Extrémní obrana proti požáru: elektromobil z podvozku vystřelí vlastní baterii

Vývojáři předvedli systém, který odhodí baterii z hořícího auta pryč. Jde o zajímavé řešení, které ale vyžaduje lepší řízení směru odpalu.
Odhození baterie má zabránit požáru auta
Někdy je lepší ztratit kus vozu než celé auto i s posádkou. A přesně tímhle směrem uvažují čínští vývojáři, kteří testují extrémní bezpečnostní opatření u elektromobilů. Místo hašení požáru baterie ji raději vystřelí z podvozku do vzdálenosti několika metrů. Zní to jako scéna z akčního filmu, ale jde o reálně demonstrovanou technologii.
Za tímto nápaditým, i když kontroverzním řešením stojí Čínské technické a výzkumné centrum pro opravy vozidel po nehodách ve spolupráci se společností Joyson Electronics. Při detekci tepelného úniku systém automaticky odpálí baterii tři až šest metrů od auta. Tím snižuje riziko exploze celého vozu a zároveň chrání posádku. Pro hasiče je navíc snazší zasahovat mimo vozidlo než uvnitř konstrukce podvozku.
Celý princip byl předveden ve virálním videu, které se šíří po čínských i západních sociálních sítích. V záběru je vidět bateriový modul, jak s hlasitou ranou odlétá od vozu. Vývojáři tím reagují na stále aktuálnější problém požárů akumulátorů, které kvůli tzv. tepelnému úniku dokáží během vteřin způsobit destruktivní řetězovou reakci.

Bezpečnost nebo riziko navíc?
Koncept má své opodstatnění. Požáry baterií elektromobilů sice nejsou časté, jako u aut se spalovacími motory. Když už však k nim dojde, představují vážné riziko, a pro hasiče je velice obtížné s nimi bojovat. V Evropě se dnes hořící elektromobily běžně hasí ponořením do obřích vodních kontejnerů, protože požár může pokračovat i pod vodou a dosahuje teplot přes 1000 °C. Vystřelení baterie mimo auto by mohlo zásah urychlit a zpřehlednit.
Jenže tak jednoduché to není. Demonstrovaný systém zatím neumí kontrolovat směr ani sílu odpalu. V městském provozu by odhozený blok mohl ohrozit ostatní vozidla nebo chodce. V současné podobě by tedy sériové nasazení narazilo na vážné bezpečnostní překážky.
Naděje ale zůstává. Vývojáři zmiňují možnost napojení na senzory, kamery nebo i umělou inteligenci. Pokud by systém dokázal upravit směr i intenzitu výstřelu podle okolních podmínek, mohl by se z extrémního nápadu časem stát reálně použitelný a bezpečnostní prvek.
Zdroj: cnBeta
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









