Pokud jste už někdy na elektrokole seděli, jistě potvrdíte, že to není jen klasické kolo, které díky asistenci elektromotoru prostě jede samo a vy se jen vezete. Jde o mnohem složitější a na ovládání náročnější dopravní prostředek, který nejen že zpravidla vypadá jinak, ale hlavně se i chová jinak.
Podle zákona by elektrické kolo mělo jet při asistenci max. 25 km/h, ovšem často tomu tak není a kvůli odemknutí vyššího výkonu elektrokola zvládnou jet klidně 50 km/h. V takovém případě je jízda bez přilby už opravdu hazard se životem.
Podle aktuálních čísel vychází najevo, že počet úmrtí na elektrokole roste a v loňském roce byl už každý třetí cyklista, který přišel o život, právě elektrocyklistou. Záchranáři tvrdí, že jde často o lidi vyššího věku, kteří jízdu na těžším a silnějším elektrokole prostě nezvládnou.
Čtěte také: Je pravda, že jízdou na elektrokole spálíte víc kalorií než normální cyklisté?
BESIP, který se stará o bezpečnost na silničních komunikacích, tedy rozjel velké téma kolem zvažované povinnosti nosit helmu či přilbu pro všechny řidiče elektrokol. Teď platí, že na jakémkoliv kole, ať už klasickém či elektrickém, musí mít ochranný prvek na hlavě dítě do 18 let. Pro dospělého je helma pouze doporučená.
Povinnost nosit helmu na elektrokole bez rozdílu věku by měla pomoct snížit počet úmrtí, to je jasné. Nicméně debaty například na sociálních sítích naznačují, že všichni nechtějí tak striktní zákon. Protože je rozdíl, pokud jedete po rušné silnici ve městě nebo někde na venkově, kde chcípnul pes. Jiní zase namítají, že nelze rozlišovat případy a je potřeba nosit helmu vždy.
Čtěte také: Ve kterých zemích je povinnost nosit helmu při jízdě na elektrokoloběžce?
Pokud se podíváme na to, jak je to s povinností nosit přilbu či helmu ve světě, tak třeba ve Finsku je to povinné na všech typech kol a bez rozdílu věku. Ale jinak je v Evropě zákon benevoletnější. Podle nás by povinnost mohla pomoci zvýšit bezpečnost na silnicích, nicméně důležité bude nastavit rozumné pokuty a indiviuálně pak rozdávat případné pokuty.
Podle poslanců jde o velmi důležité téma po volbách, do nich už se to prý nestihne.
Čtěte také: Simon Cowell si zlomil páteř na elektrokole, které zvládne až 130 km/h
Co si myslíte o tom, že by mohlo být povinné nosit helmu či přilbu na elektrokolech bez rozdílu věku? Je to podle vás správné? A je správné, když mohou a mohli by nadále jezdit bez helmy dospělí na klasickém kole, se kterým se dá také vyvinout slušná rychlost a dostat se třeba nezaviněně do nebezpečných situací, při kterých jde o život? Podělte se o svůj názor v naší diskuzi pod článkem!
Pokud jste už někdy na elektrokole seděli, jistě potvrdíte, že to není jen klasické kolo, které díky asistenci elektromotoru prostě jede samo a vy se jen vezete. Jde o mnohem složitější a na ovládání náročnější dopravní prostředek, který nejen že zpravidla vypadá jinak, ale hlavně se i chová jinak.
Podle zákona by elektrické kolo mělo jet při asistenci max. 25 km/h, ovšem často tomu tak není a kvůli odemknutí vyššího výkonu elektrokola zvládnou jet klidně 50 km/h. V takovém případě je jízda bez přilby už opravdu hazard se životem.
Podle aktuálních čísel vychází najevo, že počet úmrtí na elektrokole roste a v loňském roce byl už každý třetí cyklista, který přišel o život, právě elektrocyklistou. Záchranáři tvrdí, že jde často o lidi vyššího věku, kteří jízdu na těžším a silnějším elektrokole prostě nezvládnou.
Čtěte také: Je pravda, že jízdou na elektrokole spálíte víc kalorií než normální cyklisté?
BESIP, který se stará o bezpečnost na silničních komunikacích, tedy rozjel velké téma kolem zvažované povinnosti nosit helmu či přilbu pro všechny řidiče elektrokol. Teď platí, že na jakémkoliv kole, ať už klasickém či elektrickém, musí mít ochranný prvek na hlavě dítě do 18 let. Pro dospělého je helma pouze doporučená.
Povinnost nosit helmu na elektrokole bez rozdílu věku by měla pomoct snížit počet úmrtí, to je jasné. Nicméně debaty například na sociálních sítích naznačují, že všichni nechtějí tak striktní zákon. Protože je rozdíl, pokud jedete po rušné silnici ve městě nebo někde na venkově, kde chcípnul pes. Jiní zase namítají, že nelze rozlišovat případy a je potřeba nosit helmu vždy.
Čtěte také: Ve kterých zemích je povinnost nosit helmu při jízdě na elektrokoloběžce?
Pokud se podíváme na to, jak je to s povinností nosit přilbu či helmu ve světě, tak třeba ve Finsku je to povinné na všech typech kol a bez rozdílu věku. Ale jinak je v Evropě zákon benevoletnější. Podle nás by povinnost mohla pomoci zvýšit bezpečnost na silnicích, nicméně důležité bude nastavit rozumné pokuty a indiviuálně pak rozdávat případné pokuty.
Podle poslanců jde o velmi důležité téma po volbách, do nich už se to prý nestihne.
Čtěte také: Simon Cowell si zlomil páteř na elektrokole, které zvládne až 130 km/h
Co si myslíte o tom, že by mohlo být povinné nosit helmu či přilbu na elektrokolech bez rozdílu věku? Je to podle vás správné? A je správné, když mohou a mohli by nadále jezdit bez helmy dospělí na klasickém kole, se kterým se dá také vyvinout slušná rychlost a dostat se třeba nezaviněně do nebezpečných situací, při kterých jde o život? Podělte se o svůj názor v naší diskuzi pod článkem!