Agentura Bloomberg ve svém nejnovějším článku varuje, že se Česká republika a Slovensko mohou stát „Detroitem Evropy“. Co to znamená? Je to právě americký Detroit, který se po pádu tamních automobilek General Motors a Chrysler stal „městem duchu“. Místní fabriky všichni opustili a budovy začaly chátrat. Nezaměstnanost vzrostla ke 30 %, podle některých odhadů dokonce až k hranici 50 %.
Aktuálně sice Česko a Slovensko stojí na špičce žebříčku, co se týče objemu výroby aut na obyvatele země, jenže s rychlým přechodem od spalovacích aut k těm čistě elektrickým se to může velice rychle změnit. Většina aut je totiž vyráběna se spalovacími motory, které v příští dekádě v Evropě prakticky končí a nebudou se už prodávat.
Slovensko už dokázalo nalákat některé automobilky, aby vyráběly elektromobily v zemi. Ovšem to nestačí a s tím, jak se celý obor mění, je například potřeba méně komponent (v případě pohonu elektromobilu je to zhruba 10× méně dílů – pozn. redakce), takže pak tím ztrácí i navazující průmysl v podobě dodavatelského řetězce.
Na Slovensku zaměstnávají celkem 4 automobilky a jejich 350 subdodavatelů kolem 260 tisíc lidí. V Česku je to téměř dvojnásobný počet. Ne náhodou je tedy právě automobilový průmysl jedním ze základních stavebních kamenů, který se významně podílí na tvorbě HDP. Díky tomu se máme (zatím) lépe, než například východní země.
Čtěte také: Levný elektromobil Tesla změní svět, jak jej znáte. Původně byl Musk proti
Je to právě EU, která svým způsobem nařizuje rychlejší přechod od spalovacích aut k elektromobilům. A to samozřejmě poškozuje Českou republiku, která je v tomto směru pomalejší a snaží se jít spíše proti elektromobilitě, než na ni přejít tempem jako jiné státy EU. Příkladem je i odklad nové emisní normy Euro 7, která je nakonec kvůli Česku mírnější a dokáže zajistit nějaký čas navíc zdejším výrobcům aut, aby dále ještě vyráběly spalovací vozy.
Problém pro Česko a Slovensko představují například země Maďarsko a Polsko, za kterými „Československo“ z pohledu přechodu na elektromobily zaostává, protože nedokáže dostatečně nalákat investory, aby v zemi vybudovali závody na výrobu baterií pro elektromobily. V Maďarsku a Polsku je již funkčních či plánovaných téměř 12 gigafactory, kdežto v Česku zatím ani jedna. A to se může ošklivě vymstít, tuší nejnovější studie.
Agentura Bloomberg ve svém nejnovějším článku varuje, že se Česká republika a Slovensko mohou stát „Detroitem Evropy“. Co to znamená? Je to právě americký Detroit, který se po pádu tamních automobilek General Motors a Chrysler stal „městem duchu“. Místní fabriky všichni opustili a budovy začaly chátrat. Nezaměstnanost vzrostla ke 30 %, podle některých odhadů dokonce až k hranici 50 %.
Aktuálně sice Česko a Slovensko stojí na špičce žebříčku, co se týče objemu výroby aut na obyvatele země, jenže s rychlým přechodem od spalovacích aut k těm čistě elektrickým se to může velice rychle změnit. Většina aut je totiž vyráběna se spalovacími motory, které v příští dekádě v Evropě prakticky končí a nebudou se už prodávat.
Slovensko už dokázalo nalákat některé automobilky, aby vyráběly elektromobily v zemi. Ovšem to nestačí a s tím, jak se celý obor mění, je například potřeba méně komponent (v případě pohonu elektromobilu je to zhruba 10× méně dílů – pozn. redakce), takže pak tím ztrácí i navazující průmysl v podobě dodavatelského řetězce.
Na Slovensku zaměstnávají celkem 4 automobilky a jejich 350 subdodavatelů kolem 260 tisíc lidí. V Česku je to téměř dvojnásobný počet. Ne náhodou je tedy právě automobilový průmysl jedním ze základních stavebních kamenů, který se významně podílí na tvorbě HDP. Díky tomu se máme (zatím) lépe, než například východní země.
Čtěte také: Levný elektromobil Tesla změní svět, jak jej znáte. Původně byl Musk proti
Je to právě EU, která svým způsobem nařizuje rychlejší přechod od spalovacích aut k elektromobilům. A to samozřejmě poškozuje Českou republiku, která je v tomto směru pomalejší a snaží se jít spíše proti elektromobilitě, než na ni přejít tempem jako jiné státy EU. Příkladem je i odklad nové emisní normy Euro 7, která je nakonec kvůli Česku mírnější a dokáže zajistit nějaký čas navíc zdejším výrobcům aut, aby dále ještě vyráběly spalovací vozy.
Problém pro Česko a Slovensko představují například země Maďarsko a Polsko, za kterými „Československo“ z pohledu přechodu na elektromobily zaostává, protože nedokáže dostatečně nalákat investory, aby v zemi vybudovali závody na výrobu baterií pro elektromobily. V Maďarsku a Polsku je již funkčních či plánovaných téměř 12 gigafactory, kdežto v Česku zatím ani jedna. A to se může ošklivě vymstít, tuší nejnovější studie.