Před více než 100 lety založil Henry Ford a jeho syn automobilku, která díky novým metodám masové výroby změnila automobilový svět. Tentokrát jsou to ovšem Američané, kdo musí reagovat na svět a přizpůsobit se. Státy, města, ale i zákazníci naznačují, že už nechtějí nahrazovat například silné motory ještě silnějšími a větší auta ještě většími, ale spíše volají po chytřejších, modernějších, úspornějších, méně hlučných, a celkově pokročilejších alternativách.
Že je hybridní Ford zatím spíše jen okrajovou alternativou než novým proudem, zjistíme už při nahlédnutí do katalogu slavné americké automobilky. Mondeo je v roce 2019 stále jediným elektrifikovaným modelem značky, což popravdě při srovnání s ostatními automobilkami vyvolává otázku, jestli není Ford po této technologické stránce pozadu? Možná ano, možná ne, jak se dozvíte v našem dnešním testu nového hybridního Mondea. Každopádně plány na příští roky jsou značně ambiciózní – do roku 2022 se máme u Fordu dočkat až 24 hybridů a 16 elektromobilů, takže co všechno dokáže legendární americká automobilka na poli elektrifikace a elektromobility, zřejmě teprve uvidíme.
Mondeo je sice prvním hybridem značky, nicméně poprvé Ford nabídl tento typ pohonu již v roce 2015 v karosářské verzi sedan. Nový facelift a převtělení do většího provedení kombi je pak nejnovějším počinem, který dává zapomenout na menší zavazadlový prostor a nedostatek místa. Ovšem jen dokud nedojde na srovnání kombíku hybrida s nehybridem – pak se musíte spokojit s menší nádrží (49 vs 60 l) a zvýšenou podlážkou v kufru, neboť vysokonapěťová baterie s chlazením zatím ještě nenašly lepší místo. Čili také se zmenšeným kufrem, místo 525 máte jen 403 litrů a po sklopení sedadel pak místo 1630 litrů jen 1508 litrů. Zbývá tedy místa málo nebo naopak dost? Na to si musí odpovědět každý sám.
Sdílení společných prvků a stavby těla má na druhou stranou také mnohé výhody. Vždyť Mondeo patří mezi vozy, které ve své kategorii dokážou nadchnout skvělým podvozkem a výborným odhlučněním kabiny. Platí to i u hybridního Mondea (HEV), které žehlilo jednu nerovnost za druhou, což se obzvláště pak na českých silnicích neskutečně hodí. Překvapí i stabilita při průjezdu zatáčkami, se kterými si dokáže kombíkové hybridní Mondeo poradit i při vyšších rychlostech. Výborné odhlučnění kabiny pak znamená, že někdy nemusíte ani postřehnout, jestli zrovna jedete na benzin nebo pouze na baterku, kdy je jízda maximálně tichá. To je něco, co bych rád viděl u každého hybrida, realita je ovšem spíše opačná.
Jednoduchá, přitom charakteristická maska s elegantními světlomety, či zajímavé tvarování ať už přední kapoty nebo boků. Po stranách nějaké to logo hybrid a nic víc. Ford Mondeo Hybrid kombi podle mě skvěle spojuje moderní design s praktičností až skoro nadčasovostí. Skoro by se dala použít známá marketingová fráze, že zvenku vypadá menší, než jak velký je uvnitř. Maximální pohodlí a dostatek prostoru jsem našel nejen na předních, ale i zadních sedadel. A co teprve praktické věci, jako jsou držátka na pití, opět u obou řad sedadel. A u Fordu také cením značně pohodlný interiér, ať už jde sedadla čalouněná kůží s možností vyhřívání či elektrického nastavení polohy, přičemž sedadlo řidiče lze dokonce nastavit s pamětí, což se hodí při střídání řidičů. Elektrický pohon kromě samotného auta pohání i některé další součásti, například vnější zpětná zrcátka, která jsou elektricky sklopná, nebo třeba zadní kufr. Vše funguje na jedničku.
