3 důvody, proč NEchceme Gigafactory v Česku

Martin Skořepa
  • Nejméně 3 společnosti chtějí údajně postavit v Česku Gigafactory
  • Některým lidem a zájmovým skupinám se to nelíbí
  • V tomto článku se podíváme na důvody, které hovoří proti stavbě Gigafactory
3 důvody, proč NEchceme Gigafactory v Česku
3 důvody, proč NEchceme Gigafactory v Česku

Investice za 120 miliard korun zní jako z pohádky, jenže kritici namítají, že to nebude tak jednostranné, jak by se mohlo zdát. Opravdu je stavba Gigafactory v Česku nejlepším nápadem, nebo jde o cestu do pekla dlážděnou dobrými úmysly?

V tomto redakčním článku se podíváme na to, jaké jsou důvody, proč by bylo dobré rozhodnutí o stavbě Giagafactory v Česku minimálně neuspěchat, ne-li nechat raději na jiných zemích.


Kapitoly


1. Nejsou vhodné lokality

Odpůrci Gigafactory v Česku v souvislosti s koncernem Volkswagen a vybráním lokality u Plzně (což jako jedinou vyhovující lokalitu s ohledem na velikost, umístění, apod. nabídl český stát – pozn. redakce) velice důrazně namítají, že tím bude ohrožena státní bezpečnost. V Líních u Plzně jde totiž o areál záložního armádního letiště, které by bylo v případě konfliktu (podobně Rusko napadlo Ukrajinu) nesmírně potřebné.

Lokality pro koncern VW se zvažovaly i jiné, jenže především kvůli velikosti Gigafactory by údajně nakonec nestačil například dříve navrhovaný areál bývalé hnědouhelné elektrárny v Prunéřově, který by přitom byl strategický i z pohledu těžby lithia na Cínovci. A další lokalita by údajně měla být na severní Moravě, kde má chtít postavit Gigafactory jihokorejská společnost LG, a to již v příštím roce. Jenže zatím to vypadá, že v Česku prostě není ochota a takové místo, které by bylo po všech stránkách dokonale vhodné. Neměl by tedy přijít nějaký kompromis?

Protesty na plzeňském náměstí proti stavbě Gigafactory
Protesty na plzeňském náměstí proti stavbě Gigafactory

2. Ztráta pracovních míst

Pokud by se měla Gigafactory postavit v areálu letiště v Líních na Plzeňsku, znamenalo by to zcela jistě ztrátu pracovních míst. Podle pilotů má jít o páté nejvyužívanější letiště v naší zemi, které v loňském roce evidovalo zhruba 20 tisíc vnitrostátních a mezinárodních letů. Fungují zde letecké školy a záchranná služba, takže v této souvislosti by zde lidé přišli o práci, což je i jedním z důvodů, proč místní lidé již opakovaně protestovali na náměstí T. G. Masaryka v centru Plzně.

3. Místní dopady

Jak už to se stavbou gigantických projektů typu Gigafactory bývá (a své by o tom mohl říct Elon Musk v Německu, který řešil nejen problémy se státními úředníky, ale i problémy s klimatickými aktivisty – pozn. redakce), problematické také může být vypracování studie o proveditelnosti a vlivech na okolí (dopady na infrastrukturu, přírodu, apod.).

Je asi neoddiskutovatelné, že stavba podobného rozsahu zatíží místní dopravu (bude potřeba posílit infrastrukturu), místní zdroje (energie, či voda), ale také jistou roli sehraje také péče o místní klima, živočišné druhy, a tak podobně, co se všechno schová do záchrany přírody, což může být opravdu kdeco. Bez vypracování dokonalého plánu (který zatím dle veřejných informací není) se najde řešení velmi těžko.

Takto bude vypadat Gigafactory v Berlíně
Takto bude vypadat Gigafactory v Berlíně

Čtěte také: Nejlepší elektromobil 2022 – Vyhlášení prestižních ocenění od redakce Elektrickevozy.cz


Bonus – „Elektromobily nejsou budoucnost“

Co zřejmě také stojí za tím, že někteří v Česku nechtějí žádnou Gigafactory, je názor některé části obyvatelstva. Ne každý si myslí, že jsou elektromobily budoucnost, takže proč stavět obří továrnu na něco, co se podle těchto názorů jednou ukáže jako největší omyl lidstva?

Samozřejmě nikdo neví, čím budeme jezdit za 10, 20, nebo 30 let. Ale lepší je tedy si o tom alespoň zjišťovat (aktivně hledat odpovědi na odvěké otázky typu „Kdy je elektromobil ekologičtější?“, „Jak často hoří elektromobil“, „Jak dlouho se nabíjí“, apod. – pozn. redakce), mít nějakou vlastní zkušenost a až potom argumentovat.

Zákaz elektromobilů
Zákaz elektromobilů

Co si o stavbě Gigafactory v Česku (ať už německou společností Volkswagen, jihokorejským LG, či jinými podniky, například ČEZem) myslíte Vy? Souhlasíte s důvody, které jsme pro vás vybrali, nebo byste ještě doplnili něco za sebe? Podělte se o názor v diskuzi!


Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Martin fandí technologiím napříč obory – od mobilních zařízení až po chytrá auta. Sleduje inovace, které mají smysl a zlepšují každodenní život. V článcích kombinuje nadhled, technický přehled a lehkou dávku humoru.


Komentáře


Nejnovější články