Francouzská vláda oznámila změny plánovaného ekologického bonusu na nákup elektromobilů pro rok 2025. Jejich součástí je mimo jiné snížení maximální výše dotace z původních 7 000 eur na 4 000 eur.
Také celkový rozpočet na podporu elektromobility bude snížen o třetinu, z letošních 1,5 miliardy eur na jednu miliardu. Přesto si politici kladou za cíl zvýšit dostupnost elektromobilů zejména pro nízkopříjmové skupiny obyvatel.
Na začátku letošního roku došlo ve Francii k rychlému vyčerpání programu „sociálního leasingu“. Během krátké doby bylo na podporu pronájmu 50 000 elektromobilů poskytnuto 650 milionů eur, přičemž některé domácnosti platily měsíční příspěvek pouhých 50 eur.
Program byl pozastaven v únoru 2024 a jeho nová verze se plánuje na druhou polovinu roku 2025. Nově bude na podporu elektromobility vyčleněno pouze 300 milionů eur, což je výrazné snížení oproti letošnímu rozpočtu.
Od přelomu let 2023 a 2024 spojuje Francie ekologické bonusy s emisemi CO2 vznikajícími při výrobě elektromobilů a jejich baterií. Hodnotí se i další parametry, jako je hmotnost vozidla, původ materiálů, ekologická stopa výrobního závodu a přepravní vzdálenost k prodejci. Tato přísná kritéria prakticky znemožňují čínským výrobcům získat dotace, protože jejich produkce často nesplňuje francouzské standardy.
Francouzská ekologická daň „malus écologique“ se vztahuje k první registraci vozidel s vysokými emisemi. Od začátku roku 2024 se sankční daň platí už od hodnoty 118 g/km, což je pokles oproti dřívější hranici 123 g/km. Daň začíná na částce 50 eur a stoupá až na 60 000 eur u vozidel s emisemi nad 194 g/km.
Od roku 2025 plánuje vláda snížit limit pro zdanění na 113 g/km a maximální sazbu zvýšit na 70 000 eur. Tato změna podle odhadů postihne dalších 120 000 vozidel ročně. Pro roky 2026 a 2027 chystá vláda další zpřísnění, aby podpořila prodej lehčích a ekologičtějších vozidel.
Vedle snížení rozpočtu na ekologické bonusy zůstává cílem francouzské vlády umožnit nízkopříjmovým domácnostem přístup k elektromobilům. Oproti roku 2024, kdy na podporu elektrických aut šlo 650 milionů eur, bude v roce 2025 vyčleněno pouze 300 milionů, a to nejen na osobní vozy, ale také na lehká užitková vozidla.
Francie tak i nadále kombinuje pobídky pro ekologická vozidla a přísné zdanění těch neekologických. Navrhovaná opatření mají přispět ke snižování emisí v dopravě a podpořit širší přechod na udržitelné formy mobility.
Francouzská vláda oznámila změny plánovaného ekologického bonusu na nákup elektromobilů pro rok 2025. Jejich součástí je mimo jiné snížení maximální výše dotace z původních 7 000 eur na 4 000 eur.
Také celkový rozpočet na podporu elektromobility bude snížen o třetinu, z letošních 1,5 miliardy eur na jednu miliardu. Přesto si politici kladou za cíl zvýšit dostupnost elektromobilů zejména pro nízkopříjmové skupiny obyvatel.
Na začátku letošního roku došlo ve Francii k rychlému vyčerpání programu „sociálního leasingu“. Během krátké doby bylo na podporu pronájmu 50 000 elektromobilů poskytnuto 650 milionů eur, přičemž některé domácnosti platily měsíční příspěvek pouhých 50 eur.
Program byl pozastaven v únoru 2024 a jeho nová verze se plánuje na druhou polovinu roku 2025. Nově bude na podporu elektromobility vyčleněno pouze 300 milionů eur, což je výrazné snížení oproti letošnímu rozpočtu.
Od přelomu let 2023 a 2024 spojuje Francie ekologické bonusy s emisemi CO2 vznikajícími při výrobě elektromobilů a jejich baterií. Hodnotí se i další parametry, jako je hmotnost vozidla, původ materiálů, ekologická stopa výrobního závodu a přepravní vzdálenost k prodejci. Tato přísná kritéria prakticky znemožňují čínským výrobcům získat dotace, protože jejich produkce často nesplňuje francouzské standardy.
Francouzská ekologická daň „malus écologique“ se vztahuje k první registraci vozidel s vysokými emisemi. Od začátku roku 2024 se sankční daň platí už od hodnoty 118 g/km, což je pokles oproti dřívější hranici 123 g/km. Daň začíná na částce 50 eur a stoupá až na 60 000 eur u vozidel s emisemi nad 194 g/km.
Od roku 2025 plánuje vláda snížit limit pro zdanění na 113 g/km a maximální sazbu zvýšit na 70 000 eur. Tato změna podle odhadů postihne dalších 120 000 vozidel ročně. Pro roky 2026 a 2027 chystá vláda další zpřísnění, aby podpořila prodej lehčích a ekologičtějších vozidel.
Vedle snížení rozpočtu na ekologické bonusy zůstává cílem francouzské vlády umožnit nízkopříjmovým domácnostem přístup k elektromobilům. Oproti roku 2024, kdy na podporu elektrických aut šlo 650 milionů eur, bude v roce 2025 vyčleněno pouze 300 milionů, a to nejen na osobní vozy, ale také na lehká užitková vozidla.
Francie tak i nadále kombinuje pobídky pro ekologická vozidla a přísné zdanění těch neekologických. Navrhovaná opatření mají přispět ke snižování emisí v dopravě a podpořit širší přechod na udržitelné formy mobility.