V interiéru je vše přehledně rozmístěné, pokud jde o ovládání a infotainment. Na volantu, který mimochodem nabízí vyhřívání, nechybí nejdůležitější ovládací tlačítka včetně třeba nastavení adaptivního tempomatu. Ten společně s dalšími aktivními prvky pro zvýšení bezpečnosti dokáže cestu zpříjemnit a zabezpečit. Nechybí například hlídání mrtvých úhlů v bočních zpětných zrcátkách nebo varování před kolizí a nouzové brzdění. Samozřejmostí je také zadní parkovací kamera nebo parkovací senzory, s pomocí kterých dokážete zaparkovat taktéž mnohem lépe. Ale to není nic nového pod sluncem, stejně jako ani bezklíčové odemykání auta, kdy se stačí k vozidlu pouze přiblížit s klíčky v kapse a vzít za kliku. Co mi snad jako jediné v interiéru scházelo, je sekvenční řazení pádly pod volantem, které přitom u nehybridních variant Mondea najdeme. Pro větší kontrolu a zlepšení jízdních vlastností by se to jistě nejednomu řidiči hodilo. Chválím ovšem dotykový displej pro obsluhu veškerého infotainmentu, ale také intuitivní a přehledné rozmístění veškerých tlačítek na středovém panelu, na dveřích řidiče, či vedle volantu či přímo na něm.
A teď to nejdůležitější, co najdeme pouze u hybridní varianty nového Mondea. O pohon se zde stará konkrétně 2.0 l benzinový čtyřválec s výkonem 143 koní a točivým momentem až 175 Nm doplněný o elektromotor s výkonem 120 koní, který získává energii z vysokonapěťového akumulátoru s kapacitou 1,4 kWh a dobíjí se pouze rekuperací, tedy při brzdění. Celkový výkon této hybridní sestavy činí 138 kW (187 koní). Zrychlení z 0 na 100 zabere 9,4 sekund, max. rychlost činí 187 km/hod, což je mimochodem nejnižší maximálka, kterou kdy Mondeo v historii mělo. Spalovací motor pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu, stejně jako například toyoty, a disponuje bezestupňovou eCVT převodovkou s automatem, takže je například předpoklad dosažení nižší spotřeby při zachování slušné nebo spíše dostatečné akcelerace. Tolik specifikace, nyní jdeme na praxi.
Hybridní systém u nového Fordu Mondeo je překvapivě jednoduchý a přitom schopný. Pokud si za volant sedne někdo, kdo v životě neseděl za volantem hybridu, troufám si tvrdit, že dost možná nepozná, kdy jede na elektrický pohon a kdy se k němu přidává spalovací. Obě hnací jednotky jsou opravdu velmi dobře seřízené a spolupracují spolu řekl bych možná i lépe, než v případě hybridních toyot. Vše ovládáte jen pedály, a tak velmi záleží na citlivosti a intenzitě sešlápnutí pedálů. Možná i proto jsem měl po prvních kilometrech nezvyklý pocit, jako kdyby pod pedály byly umístěné nějaké citrusy, které je potřeba silněji sešlápnout, abych se dočkal potřebné odezvy. A to musím podotknout, že jsem ještě nic podobného neviděl, ať už jde o hybridy jakékoliv jiné značky. Dost možná právě díky tomuto seřízení pak lze ovšem dosahovat lepších jízdních vlastností a také nižší spotřeby, o kterou u elektrických aut jde především. Pokud totiž sešlápnete pedál akcelerace jen trochu silněji, přepnete automaticky režim EV na režim hybridní a zapojí se spalovací motor. Je to tedy otázkou cviku, popřípadě můžete zvolit režim EKO, který odezvu pedálů ještě více posune a tím docílí požadovaných výsledků.
