Emisní limity v Evropě fungují, a to je teprve začátek

Martin Skořepa
  • Emise CO2 v Evropě konečně padají, díky elektroautům do zásuvky, protože je teď vyrábí téměř každá automobilka
  • V první polovině roku 2020 klesly emise CO2 meziročně ze 122 na 111 g/km
  • Některé automobilky už mají pro letošek splněno
Spalovací auto
Spalovací auto

Příšnější emisní limity měly urychlit rozvoj vozidel s alternativními pohony. A tak se také děje. Od roku 2020/2021 platí, že nová vozidla ve flotile výrobců aut musí vypouštět v průměru maximálně 95 g CO2 na kilometr. Automobilky tedy prodávají elektrická auta do zásuvky, aby si svůj průměr snížily a vyhnuly se nepříjemným pokutám. Nejen to jsme se dozvěděli z nejnovější studie od Transport & Environment, která právě vyšla.

V první půlroce 2020 klesly emise CO2 u automobilek v Evropě meziročně ze 122 na 111 g/km. A jak se blíží konec roku, očekáváme, že číslo půjde ještě více dolů. Už teď je jasné, že od roku 2008, kdy to vše začalo, jde o největší pokles, takže můžeme mluvit o tom, že emisní limity fungují a mělo by se v nich pokračovat. Přispívají totiž k urychlení rozvoje vozidel s alternativními pohony, které by se jinak z různých byrokratických či lobbistických důvodů dost možná neprosadily nebo by to měly přinejmenším brutálně těžké.

Některé automobilky už splnily nové, přísnější emisní limity, například PSA Group, Volvo, BMW Group či FCA-Tesla (zde koncern kupuje emisní kredity od Tesly, která je nepotřebuje, když vyrábí pouze elektromobily s nulovými provozními emisemi). Pak jsou tady automobilky takzvaně na dostřel, kterým chybí už jen pár gramů CO2 na kilometr, jde například o Renault, Nissan, Toyotu-Mazdu, či Ford. O něco více pak schází Volkswagen Group, Hyundai-Kia, Daimler, či Jaguar-Land Rover, od kterých lze čekat výrazný finiš ve zbývající části roku se snižováním emisí například prodejem nových elektroaut do zásuvky či případně odkoupením emisních kreditů od jiných firem, popřípadě obou dvou možností dohromady.

Počet elektromobilů rapidně vzroste

Díky emisním limitům má být urychlený rozvoj elektromobility, což se má ukázat už v letošním roce. Podíl elektroaut do zásuvky by měl podle odhadů stoupnout ze 3 % v loňském roce na 10 % v roce letošním, tj. 3x větší podíl na trhu s nově prodanými auty. A v roce 2021 by měl být podíl dokonce 15 %, nicméně pokud nebudou emisní limity v příštích letech ještě tvrdší než s čím se aktuálně počítá, mohlo by dojít ke zvýšení podílu elektroaut do zásuvky v příštích čtyřech letech pouze na 20 %. Přitom třeba v Norsku ukazují, že se dá dosáhnout 50% podílu elektromobilů z pouhých 6 % klidně během pěti let.

Julia Poliscanova, ředitelka pro čistá vozidla ve společnosti T&E, uvedla: „Prodej elektromobilů vzkvétá díky emisním normám EU. Příští rok bude možností externího nabíjení vybavené každé 7. prodané auto v Evropě. Výrobci v EU jsou zpět v závodě s elektromobily, ale bez ambicióznějších cílů v oblasti emisí CO2 v letech 2025 a 2030, které by je podnítily, jim bude docházet dech již v roce 2022.“

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články