5 důvodů, proč chceme postavit Gigafactory v Česku

Martin Skořepa
  • Bylo by dobré, aby v Česku vyrostla Gigafactory?
  • Údajně už o tom přemýšlejí nejméně 3 různé společnosti
  • V tomto článku uvedeme, proč chceme mít Gigafactory v Česku
5 důvodů, proč chceme postavit Gigafactory v Česku
5 důvodů, proč chceme postavit Gigafactory v Česku

V Česku se v posledních týdnech velmi hojně debatuje o tom, zda v Česku Volkswagen postaví svou Gigafactory na baterie pro elektromobily. Zvažovanou lokalitou je staré letiště v Líních u Plzně. Z pohledu státu má jít o klíčové ekonomické rozhodnutí, ze kterého budou těžit všichni v naší zemi.

Investice se má totiž vyšplhat na 120 miliard korun, což by byla historicky nejvyšší investice zahraniční firmy na českém území. A hlavně by takto velký investor nalil další peníze do české ekonomiky, která je už teď velice profituje z automobilového průmyslu. V tomto článku se podíváme na důvody, proč by bylo dobré, aby v Česku vyrostla Gigafactory.


Kapitoly


1. Konkurenceschopnost českého průmyslu

Ať už chceme nebo ne, Česko těží z automobilového průmyslu, který má zhruba 10% podíl na HDP (nejde jen o automobilky Škoda Auto, Hyundai, či Toyota, které v Česku vyrábí auta, ale i související automotive podniky – pozn. redakce). Jako průmyslová země se tedy historicky spoléháme na silné odvětví, bez kterého bychom se měli spíše jako východní země. V případě automotive 21. století jde navíc o odvětví, které ještě více přilévá peníze do souvisejících odvětví, ve kterých hrají roli technologie, IT služby, apod.

Dá se říci, že je v zájmu všech občanů České republiky, abychom si udrželi svou roli v automobilovém průmyslu, a tedy si tím udrželi také naše životní standardy. Automotiv zaměstnává v naší zemi zhruba 180 tisíc lidí a dalších půl milionu je v navázaných profesích. Stavbou Gigafactory na výrobu baterií pro elektrická auta, která jsou budoucností nejen v Evropě, si zajistíme ztráty způsobené postupnou eliminací spalovacích motorů, ale lze navíc ještě HDP i podstatně navýšit (díky souvisejícím oborům, které porostou).

Továrna Gigafactory
Továrna Gigafactory

2. Nová pracovní místa

S přechodem na elektromobilitu budou mizet pracovní místa, která nebudou v tomto směru do budoucna relevantní. A že to nemusí být jen o tom se trochu přeučit, svědčí výroba americké Tesly, v jejíž továrnách Gigafactory mají čím dál tím více práce na starosti autonomní roboti, nikoliv lidé.

Konkrétně koncern Volkswagen, resp. její dceřiná značka Škoda Auto slibuje, že by vytvořila ve své Gigafactory v Česku až 4 tisíce nových pracovních míst, které by navíc byly do budoucna perspektivní. Naopak v závodech, kde se vyrábí spalovací auta, můžeme do budoucna očekávat utlumení výroby a propouštění.

Výroba škodovek se zastavuje na dva týdny.
Výroba škodovek se zastavuje na dva týdny.

3. Využití českého lithia

Miliardy mohou do státního rozpočtu přitéct samotnou investicí a stavbou Gigafactory německým koncernem, ovšem tím to neskončí a další peníze lze očekávat v souvislosti s výrobou baterií a aut, stejně jako těžby lithia. To je klíčovou surovinou dnešních, moderních baterií do aut a v Česku najdeme zásoby za biliony korun (!).

Ložisko lithia v Krušných horách v okolí Cínovce má mít zhruba 3% světový podíl, přičemž bavíme se o odhadem o až 1,5 milionu tun této velice cenné a strategické suroviny. Například ČEZ chce mít v příštím roce jasno, zda a jakým způsobem rozjet těžbu lithia v Česku, což by jednak pomohlo k větší soběstačnosti země, tak přililo další miliardy do státního rozpočtu a přilákalo další investory v souvislosti s Gigafactory.

LG Chem LiFePo baterie pro automobily
LG Chem LiFePo baterie pro automobily

4. Levnější elektromobily

Co si možná málokdo uvědomuje, ale je také velmi důležité v souvislosti se stavbou Gigafactory v Česku, je zlevnění elektromobilů. Pokud by místní výrobci aut mohli využívat lokální zásoby lithia pro výrobu baterek pro elektromobily, nemuseli by tuto surovinu dovážet z jiných zemí a hlavně by mohli klidně přímo na jednom místě vyrábět baterie a elektromobily, což by bylo výhodnější ekonomicky, ale i ekologicky. A samozřejmě nezapomínejme na další automobilové součástky a komponenty, které se již v Česku vyrábějí, což by společně s levnější pracovní silo také zlevnilo výrobu.

5. Elektromobily jsou budoucnost

Pátým důvodem, proč chceme Gigafactory v Česku, je rozhodně fakt, že elektromobily jsou budoucnost (nejen po technické/ekologické stránce, ale i po stránce čistě legislativní, kdy nejen EU, ale i na dalších kontinentech již nepočítají se spalovacími motory kolem roku 2030-2040 – pozn. redakce) a my chceme, aby u toho byla naše země. Protože jinak může být budoucnost Česka opravdu velmi nejasná a na běžné lidi a jejich životy by to mohlo mít velmi nepříznivý dopad.

Doufáme, že v Česku vyroste do roku 2025 nejméně jedna Gigafactory, spíše 2 až 3 tyto gigatovárny na baterie a elektromobily. A všechny výše uvedené výhody se potvrdí, tedy bude to mít příznivý vliv na ekonomickou situaci v zemi, zaměstnanost obyvatel, ale také zlevnění elektromobilů na českém trhu. A více lidí si tak bude moci dovolit auto na baterky, které je ekologičtější, ale také technologicky pokročilejší a dává smysl v souvislosti s fotovoltaikou, která je také jednoznačně budoucností.

Elektromobily Tesla (SEXY)
Elektromobily Tesla (SEXY)

Co si o stavbě Gigafactory v Česku (ať už německou společností Volkswagen, jihokorejským LG, či jinými podniky, například ČEZem) myslíte Vy? Souhlasíte s důvody, které jsme pro vás vybrali, nebo byste ještě doplnili něco za sebe? Podělte se o názor v diskuzi!

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články