Speciální tlačítko pro vynucení čistě elektrického pohonu sice nový Ford Mondeo Hybrid kombi nepřináší, nicméně je reálně možné jet v běžném provozu takovým způsobem, abyste jeli pouze čistě na elektřinu z baterie. A pokud systém přepne režim a začne využívat spalovací motor, stačí jen sundat nohu z plynu, lehce přibrzdit a znovu lehce přidat plyn, čímž vlastně můžete dosáhnout toho, abyste ujeli maximální vzdálenost jen čistě na elektrický pohon. Ačkoliv je to v řeči čísel jen pár kilometrů, neboť 1,4kWh baterie víc prostě nedá. Z tohoto důvodu je tedy jasné, že hybrid v podobě Fordu Mondeo se vyplatí spíše při cestování po městě nebo po okresních silnicích, kde je předpoklad takových situací, kdy brzdíte a zase se znovu rozjíždíte. Čím častější tyto situace jsou, tím větší smysl hybrid má. Naopak při jízdě po dálnici zjednodušeně řečeno vezete jen zbytečnou hmotnost v podobě baterie a elektromotoru navíc a tím ještě spotřebu dokonce zvyšujete.
Pokud už je řeč o spotřebě, díky využití elektromotoru či obou motorů při rozjezdu by teoreticky mělo dojít ke snížení spotřeby a navíc rekuperací pak získáváte nějakou tu energii zase zpátky do baterie, takže by i tento hybrid měl být jako stvořený pro město. Můžu prozradit, že nový kombíkový hybrid od Fordu dokáže udělat jen nepatrně horší výsledky než je oficiálně uváděný údaj. Tedy ten, který snad u žádné automobilky nemůžeme brát vážně. Konkrétně oproti kombinované spotřebě 4,4 – 5,0 l/100 km jsem z téměř tisícovky ujetých kilometrů jezdil se spotřebou kolem 5,5 l/100 km – reálně kolem 5 l/100 km po městě, po okresních silnicích a po dálnici v rámci předpisů, úsporném stylu jízdy a navíc plně naložen kolem 5,5 l/100 km, při jízdě hlava nehlava po dálnici a okrskách spotřeba vylétne klidně i přes 7 l / 100 km. Pokud tedy častěji jezdíte po městě a okrskách, můžete se s tímto hybridním kombíkem dostat na celkem slušné hodnoty. Na některých trasách po městě s častějším využíváním baterie jsem dokonce dosáhl spotřeby i kolem 3 l/100 km, což je opravdu skvělé.
Nový Ford Mondeo Hybrid kombi podle mě skvěle snoubí oba světy – ten spalovací i ten elektrický. Pokud se člověk nechce o nic starat a nijak se omezovat, nemusí a auto už se o vše postará samo. Dojezd, jízdní vlastnosti, zvuk motoru, vše je takové, jaké znáte ze světa konvenčních aut. Pokud chce ale člověk jezdit s nižší spotřebou a užít si pohodlnou a ničím nerušenou jízdu, nehledě na skvělé jízdní vlastnosti díky pohodlnému podvozku Mondea, stačí si jen hrát se dvěma pedály a uvidíte, že jde najednou o úplně jiné auto. Otázkou však je, jestli jste člověk, který si za hybridní verzi připlatí asi 100 tisíc korun oproti té klasické, abyste pak postupně získávali korunky zpátky za ušetřené palivo. Ale také, jestli například oceníte komfort v podobě tiché jízdy čistě na elektřinu. Cena od zhruba 950 tisíc v nižší hybridizované výbavě a více než 1,1 milionu korun v nejvyšším výbavovém stupni určitě není pro každého.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Proč koupit? | Proč nekoupit? |
design a interiér | nemá sekvenční řazení pádly pod volantem |
podvozek | menší zavazadlový prostor oproti nehybridním verzím |
hybridní pohon | menší objem nádrže oproti nehybridním verzím |
asistenční systémy |
Před více než 100 lety založil Henry Ford a jeho syn automobilku, která díky novým metodám masové výroby změnila automobilový svět. Tentokrát jsou to ovšem Američané, kdo musí reagovat na svět a přizpůsobit se. Státy, města, ale i zákazníci naznačují, že už nechtějí nahrazovat například silné motory ještě silnějšími a větší auta ještě většími, ale spíše volají po chytřejších, modernějších, úspornějších, méně hlučných, a celkově pokročilejších alternativách.
