Francouzi jsou napřed. Speciální silnice s cívkou dobíjí elektroauta během jízdy

Matouš Vrchota
Výstavba indukčních smyček na dálnici A10 | foto: Vinci Autoroutes
Výstavba indukčních smyček na dálnici A10 | foto: Vinci Autoroutes

Francouzská společnost Vinci testuje na dálnici A10 indukční nabíjení vozidel přímo z asfaltu. Je tohle budoucnost, která pomůže k rozmachu elektroaut?

Indukční smyčky schované v asfaltu

Francouzská stavební společnost Vinci testuje na dálnici nedaleko Paříže nový způsob nabíjení elektrických vozidel. Myšlenka není revoluční, jde o indukční nabíjecí smyčky, která bude vozidla dobíjet během běžné jízdy. Aktuálně probíhá montáž indukčních dlaždic do tělesa dálnice.

S počátkem letošního roku zahájila společnost úpravu jízdního pruhu na úseku dálnice A10 poblíž města Angervilliers. Úprava má být dokončena v dubnu letošního roku. Půjde ale pouze o testovací provoz, ve kterém jsou zahrnuté pouhá čtyři vozidla. Ta budou vybavena indukčním přijímačem. Aby byl test co nejvíce komplexní, zahrne rovnou čtyři důležité oblasti dopravy.

Přijímačem bude vybavené osobní vozidlo, dálkový autobus, nákladní vůz a lehká užitková dodávka. Pod obrusnou asfaltovou vrstvou bude umístěna série indukčních dlaždic, které budou vozy průběžně dobíjet během jejich jízdy po dálnici. Nabíječky budou umístěné pouze v pravém jízdním pruhu. Po dobu testování nebudou mít žádná jiná vozidla možnost technologii využívat. Po skončení testů se má úsek stát jednou z prvních lokalit ostrého provozu projektu „Charge as you drive“.

Bezdrátové nabíjení v silnici | foto: Vinci Autoroutes
Bezdrátové nabíjení v silnici | foto: Vinci Autoroutes

Jde o nejnovější technologii

Indukční smyčky dodala specializovaná izraelská společnost Electreon. Jedná se již o několikátou generaci této technologie. K zásadním změnám došlo v roce 2023, kdy smyčky výrazně navýšily svůj nabíjecí výkon. Přidána byla i důležitá funkce sledování metrik a funkčnosti v reálném čase a posílena byla i kabeláž pro stabilnější dodávání energie. Smyčky budou nyní pokrývat 1,5 kilometru dlouhý úsek dálnice.

Oba partneři projektu se nechtějí vyjadřovat k přesným technickým parametrům. Očekávání jsou tak zatím shrnuta velmi obecně, a to ve smyslu cíle snížení produkce emisí CO2 především v segmentu těžkých přepravních kamionů. Jejich velké baterie by se nemusely dobíjet dlouhou dobu stacionárně na standardních nabíječkách a mohly by být udržované konstantně při jízdě.

Druhotným cílem je poměrné prodloužení životnosti baterií, jejichž výrobní procesy jsou stále velmi závislé na těžbě drahých surovin. Delší životnost by tak v delším čase snížila výrobní a pořizovací náklady společnostem, čímž by se i v návaznosti snížil negativní dopad na životní prostředí. Více informací se pravděpodobně dozvíme až po zahájení testování v dubnu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články