Elektrické koloběžky pomalu ale jistě následují kroky kdysi populárních gyroskopických vozítek Segway. Zákaz používání ve městech sice zatím nehrozí, Evropská unie ale pracuje na aktualizaci zákona, která výrazně upraví parametry nově prodávaných koloběžek. Z dosud dobrovolných a často matoucích vyhlášek se stane mnohem robustnější a omezující dokument. Změny se odehrají v důsledku rostoucích nehod.
Lidé se čím dál více chtějí přepravovat individuálně a nechtějí být závislí na hromadné dopravě. Ve městech navíc nechtějí používat motorová vozidla a proto se stále více rozhodují ve prospěch elektrokoloběžek. Jenže jejich snadná dostupnost i rozšířené sítě půjčoven mohou za stále více nehod. Čtvrtinu z nich způsobí osoby pod vlivem alkoholu, které koloběžky často využívají po nocích. Od loňského roku do letošního října jen na území naší republiky lidé způsobili přes 850 nehod. Pět z nich dokonce přišlo o život.
Naprostá většina nehod naštěstí končí s lehlými zraněními. Jelikož koloběžky stále ještě nemají povinnost úhrady pojištění z odpovědnosti, stojí nehody nemalé prostředky. V daném období byla škoda vyčíslena téměř na 3 miliardy korun (2,9 mld. korun). Tato částka zahrnuje jak léčebné výlohy, tak i hmotné škody. V zemích Evropy jde pak o vyšší čísla, s počtem úmrtí dosahujícím ve 120 případech.
Evropský parlament proto plánuje výrazné zpřísnění podmínek prodeje i samotného využívání. Minimální věk pro použití se zvýší na 16 let. Povinné bude i použití ochranných prvků, především helmy. Zapovězené bude i jízda s druhou osobou a policisté se budou mnohem více zaměřovat na tolerování absolutního zákazu požití alkoholu i jiných omamných látek. Spolu s těmito novinkami je ve hře i snížení maximální rychlost. Severské státy požadují snížit limit především v nočních hodinách. V některých městech byli poskytovatelé sdílených koloběžek dokonce požádané, aby službu přes noc nenabízeli. Úspěch se dostavil, celkový počet nehod se výrazně snížil.
Jelikož doposud neexistuje jeden evropský zákon zabývající se touto problematikou, přišel Evropský parlament s první verzí. Ta zahrnuje i požadavky na maximální rychlost do 20 km/h, zvýšenou stabilitu nebo požadavky pro míru brzdného účinku. Všechny tyto parametry mají společně zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Nové stroje budou muset být povinně vybaveny předním i zadním světlem, určitou mírou akcelerace a musí mít i nějakou formu zvonku či klaksonu. Spolu s evropským nařízením mnoho zemí rozjelo kampaně na zvýšení povědomí i bezpečnosti používání. V Česku je tomuto tématu věnuje kampaň Besipu.
Elektrické koloběžky pomalu ale jistě následují kroky kdysi populárních gyroskopických vozítek Segway. Zákaz používání ve městech sice zatím nehrozí, Evropská unie ale pracuje na aktualizaci zákona, která výrazně upraví parametry nově prodávaných koloběžek. Z dosud dobrovolných a často matoucích vyhlášek se stane mnohem robustnější a omezující dokument. Změny se odehrají v důsledku rostoucích nehod.
Lidé se čím dál více chtějí přepravovat individuálně a nechtějí být závislí na hromadné dopravě. Ve městech navíc nechtějí používat motorová vozidla a proto se stále více rozhodují ve prospěch elektrokoloběžek. Jenže jejich snadná dostupnost i rozšířené sítě půjčoven mohou za stále více nehod. Čtvrtinu z nich způsobí osoby pod vlivem alkoholu, které koloběžky často využívají po nocích. Od loňského roku do letošního října jen na území naší republiky lidé způsobili přes 850 nehod. Pět z nich dokonce přišlo o život.
Naprostá většina nehod naštěstí končí s lehlými zraněními. Jelikož koloběžky stále ještě nemají povinnost úhrady pojištění z odpovědnosti, stojí nehody nemalé prostředky. V daném období byla škoda vyčíslena téměř na 3 miliardy korun (2,9 mld. korun). Tato částka zahrnuje jak léčebné výlohy, tak i hmotné škody. V zemích Evropy jde pak o vyšší čísla, s počtem úmrtí dosahujícím ve 120 případech.
Evropský parlament proto plánuje výrazné zpřísnění podmínek prodeje i samotného využívání. Minimální věk pro použití se zvýší na 16 let. Povinné bude i použití ochranných prvků, především helmy. Zapovězené bude i jízda s druhou osobou a policisté se budou mnohem více zaměřovat na tolerování absolutního zákazu požití alkoholu i jiných omamných látek. Spolu s těmito novinkami je ve hře i snížení maximální rychlost. Severské státy požadují snížit limit především v nočních hodinách. V některých městech byli poskytovatelé sdílených koloběžek dokonce požádané, aby službu přes noc nenabízeli. Úspěch se dostavil, celkový počet nehod se výrazně snížil.
Jelikož doposud neexistuje jeden evropský zákon zabývající se touto problematikou, přišel Evropský parlament s první verzí. Ta zahrnuje i požadavky na maximální rychlost do 20 km/h, zvýšenou stabilitu nebo požadavky pro míru brzdného účinku. Všechny tyto parametry mají společně zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Nové stroje budou muset být povinně vybaveny předním i zadním světlem, určitou mírou akcelerace a musí mít i nějakou formu zvonku či klaksonu. Spolu s evropským nařízením mnoho zemí rozjelo kampaně na zvýšení povědomí i bezpečnosti používání. V Česku je tomuto tématu věnuje kampaň Besipu.