Že je hybridní Ford zatím spíše jen okrajovou alternativou než novým proudem, zjistíme už při nahlédnutí do katalogu slavné americké automobilky. Mondeo je v roce 2019 stále jediným elektrifikovaným modelem značky, což popravdě při srovnání s ostatními automobilkami vyvolává otázku, jestli není Ford po této technologické stránce pozadu? Možná ano, možná ne, jak se dozvíte v našem dnešním testu nového hybridního Mondea. Každopádně plány na příští roky jsou značně ambiciózní – do roku 2022 se máme u Fordu dočkat až 24 hybridů a 16 elektromobilů, takže co všechno dokáže legendární americká automobilka na poli elektrifikace a elektromobility, zřejmě teprve uvidíme.
Mondeo je sice prvním hybridem značky, nicméně poprvé Ford nabídl tento typ pohonu již v roce 2015 v karosářské verzi sedan. Nový facelift a převtělení do většího provedení kombi je pak nejnovějším počinem, který dává zapomenout na menší zavazadlový prostor a nedostatek místa. Ovšem jen dokud nedojde na srovnání kombíku hybrida s nehybridem – pak se musíte spokojit s menší nádrží (49 vs 60 l) a zvýšenou podlážkou v kufru, neboť vysokonapěťová baterie s chlazením zatím ještě nenašly lepší místo. Čili také se zmenšeným kufrem, místo 525 máte jen 403 litrů a po sklopení sedadel pak místo 1630 litrů jen 1508 litrů. Zbývá tedy místa málo nebo naopak dost? Na to si musí odpovědět každý sám.
Sdílení společných prvků a stavby těla má na druhou stranou také mnohé výhody. Vždyť Mondeo patří mezi vozy, které ve své kategorii dokážou nadchnout skvělým podvozkem a výborným odhlučněním kabiny. Platí to i u hybridního Mondea (HEV), které žehlilo jednu nerovnost za druhou, což se obzvláště pak na českých silnicích neskutečně hodí. Překvapí i stabilita při průjezdu zatáčkami, se kterými si dokáže kombíkové hybridní Mondeo poradit i při vyšších rychlostech. Výborné odhlučnění kabiny pak znamená, že někdy nemusíte ani postřehnout, jestli zrovna jedete na benzin nebo pouze na baterku, kdy je jízda maximálně tichá. To je něco, co bych rád viděl u každého hybrida, realita je ovšem spíše opačná.
Jednoduchá, přitom charakteristická maska s elegantními světlomety, či zajímavé tvarování ať už přední kapoty nebo boků. Po stranách nějaké to logo hybrid a nic víc. Ford Mondeo Hybrid kombi podle mě skvěle spojuje moderní design s praktičností až skoro nadčasovostí. Skoro by se dala použít známá marketingová fráze, že zvenku vypadá menší, než jak velký je uvnitř. Maximální pohodlí a dostatek prostoru jsem našel nejen na předních, ale i zadních sedadel. A co teprve praktické věci, jako jsou držátka na pití, opět u obou řad sedadel. A u Fordu také cením značně pohodlný interiér, ať už jde sedadla čalouněná kůží s možností vyhřívání či elektrického nastavení polohy, přičemž sedadlo řidiče lze dokonce nastavit s pamětí, což se hodí při střídání řidičů. Elektrický pohon kromě samotného auta pohání i některé další součásti, například vnější zpětná zrcátka, která jsou elektricky sklopná, nebo třeba zadní kufr. Vše funguje na jedničku.
