Ford Mustang Mach-E s nájezdem 400 000 km: Jak si vede baterie elektromobilu?

Životnost baterie v elektromobilech se stále podceňuje. Majitel Fordu Mustang Mach-E však ukázal, že lze ujet 400 tisíc kilometrů a ztratit jen 8 % kapacity.
Výdrž, která překonává očekávání
Dávno neplatí, že elektromobily jsou jen hračkou pro technonadšence. Ford Mustang Mach-E, který jeho majitel David Blenke používá pro přepravní službu, během tří let zvládl takový nájezd, že by to některým autům se spalovacím motorem zlomilo vaz. I po ujetí 250 000 mil (402 tisíc kilometrů) si přitom jeho baterie zachová 92 procent své původní kapacity.
Rekordní nájezd potvrdil přímo hlavní inženýr modelu Mustang Mach-E Matthew Gabrielli. Podle něj jde o důkaz, že moderní elektromobily mohou směle konkurovat životností i spolehlivostí tradičním vozům se spalovacím motorem. Blenkle přiznává, že hlavní mýty kolem elektromobilů se točí právě kolem životnosti baterie, a proto nejraději ukazuje zájemcům stav tachometru.
Svůj Mach-E v naprosté většině případů nabíjí přes domácí wallbox Ford, který spouští v době nízkých tarifů. Během tří let tak ušetřil v přímém porovnání s benzinovým Fordem Escape více než 8 700 dolarů (182 tisíc korun) jen na pohonných hmotách. Pouze na některých extrémně dlouhých směnách využívá krátké nabití na rychlonabíječkách.

Čtěte také: U starších aut se stáčí tachometry průměrně až o 190 000 km. Nejčastěji u Mustangu
Přesvědčí všechny skeptiky?
Případ tohoto konkrétního vozu jasně ukazuje, že moderní elektromobily zvládnou extrémní nájezdy bez zásadní degradace baterie. Provozní náklady zůstávají nízké díky minimální potřebě údržby. Blenke dodržuje doporučený plán údržby výrobce, pravidelně mění pneumatiky, absolvuje kontroly a nechává vyměnit kabinové filtry u autorizovaného servisu Ford. Díky rekuperačnímu brzdění navíc stále používá původní brzdové destičky.
V porovnání s tradičními vozy s benzínovým motorem vychází Mach-E nejen ekonomicky výhodněji, ale i s výrazně nižšími náklady na údržbu a s delší životností klíčových částí. Hlavní nevýhodou zůstává delší čas nabíjení při použití běžných domácích zásuvek a závislost na dostupnosti rychlých dobíjecích stanic při vysokých denních nájezdech.
Příběhy jako tento ukazují, že obavy z rychlé degradace baterie nejsou na místě. Už dříve se objevil Hyundai Ioniq 5, který zvládl dokonce 360 000 mil (579 tisíc kilometrů) se zachováním 87 procent baterie. Podobné výsledky vykazují i některé Tesly ve flotilách přepravních služeb. Právě konkrétní data a dlouhodobé zkušenosti přitom mohou být rozhodující pro řidiče, kteří zatím elektromobilitě nevěří.
Zdroj: Electrek
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









