Irsko: dvojnásobek dobíječek příští rok a žádné nové spalováky po roce 2030

Během roku 2020 by chtěla irská vláda zdvojnásobit počet dobíjecích stojanů na území ostrovní země. Řekl to tamní ministr energetiky Robert Bruton. Toto opatření je součástí plánu Irského kabinetu na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Kromě toho už za deset let nebude možné v Irsku zaregistrovat žádný spalovací vůz. Usnesl se na tom tamní kabinet už v červnu loňského roku..

TIP: Prodeje spalovacích aut už budou jenom klesat, tvrdí experti

Irsko má v tomto případě co dohánět. Podle tamního ministra energetiky je Irsko stále z 85 % závislé na fosilních palivech. Největší část emisí CO2 pak vytváří doprava, energetika i domácnosti samotné.A právě tlak na občany i firmy, aby přehodnotili kromě využívání i způsob hospodaření s elektřinou, jež nedávno oznámil Irský premér Leo Varadkar, by měl postupně vést ke snížení uhlíkové stopy země.

Za deset let už se nové spalovací vozy nebudou smět prodávat a o patnáct let později by se nově registrovaným automobilům “klasického” typu nemělo ani udělit povolení k provozu na irských komunikacích, tzv. National Car Test, tedy obdobu naší STK.

Na rozdíl od české zkušenosti v Irsku tento ambiciózní plán nebudí ani výtky opozice. Pokud se tato uchyluje ke kritice, tak jen kvůli tomu, že prý projektu chybí konkrétnější obrysy. Zejména Zelení a strana Sinn Féin pak vládě vyčítají nedostatečné soustředění na rozvoj veřejné dopravy na úkor dopravy individuální.

Irský plán na kompletní zákaz a postupné odstraňování spalovacích motorů ze silnic je i v evropském kontextu poměrně ojedinělý. Doposud se v různých zemích diskutovalo zejnéma o zákazu dieselových motorů. Kompletní nahrazení spalovací mobility tou elektrickou většinou v plánech vlád figuruje se vzdálenějším termínem. Asi nejvíce se irským myšlenkám přiblížili bruselští radní, kteří hodlají zakázat vjezd spalovacím automobilům do intravilánu belgické metropole. I ti ovšem počítají s datem 2035.

Realisté ovšem podotýkají, že Irská vláda si na sebe možná naložila až příliš velký náklad. S předstihem totiž už oznámila, že se jí v roce 2020 nejspíš nepodaří splnit klimatické cíle, které si sama stanovila v rámci Pařížské dohody.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Irsko: dvojnásobek dobíječek příští rok a žádné nové spalováky po roce 2030

Během roku 2020 by chtěla irská vláda zdvojnásobit počet dobíjecích stojanů na území ostrovní země. Řekl to tamní ministr energetiky Robert Bruton. Toto opatření je součástí plánu Irského kabinetu na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Kromě toho už za deset let nebude možné v Irsku zaregistrovat žádný spalovací vůz. Usnesl se na tom tamní kabinet už v červnu loňského roku..

TIP: Prodeje spalovacích aut už budou jenom klesat, tvrdí experti

Irsko má v tomto případě co dohánět. Podle tamního ministra energetiky je Irsko stále z 85 % závislé na fosilních palivech. Největší část emisí CO2 pak vytváří doprava, energetika i domácnosti samotné.A právě tlak na občany i firmy, aby přehodnotili kromě využívání i způsob hospodaření s elektřinou, jež nedávno oznámil Irský premér Leo Varadkar, by měl postupně vést ke snížení uhlíkové stopy země.

Za deset let už se nové spalovací vozy nebudou smět prodávat a o patnáct let později by se nově registrovaným automobilům “klasického” typu nemělo ani udělit povolení k provozu na irských komunikacích, tzv. National Car Test, tedy obdobu naší STK.

Na rozdíl od české zkušenosti v Irsku tento ambiciózní plán nebudí ani výtky opozice. Pokud se tato uchyluje ke kritice, tak jen kvůli tomu, že prý projektu chybí konkrétnější obrysy. Zejména Zelení a strana Sinn Féin pak vládě vyčítají nedostatečné soustředění na rozvoj veřejné dopravy na úkor dopravy individuální.

Irský plán na kompletní zákaz a postupné odstraňování spalovacích motorů ze silnic je i v evropském kontextu poměrně ojedinělý. Doposud se v různých zemích diskutovalo zejnéma o zákazu dieselových motorů. Kompletní nahrazení spalovací mobility tou elektrickou většinou v plánech vlád figuruje se vzdálenějším termínem. Asi nejvíce se irským myšlenkám přiblížili bruselští radní, kteří hodlají zakázat vjezd spalovacím automobilům do intravilánu belgické metropole. I ti ovšem počítají s datem 2035.

Realisté ovšem podotýkají, že Irská vláda si na sebe možná naložila až příliš velký náklad. S předstihem totiž už oznámila, že se jí v roce 2020 nejspíš nepodaří splnit klimatické cíle, které si sama stanovila v rámci Pařížské dohody.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."