V interiéru je vše přehledně rozmístěné, pokud jde o ovládání a infotainment. Na volantu, který mimochodem nabízí vyhřívání, nechybí nejdůležitější ovládací tlačítka včetně třeba nastavení adaptivního tempomatu. Ten společně s dalšími aktivními prvky pro zvýšení bezpečnosti dokáže cestu zpříjemnit a zabezpečit. Nechybí například hlídání mrtvých úhlů v bočních zpětných zrcátkách nebo varování před kolizí a nouzové brzdění. Samozřejmostí je také zadní parkovací kamera nebo parkovací senzory, s pomocí kterých dokážete zaparkovat taktéž mnohem lépe. Ale to není nic nového pod sluncem, stejně jako ani bezklíčové odemykání auta, kdy se stačí k vozidlu pouze přiblížit s klíčky v kapse a vzít za kliku. Co mi snad jako jediné v interiéru scházelo, je sekvenční řazení pádly pod volantem, které přitom u nehybridních variant Mondea najdeme. Pro větší kontrolu a zlepšení jízdních vlastností by se to jistě nejednomu řidiči hodilo. Chválím ovšem dotykový displej pro obsluhu veškerého infotainmentu, ale také intuitivní a přehledné rozmístění veškerých tlačítek na středovém panelu, na dveřích řidiče, či vedle volantu či přímo na něm.
A teď to nejdůležitější, co najdeme pouze u hybridní varianty nového Mondea. O pohon se zde stará konkrétně 2.0 l benzinový čtyřválec s výkonem 143 koní a točivým momentem až 175 Nm doplněný o elektromotor s výkonem 120 koní, který získává energii z vysokonapěťového akumulátoru s kapacitou 1,4 kWh a dobíjí se pouze rekuperací, tedy při brzdění. Celkový výkon této hybridní sestavy činí 138 kW (187 koní). Zrychlení z 0 na 100 zabere 9,4 sekund, max. rychlost činí 187 km/hod, což je mimochodem nejnižší maximálka, kterou kdy Mondeo v historii mělo. Spalovací motor pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu, stejně jako například toyoty, a disponuje bezestupňovou eCVT převodovkou s automatem, takže je například předpoklad dosažení nižší spotřeby při zachování slušné nebo spíše dostatečné akcelerace. Tolik specifikace, nyní jdeme na praxi.
Hybridní systém u nového Fordu Mondeo je překvapivě jednoduchý a přitom schopný. Pokud si za volant sedne někdo, kdo v životě neseděl za volantem hybridu, troufám si tvrdit, že dost možná nepozná, kdy jede na elektrický pohon a kdy se k němu přidává spalovací. Obě hnací jednotky jsou opravdu velmi dobře seřízené a spolupracují spolu řekl bych možná i lépe, než v případě hybridních toyot. Vše ovládáte jen pedály, a tak velmi záleží na citlivosti a intenzitě sešlápnutí pedálů. Možná i proto jsem měl po prvních kilometrech nezvyklý pocit, jako kdyby pod pedály byly umístěné nějaké citrusy, které je potřeba silněji sešlápnout, abych se dočkal potřebné odezvy. A to musím podotknout, že jsem ještě nic podobného neviděl, ať už jde o hybridy jakékoliv jiné značky. Dost možná právě díky tomuto seřízení pak lze ovšem dosahovat lepších jízdních vlastností a také nižší spotřeby, o kterou u elektrických aut jde především. Pokud totiž sešlápnete pedál akcelerace jen trochu silněji, přepnete automaticky režim EV na režim hybridní a zapojí se spalovací motor. Je to tedy otázkou cviku, popřípadě můžete zvolit režim EKO, který odezvu pedálů ještě více posune a tím docílí požadovaných výsledků.
