Test Dongfeng T5 Evo (2023) – Také čínský elektromobil může být decentní

Matouš Vrchota
  • Dongfeng T5 Evo je méně známý model, který zaujme méně náročné uživatele
  • Atraktivní vnější design kombinuje pohodlný interiér a průměrný dojezd
  • Za milion bez daně jde o jeden z levnějších elektromobilů
Dongfeng T5 Evo test
Dongfeng T5 Evo test

Design jak ze sci-fi knihy, slušný vnitřní prostor, pohodlná sedadla, překvapivá odezva řízení a jednoduché ovládání. Takhle trefně by šel velmi zkráceně popsat charakter čínského Dongfengu T5 Evo. Možná jste o něm ještě neslyšeli a je třeba tuto chybu napravit. Značka sice nemá v Česku široké zastoupení, nabídka vozů se přesto postupně rozšiřuje a pro zájemce o svůj první elektromobil může menší SUV zaujmout. Skvělá je na něm především jednoduchost ovládání.


Za zapůjčení vozu a možnost důkladného otestování elektromobilu Dongfeng T5 Evo (2023) děkujeme autosalonu Auto Tichý s.r.o. Jde o autorizovaného prodejce značek Dongfeng a Voyah (specializuje se na luxusní modely) se sídlem v Havířově. Místní personál vám vozy ochotně představí. Nezapomeňte si domluvit předváděcí jízdu a posuďte sami kvality mladé značky na českém trhu.


Dongfeng T5 Evo (2023): specifikace

KonstrukceSUV, rozměry: 4565 × 1860 × 1680 mm, hmotnost: 2 025 kg
Pohonelektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon přední nápravy
Výkon150 kW, točivý moment 340 Nm
Baterie a dojezdLi-Ion, 85,9 kWh, udávaný dojezd 550 km
Nabíjenípalubní nabíječka, rychlonabíjení až 80 kW
 Spotřeba a dojezdudávaná spotřeba 15,6 kWh/100 km
VýbavaLED světlomety, panoramatická střecha, 360° kamera
Cena testovacího modeluod 1 209 900 Kč

Zapomeňte na konfigurátor, vše dostanete v základu

Model T5 Evo vás překvapí mohutnou stavbou. Už při příchodu k vozu působí velikostí o jeden segment výše. Svými rozměry se z něj stává úhlavní nepřítel Volkswagenu ID.4. Mají téměř totožnou délku 4 565 mm (ID.4 má 4 584 mm). Domácí premiant, Škoda Enyaq, je dokonce o deset centimetrů delší. Dongfeng si ovšem na své souputníky připravil zajímavé zbraně. Jednou z těch citelnějších je jeho cena. K té musíme zohlednit adekvátní výbavu, ale na ceně s plnou výbavou konkurence teprve začíná nabízet úplný základ. Zvláště pro zájemce o první elektromobil to může hrát zásadní roli.

Jednoduchost u vozu zazní ještě mnohokrát. V interiéru to platí dvojnásobně. Neočekávejte žádné technologické a digitálním monstrum, Dongfeng T5 Evo vás nechá v klidu řídit a nebude po vás vyžadovat neustálé potvrzování vyskakovacích oken nebo rozsáhlé nastavení digitálního kokpitu či asistenčních funkcí. Má to svůj důvod. Mnoho nastavení zde ani nenajdete. Sedadlo řidiče nabízí plně elektrický posun i bederní opěrku včetně možnosti uložení pozice přes centrální infotainment. S vaším partnerem si tak nebudete muset neustále nadávat při přenastavení vaší ideální pozice.

Dongfeng T5 Evo test
Dongfeng T5 Evo test

Tohle jsem už někde viděl!

Jestliže jste již stihli vystřídat pár vozů známějších značek, budou vám prvky v interiéru připomínat téměř celý automobilový svět. Vykládám si to tak, že si Dongfeng půjčil mnoho fungujících prvků a spojil je do jednoho celku. A docela dobře to funguje. Výdechy klimatizace nápadně připomínají styl Mercedesu. Ze Stuttgartu pochází nejspíše i polo dotykový panel klimatizace. Ten bohužel nabídne jen jednu zónu pro celý vůz. Uspořádání digitální kapličky přístrojů s centrálním infotainmentem do širokého protáhlého dvou-displeje známe v podobném provedení z vozů Kia. Průhledná řadící páka v krystalickém provedení je pak devíza BMW a ovládání elektrických zpětných zrcátek jako by z oka vypadlo japonské Toyotě. Korunku tomu nasazuje panoramatická střecha s osvětlenými hvězdičkami. Zde by se asi dal vzít za vzor Rolls-Royce, ale provedení poněkud pokulhává, takže blíže bych se do rozborky nepouštěl. Hlavní nevýhodou jsou stíny a odrazy, který polep propouští do interiéru za umělého vnějšího osvětlení.

