Ve kterých zemích je povinnost nosit helmu při jízdě na elektrokoloběžce?
- Povinnost nosit helmu při jízdě na elektrokoloběžce platí v Česku do 18 let
- Jde o důležitý bezpečnostní prvek, který zachraňuje životy
- Možná budete překvapeni, ale v řadě evropských zemích povinnost helmy neplatí

Elektrokoloběžka je stejně jako koloběžka v České republice považována za jízdní kolo, takže pro její řidiče platí stejná pravidla. V případě povinnosti nosit helmu jde o pravidlo, které musí dodržovat každý, kdo je mladší 18 let. Povinností je přitom použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě během jízdy na elektrokoloběžce.
Jde o důležitý bezpečnostní prvek, který zachraňuje životy. I díky tomu bylo v Česku dosud jen 1 úmrtí v případě jízdy na elektrokoloběžce, ovšem v jiných zemích povinnost nosit helmu neplatí nebo se pravidla liší, ale obecně jsou překvapivě benevolentnější než v naší zemi. Nicméně vypadá to, že jen prozatím, protože některé státy už připravují nová pravidla, ve kterých se také počítá s povinností nosit helmu.
Ve kterých zemích je povinnost nosit helmu na elektrokoloběžce?
- Česká republika (U cyklistů mladších 18 let jsou přilby povinné)
- Rakousko (Povinnost pro uživatele do 12 let. Zákaz jízdy po chodníku)
- Řecko (Není definované, jaký druh přileb bude povinné nosit, pravděpodobně přilby na kolo)
- Itálie (Povinnost pro účastníky mladších 18 let. Užívání elektrokoloběžek je zakázáno pro uživatele mladších 14 let)
Ve kterých zemích povinnost nosit helmu na elektrokoloběžce naopak neplatí?
- Belgie
- Francie
- Dánsko
- Švýcarsko
- Irsko
- Chorvatsko
- Lucembursko
- Malta
- Norsko
- Maďarsko
- Nizozemsko
- Polsko
- Slovinsko
- Finsko
- Portugalsko
- Velká Británie
- Německo
- Španělsko
„V období let 2009-2020 bylo v důsledku dopravních nehod v České republice usmrceno 636 cyklistů, z toho 529 z nich nemělo přilbu, tj. 83 %. Výzkumníci z Centra dopravního výzkumu ve spolupráci se soudními lékaři z Fakultní nemocnice v Olomouci hodnotili okolnosti a následky 119 smrtelných zranění cyklistů. Jedním z výstupů studie, která vyšla v časopise Safety Science, bylo konstatování, že 37 % usmrcených cyklistů by mohlo přežít, pokud by v době nehody měli na hlavách cyklistické přilby,“ uvedl Ing. Jindřich Frič, Ph.D., z Centra dopravního výzkumu.
Video
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.