Údržba jakéhokoliv vozidla zahrnuje i pravidelné výměny komponent
Vzduchový filtr najdeme jak u spalovacích, tak elektrických aut
Jak často tedy měnit vzduchový filtr?
Pravidelná péče o motorové vozidlo zahrnuje mnoho úkonů. Mezi tu nejčastěji vnímanou patří výměna oleje. Tou ale vše teprve začíná. Víte, které součásti vozu je třeba pravidelně měnit či čistit? I když elektromobilům velká část údržby pohonného ústrojí odpadá, stále je zde několik součástí, které pravidelnou údržbu vyžadují taktéž. Dnes se zaměříme na vzduchové filtry.
Vzduchový a kabinový filtr se starají o zdraví vozu i posádky
Zatímco spalovací vozy potřebují hlavní vzduchový filtr pro správný chod motoru, elektrické automobily si vystačí s menším počtem, a to především s kabinovým filtrem. Oba filtry mají za úkol zabránit hrubým nečistotám i jemnějšímu prachu před nasátím do motoru i do kabinového prostoru. Jelikož se tedy filtry zanáší nečistotami, je potřeba je v pravidelných intervalech měnit. Frekvence se hodně odvíjí od vašeho nájezdu i prostředí, ve kterém se nejčastěji pohybujete.
Dalším důvodem pro častější výměnu může být i citlivost vašeho těla. Především alergici by se tak mohli zvolit dřívější výměnu. Někteří lidé tvrdí, že vzduchové filtry stačí vyfoukat kompresorem a můžete je znovu použít. Někdy se narazíte i na radu filtr pouze obrátit. To prosím nikdy nedělejte. Filtry jsou vyráběné jako jednosměrné. Při jejich otočení nelze zaručit správnou průchodnost vzduchu. Navíc zbývající nečistoty by byly velmi snadno nasáté motorem nebo kompresorem a zanesly by vám celý systém.
HEPA filtr
Naprostá většina kabinových filtrů dnes nabízí vysoký standard HEPA, který je účinný ve filtraci i velmi jemných částeček prachu škodlivých dýchacímu ústrojí. Ač některé automobilky tuto vlastnost stále v parametrech vozu vyzdvihují, nejde o nic neobvyklého.
Jediným správným řešením je skutečně výměna. Vzduchové filtry nepředstavují v pravidelném servisu vysokou finanční zátěž a tak si jeho výměnu může dovolit každý majitel motorového vozidla. V závislosti na typu vozidla se cena pohybuje ve stovkách korun. Prodejci automobilových dílů a autorizované servisy vám doporučí výměnu filtrů při každé roční prohlídce. Z praxe ale v běžných podmínkách stačí výměna vzduchového filtru jednou za dva roky, tedy ideálně s každou druhou výměnou oleje u spalovacích vozidel.
Pokud je pro vás roční interval nereálný, lze výměnu opakovat zhruba při nájezdu 25 až 30 tisících kilometrech. Výměnu byste měli provést i v případě, že vaše vozidlo delší dobu stojí. Prach a nečistoty se do něj totiž dostanou i tak a zhoršují jeho funkci. Při méně časté jízdě se navíc zanáší i vnitřní strana a nečistoty se vám mohou o to spíše dostat i do interiéru. Po delším odstavení tak může být první sepnutí klimatizace nebo topení z počátku nepříjemné a je vhodné vozidlo řádně vyvětrat.
Nezapomeňte ani na klimatizaci
Pro zlepšení funkce kabinového filtru je vhodné jej doplnit čističem klimatizace, který pomůže s odstraněním zbytků pylu. Tuto proceduru zvládnete provést i v běžných podmínkách bez garáže nebo speciálních nástrojů.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.