Jsou elektromobily ekologické? Ano, jenže to má jeden opravdu velký háček!

Petr Bergmann
  • Studie potvrdila, že elektromobily méně škodí životnímu prostředí
  • Ve skutečnosti ale záleží na mnoha proměnných
  • Velkou neznámou je budoucí recyklace použitých baterií
Škoda Enyaq iV baterie
Škoda Enyaq iV baterie

Elektromobily se na první pohled mohou jevit jako dokonalý lék, který nahradí benzínová a naftová vozidla, jejichž zplodiny dusí města znečištěným ovzduším. Ale pozor, ani u elektromobilů to není vždy tak jednoznačné. Také elektrické vozy mohou mít negativní vliv na životní prostředí.

Ekologie elektromobilů? Ano i ne

Pokud jde o emise skleníkových plynů, elektromobily jsou zelené jenom do té míry, jako energie spotřebovaná na jejich výrobu a na nabíjení baterií. Studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu dospěla k závěru, že během své životnosti, do které je započítána i výroba, jsou elektrická vozidla zodpovědná za produkci méně emisí skleníkových plynů než jejich spalovací protějšky.

Je ale důležité vědět, že rozdíl mezi dvěma rozdílnými pohony je na některých místech mnohem větší než na jiných. V Evropě produkuje elektromobil až o 69 % méně ekvivalentu oxidu uhličitého na kilometr než spalovací vozidlo. V Indii ale toto číslo činí jenom 34 %. Rozdíl spočívá v tom, jak se v jednotlivých zemích vyrábí elektřina.

Uhelná elektrárna
Uhelná elektrárna

Čtěte také: Praha si posvítí na výfuky aut. Bude monitorovat emise automobilů v provozu


Záleží na zdrojích pro výrobu elektřiny

Jedním z míst s nejnižšími emisemi uhlíku na světě pro nabíjení elektromobilů je Francie, kde pouze 9 % elektřiny pochází ze spalování fosilních paliv. Mnoho zemí ale stále vyrábí většinu elektřiny z uhlí, ropy a plynu, takže nabíjení elektromobilů v Číně nebo Indii může nepřímo generovat velké množství skleníkových plynů.

Také lithium-iontové baterie elektrických vozidel mohou být při neodborné likvidaci nebezpečné pro životní prostředí, ačkoli jsou podstatně méně toxické než tradiční olověné autobaterie. Na rozdíl od olověných baterií se ty lithium-iontové obtížně recyklují a při nesprávném rozebrání mohou explodovat. Navíc se v současné době nerecyklují všechny baterie, které se nacházejí na konci svého životního cyklu.

A co baterie? Recyklovat!

Podle návrhu Evropské komise o bateriích a odpadních bateriích z roku 2020 se má podíl recyklace akumulátorů pro elektromobily zvýšit na 65 % v roce 2025 a na 70 % v roce 2030.

Řada výrobců elektromobilů, mezi nimiž je také Tesla, zintenzivňuje své programy na znovuvyužití surovin obsažených v bateriích. Ale teprve budoucnost ukáže, zda se budou recyklační firmy schopny vyrovnat s raketově rostoucím množstvím baterii ve chvíli, kdy už je nebude možné dále využít.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články