Zapomeňte na vzhled a šlápněte na to

Pojďme se ale kousek projet. Odezva plynového pedálu je příjemná, je cítit, že vůz není stavěný pro dravou a sportovní jízdu, ale chce svojí posádku svézt v komfortním režimu. Tomu odpovídá i nastavení tlumičů. Na vůz vyšší stavby je příjemně tuhý a to se týká nejen odpružení, ale i celého podvozku. Nerovnosti žehlí s lehkým pohupem, ale alespoň z vás nevytřese duši. Když jej ale provedete zatáčkami s trochu vyšší agresí, na holičkách vás také nenechá. Dejte si jen pozor na brzdy. Nepatří mezi nejostřejší, ale je to opět dáno povahou vozu, rozhodně bych je neřadil do negativ. Rekuperaci si vůz řídí plně automaticky a spíše na základní úrovni. Příbytek energie při jízdě z kopce raději neočekávejte. Ve městě se vůz příjemně ovládá krásně nastavenou citlivostí posilovače řízení.

Volič převodovky především vyniká po designové stránce. Je vyveden ve vysokém průhledném krystalu. Uvnitř skrývá logo automobilky, čínského draka. Pokud si navolíte ambientní osvětlení, tak právě krystal se jako jeden z mála prvků celého interiéru v noci rozsvítí. Nezvykem je krokování stupňů. Řadíte stylem joysticku, tedy bez fyzické změny polohy. Většinou u takových voličů stačí při přesunu z parkovací polohy k jízdě páku podržet a skočíte rovnou přes neutrál. U Dongfengu musíte cvaknout dvakrát. Je to spíše o zvyku, když se ale potřebujete rychle otočit, občas si ťuknete jen jednou a zůstanete stát uprostřed silnice. Takový detail by ale zcela určitě mohla časem vyřešit softwarová aktualizace. Někdo to může naopak považovat za dobrý bezpečnostní prvek proti nechtěné jízdě opačným směrem.

Dongfeng T5 Evo test
Dongfeng T5 Evo test

Dongfeng, Forthing, co jsem si to vlastně koupil?

I když si vůz pořizujete pod značkou Dongfeng, na mnoha místech můžete číst nápis Forthing. Pod tímto označením se vozy nabízí na domácím čínském trhu, Dongfeng je oficiální název automobilky. Jestliže vás vůz odrazuje neznámou značkou, není k tomu žádný důvod. Výrobce se spoléhá na ověřenou techniku, a proto montuje na přední nápravu elektromotor značky BYD o výkonu 150 kW a maximálním točivém momentu 340 kW. Při pokusu o dynamické zrychlení příjemně zasáhne systém kontroly trakce a usměrní co nejvyšší výkon přes kola k vozovce. Chvílemi by se dal vůz snad nazvat i sleeperem, navenek by od něj slušné zrychlení nejspíše nikdo nečekal, navíc příliš nedává najevo své „elektrické“ vybavení. V pružném zrychlení ale již narážíte na limity motoru. V rámci rychlostních limitů českých silnic nebudete mít žádný problém s bezpečným předjetím.

Dostáváme se ale k Achillově patě vozu. Tím je jeho baterie a nabíjecí systém. S kapacitou 85,9 kWh by se měl vůz zařadit po bok těch schopnějších. Za teplejších dní vás navíc na delší projížďku láká i hodnota na displeji budíků. S dojezdem 510 km nejspíše nebudete skutečně počítat, slušná hodnota by z toho ale šla vymáčknout. Zde ale bohužel projevila klamavá reklama vedení z Čínské lidové republiky. Baterie je schopna v jednom cyklu ztratit i čtvrtinu své kapacity a tak nemůžete počítat s reálným dojezdem převyšujícím 300 kilometrů v typicky zimních podmínkách. Při příznivějších teplotách je ale možné se přiblížit hranici 400 kilometrů.

Budíky s baterií příliš nekomunikují

Efektivita provozu tedy táhne vůz dolů. Bohužel nesmíte věřit ani ukazateli průměrné spotřeby. Ten si žije vlastním životem a bude se vás snažit konejšit krásnými čísly v oblasti mezi 15 a 22 kWh/100 km nezávisle na vaší jízdě. Nejde snad o to, že by hodnoty skákaly jak nedělní výhra Sportky. Z inzerovaných dálničních 21 kWh/100 km si ale spočítáte, že při běžné rychlosti si vůz řekne o 27 kWh/100 km. Téměř nezáleží na stylu jízdu, ani místu provozu. Ve městě si sice o něco polepšíte, i tak se zařadíte na seznam méně efektivnějších vozidel. Zatímco budíky ve městě ukáží i 14,7 kWh/100 km, kalkulačka odhalí hodnoty mířící ke dvacítce. A snažit se můžete jak chcete. V takovém případě je prakticky nutností nabíjet vůz doma, jinak můžete soupeřit se spalováky v méně hospodárných nákladech na jeden ujetý kilometr.

