prvních argumentů odpůrců elektrických vozidel. Je ovšem tato kritika oprávněná? Najít odpověď nám může pomoci slovenský majitel Tesly Model X 100D, který se svým vozem najel už přes 320 tisíc kilometrů během posledních 4 let.
Jaká je degradace baterie Modelu X po 320 tisících kilometrech?
Slovenský majitel Modelu X, Kristián Kratochvil, svůj elektromobil pořídil v červnu 2018. Za 4 roky s ním najel slušných 320 tisíc kilometrů. O svoje zkušenosti s vozem se podělil v rozhovoru pro youtubový kanál Out of Spec Reviews.
Kristián svůj Model X nabíjel zhruba z 80 % na ultrarychlých stanicích Supercharger. Původní kapacita baterie byla 93,7 kWh, po ujetí zmíněné porce kilometrů se kapacita pohybuje od 79 až 86 kWh (v závislosti na typu měření). Podle standardizovaného měření je degradace 10 %. Různé aplikace pak hlásí degradaci 9,6 až 10,4 %. To je vzhledem k typu nabíjení i počtu najetých kilometrů krásný výsledek.

Čtěte také: Tesla chce nabíjení ještě více zpříjemnit, v horkých dnech si zákazníci mohou i zaplavat!
Co se za tu dobu pokazilo?
V rozhovoru majitel dále prozrazuje, že původní 20palcová kola vyměnil za 19palcová, především z důvodu vyššího komfortu na evropských cestách. Zajímavé je, že přední brzdy jsou stále původní, a to i po aktuálních 327 tisících kilometrech. Zadní brzdy byly vyměněny při 250 tisících kilometrech.
Problematická byla přední náprava, což je častý úkaz u Modelu X. Při 300 tisících kilometrech byly tedy vyměněné díly přední nápravy (poloosy, ramena) z novějšího Modelu X, které jsou ovšem hůře kompatibilní. Náprava by ale díky tomu měla vydržet věčnost. Výměnu si vyžádala i hlavní jednotka MCU, díky čemuž má teď elektromobil dostupné i nejnovější funkce.
A kolik stál servis za celou dobu? Kristián tvrdí, že celkové náklady na opravy i na pneumatiky jsou 7 tisíc eur (zhruba 172 tisíc korun). Jedna sada pneumatik vydrží majiteli 60 tisíc kilometrů, tedy v tomto případě jeden rok. Co není radno podceňovat je každoroční výměna těsnění okolo zadních dveří, tzv. Falcon wing, v hodnotě 50 eur. Jinak hrozí, že se skrz opotřebené těsnění může dostat voda do spár a při otevření dveří až do interiéru.
Dále se na některých místech odlupuje lak, na videu jde vidět, že se jedná o spodní část zadního spoileru. Mechanizmus otvírání dveří kufru vykazuje přítomnost rzi. Zadní kamera byla po útoku vandala vyměněna, ale tím vznikla netěsnost a voda lehce proniká dovnitř.