EU schválila cla na dovoz čínských elektromobilů. Česko se zdrželo

BYD Seal čínský elektromobil

Státy EU hlasovaly o zavedení cla na čínské elektromobily, ilustrační | foto: BYD, úprava: vlastní

Čínští výrobci elektromobilů budou čelit vysokým clům na prodej v zemích Evropské unie. Při dnešním hlasování členských států EU byl schválený návrh, kterým budou elektromobily vyráběné v Číně a dovážené do Evropy zatíženy clem ve výši až téměř 36 %. Jak které země, včetně České republiky, hlasovaly?

Pro zavedení cla bylo deset zemí EU

Členské země EU hlasovaly o tom, zda se na elektromobily, které mají být zvýhodněné čínskou dotační politikou, uvalí vysoká cla. Hlasování nebylo zdaleka jednotné, ale návrh nakonec prošel. Výsledek hlasování není veřejně dostupný, informace o tom, jak se jednotlivé země k hlasování staví, měly zpravodajské agentury od jednotlivých diplomatů. Podle těchto zpráv bylo pro 10 zemí, a to Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Francie, Irsko, Itálie, Litva, Lotyšsko, Nizozemsko a Polsko, což je 45,99 % populace EU.

Česká republika se hlasování zdržela

Nezanedbatelný počet zemí se nevyslovilo pro ani proti, mimo jiné také Česká republika, kromě ní Belgie, Řecko, Španělsko, Chorvatsko, Kypr, Lucembursko, Rakousko, Portugalsko, Rumunsko, Švédsko a Finsko, šlo o 31,36 % populace. Proti bylo pět zemí – Německo, Maďarsko, Malta, Slovinsko a Slovensko, což bylo 22,65 % populace.

Pomoc evropskému pracovnímu trhu

Tato opatření mají pomoci evropským automobilkám, které čínská konkurence drtí a způsobuje nenahraditelné ztráty, takže hrozí jejich zánik a ztráta 2,5 milionu přímých a 10,3 milionu nepřímých pracovních míst v celém bloku.

Výroba aut

Výroba aut, ilustrační


Čtěte také: Nedaleko od českých hranic roste největší větrná elektrárna na světě


Výše cel podle míry spolupráce

Mimořádná cla na elektromobily dovážené z Číny jsou navržena tak, aby vyrovnala škodlivé účinky čínských subvencí a liší se podle značky a úrovně jejich spolupráce s šetřením Komise. Cla by měla činiti u Tesly 7,8 %, BYD 17 %, Geely 18,8 %, SAIC 35,3 % stejně jako ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří nespolupracovali. Cla vstoupí v platnost začátkem listopadu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

EU schválila cla na dovoz čínských elektromobilů. Česko se zdrželo

BYD Seal čínský elektromobil

Státy EU hlasovaly o zavedení cla na čínské elektromobily, ilustrační | foto: BYD, úprava: vlastní

Čínští výrobci elektromobilů budou čelit vysokým clům na prodej v zemích Evropské unie. Při dnešním hlasování členských států EU byl schválený návrh, kterým budou elektromobily vyráběné v Číně a dovážené do Evropy zatíženy clem ve výši až téměř 36 %. Jak které země, včetně České republiky, hlasovaly?

Pro zavedení cla bylo deset zemí EU

Členské země EU hlasovaly o tom, zda se na elektromobily, které mají být zvýhodněné čínskou dotační politikou, uvalí vysoká cla. Hlasování nebylo zdaleka jednotné, ale návrh nakonec prošel. Výsledek hlasování není veřejně dostupný, informace o tom, jak se jednotlivé země k hlasování staví, měly zpravodajské agentury od jednotlivých diplomatů. Podle těchto zpráv bylo pro 10 zemí, a to Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Francie, Irsko, Itálie, Litva, Lotyšsko, Nizozemsko a Polsko, což je 45,99 % populace EU.

Česká republika se hlasování zdržela

Nezanedbatelný počet zemí se nevyslovilo pro ani proti, mimo jiné také Česká republika, kromě ní Belgie, Řecko, Španělsko, Chorvatsko, Kypr, Lucembursko, Rakousko, Portugalsko, Rumunsko, Švédsko a Finsko, šlo o 31,36 % populace. Proti bylo pět zemí – Německo, Maďarsko, Malta, Slovinsko a Slovensko, což bylo 22,65 % populace.

Pomoc evropskému pracovnímu trhu

Tato opatření mají pomoci evropským automobilkám, které čínská konkurence drtí a způsobuje nenahraditelné ztráty, takže hrozí jejich zánik a ztráta 2,5 milionu přímých a 10,3 milionu nepřímých pracovních míst v celém bloku.

Výroba aut

Výroba aut, ilustrační


Čtěte také: Nedaleko od českých hranic roste největší větrná elektrárna na světě


Výše cel podle míry spolupráce

Mimořádná cla na elektromobily dovážené z Číny jsou navržena tak, aby vyrovnala škodlivé účinky čínských subvencí a liší se podle značky a úrovně jejich spolupráce s šetřením Komise. Cla by měla činiti u Tesly 7,8 %, BYD 17 %, Geely 18,8 %, SAIC 35,3 % stejně jako ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří nespolupracovali. Cla vstoupí v platnost začátkem listopadu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."