S Dongfengem nemá příliš smysl, abyste blokovali rychlé nabíjecí stojany. Výrobce udává maximální nabíjecí výkon 80 kW. Při testech v zimních podmínkách se dalo dosáhnout na 75 kW, což považuji za dosažení marketingových hodnot. Při domácím nabíjení si musíte vystačit s malou palubní nabíječkou. Výrobce ovšem neudává její hodnotu. Do plna ji dobijete za 15 hodin, nejspíše se tedy nebude jednat ani o 11 kW.

Dongfeng T5 Evo test
Dongfeng T5 Evo test

Když i Čína dokáže být decentní

Dongfeng u vozu preferoval více místa pro cestující než pro zavazadla. Kufr disponuje objemem 480 litrů, kvůli řídícím jednotkám a lepící sadě je ale kufr hodně zvýšený a přichází o cenné litry objemu. Na víkend se v klidu sbalíte i se dvěma dětmi. Týdenní dovolená už bude vyžadovat větší organizační schopnosti. Zadní vnější sedadla jsou připravena i pro Isofix, ten je ale hůře dostupný a pro správné nasazení a seřízení doporučuji vyčkat na denní světlo. Kde se ale výrobce vyřádil, je ve světelné výbavě vozu. Vpředu vám na cestu svítí dvojice výkonných LED čoček. Přes den vozu efektně svítí vertikální bumerangy vzdáleně připomínající „šavlozuby“ od Peugeotu. Vozu takový světelný podpis ale sluší a dodává mu na odlišnosti. Zadní skupinové svítilny opticky sdružuje horizontální linka procházející přes celé víko kufru. Ta vás jednak umí uvítat při odemčení vozu, zdůrazňuje viditelnost vozu při couvání a indikuje i zahájení nabíjení. Postupným rozsvícením segmentů nabíhají i přední LED diody.

Nejspíše byste čekali, že bude čínský vůz napěchovaný po hvězdičkový strop moderními vychytávkami a funkcemi. Abyste předešli zklamání, doporučuji nejdříve návštěvu dronové nebo světelné show. Vůz se soustředí vkusně na řidiče. Displeje jsou pouze funkční, neobsahují žádné rušivé funkce ani jiné elementy. Vlastně po nastavení hudby a kontrole prostoru kolem vozu pomocí 360° kamer jej na nic více potřebovat nebudete. Dokonce nečekejte ani spojení skrze platformy Android Auto a Apple CarPlay. Pro spojení s mobilním telefonem musíte využít speciální aplikaci, která zrcadlí 1:1 obraz z mobilního telefonu.

Dongfeng T5 Evo test
Dongfeng T5 Evo test

Návrat ke kořenům. Vůz si řídíte sami a bez zásahu digitálních asistentů

Je to nedostatek? Částečně ano, ale na jednu stranu si během chvíle uvědomíte, jak moc času během jízdy strávíme častým ťukáním do displeje, který zbytečně odvádí pozornost. Tady si před jízdou spojíte telefon, nastavíte cíl cesty a po zbytek cesty se soustředíte na řízení. A je to úplně v pořádku. Vůz svojí strohostí nijak nenudí. Vysoký posed vám dává příjemný přehled o okolí, slušné stereo nabídne adekvátní poslech při průjezdy kolonami a vkusně zpracované povrchy dodají na pocitu dražšího vozu. Přitom stále sedíte v moderním voze se zajímavou pohonnou technikou.

Je pravdou, že za cenu atakující milion korun by přišel vhod alespoň adaptivní tempomat a základní vestavěná navigace. Pro mě ale bylo příjemné se opět více vrátit do doby, kdy bylo naprosto běžné se mnohem více věnovat řízení bez zbytečného rozptylování. Příjemná jízda i přes lehce horší dojezd byla radostí. Jelikož je automobilka s výrobou elektrických modelů na samém počátku, lze očekávat, že se časem budeme moci s jejími vozy setkávat častěji a bude tomu více odpovídat i cenová nabídka spolu s adekvátními úrovněmi výbavy. Jako první elektromobil pro méně náročné uživatele, kteří se chtějí soustředit na jízdu a nepotřebují hrající a světélkující kolotoč, je Dongfeng T5 Evo rozhodně modelem vhodným ke zvážení.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Jednoduchost provozu
Pomalé nabíjení
Vnitřní prostor
Vysoká spotřeba
Dostačující výkon
Příliš omezené funkce infotainmentu
Výborné světlomety
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články