Speciální tlačítko pro vynucení čistě elektrického pohonu sice nový Ford Mondeo Hybrid kombi nepřináší, nicméně je reálně možné jet v běžném provozu takovým způsobem, abyste jeli pouze čistě na elektřinu z baterie. A pokud systém přepne režim a začne využívat spalovací motor, stačí jen sundat nohu z plynu, lehce přibrzdit a znovu lehce přidat plyn, čímž vlastně můžete dosáhnout toho, abyste ujeli maximální vzdálenost jen čistě na elektrický pohon. Ačkoliv je to v řeči čísel jen pár kilometrů, neboť 1,4kWh baterie víc prostě nedá. Z tohoto důvodu je tedy jasné, že hybrid v podobě Fordu Mondeo se vyplatí spíše při cestování po městě nebo po okresních silnicích, kde je předpoklad takových situací, kdy brzdíte a zase se znovu rozjíždíte. Čím častější tyto situace jsou, tím větší smysl hybrid má. Naopak při jízdě po dálnici zjednodušeně řečeno vezete jen zbytečnou hmotnost v podobě baterie a elektromotoru navíc a tím ještě spotřebu dokonce zvyšujete.
Pokud už je řeč o spotřebě, díky využití elektromotoru či obou motorů při rozjezdu by teoreticky mělo dojít ke snížení spotřeby a navíc rekuperací pak získáváte nějakou tu energii zase zpátky do baterie, takže by i tento hybrid měl být jako stvořený pro město. Můžu prozradit, že nový kombíkový hybrid od Fordu dokáže udělat jen nepatrně horší výsledky než je oficiálně uváděný údaj. Tedy ten, který snad u žádné automobilky nemůžeme brát vážně. Konkrétně oproti kombinované spotřebě 4,4 – 5,0 l/100 km jsem z téměř tisícovky ujetých kilometrů jezdil se spotřebou kolem 5,5 l/100 km – reálně kolem 5 l/100 km po městě, po okresních silnicích a po dálnici v rámci předpisů, úsporném stylu jízdy a navíc plně naložen kolem 5,5 l/100 km, při jízdě hlava nehlava po dálnici a okrskách spotřeba vylétne klidně i přes 7 l / 100 km. Pokud tedy častěji jezdíte po městě a okrskách, můžete se s tímto hybridním kombíkem dostat na celkem slušné hodnoty. Na některých trasách po městě s častějším využíváním baterie jsem dokonce dosáhl spotřeby i kolem 3 l/100 km, což je opravdu skvělé.
Nový Ford Mondeo Hybrid kombi podle mě skvěle snoubí oba světy – ten spalovací i ten elektrický. Pokud se člověk nechce o nic starat a nijak se omezovat, nemusí a auto už se o vše postará samo. Dojezd, jízdní vlastnosti, zvuk motoru, vše je takové, jaké znáte ze světa konvenčních aut. Pokud chce ale člověk jezdit s nižší spotřebou a užít si pohodlnou a ničím nerušenou jízdu, nehledě na skvělé jízdní vlastnosti díky pohodlnému podvozku Mondea, stačí si jen hrát se dvěma pedály a uvidíte, že jde najednou o úplně jiné auto. Otázkou však je, jestli jste člověk, který si za hybridní verzi připlatí asi 100 tisíc korun oproti té klasické, abyste pak postupně získávali korunky zpátky za ušetřené palivo. Ale také, jestli například oceníte komfort v podobě tiché jízdy čistě na elektřinu. Cena od zhruba 950 tisíc v nižší hybridizované výbavě a více než 1,1 milionu korun v nejvyšším výbavovém stupni určitě není pro každého.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Proč koupit? | Proč nekoupit? |
design a interiér | nemá sekvenční řazení pádly pod volantem |
podvozek | menší zavazadlový prostor oproti nehybridním verzím |
hybridní pohon | menší objem nádrže oproti nehybridním verzím |
asistenční systémy |