Americké svaly v elektrice. Dodge představil nástupce legendárního Chargeru

  • Ikonické osmiválcové sporťáky se naučí jezdit rychleji a tišeji
  • Dodge představuje první dvojici elektrických „Amerik“
  • Charger nahradí svého předchůdce i kupé Challenger
Dodge Charger Daytona EV (2024), kupé a sedan

Dodge Charger Daytona EV (2024), kupé a sedan | foto: Dodge

Američané se dočkají svého prvního elektrického trhače asfaltu. Zástupce „muscle“ sporťáku zatím mezi elektromobily nenajdeme a má to samozřejmě svůj důvod. I když mají určité typy elektromobilů výkonu na rozdávání, typičtí „petrolheadi“ roní slzu nejen za chybějící zvuk. Dodge nicméně již dlouhé měsíce připravuje své fanoušky na příchod právě takového vozu.

Jeden model nahradí hned dva sporťáky

Prvním elektrickým trhačem se stane Dodge Charger Daytona. Půjde o typický sedan se čtveřicí dveří, tak jako za starých časů. Netradičně pro tento model se bude nabízet i ve verzi kupé, která nahrazuje odchodivší Challenger. Ve zrychlení na stovku strčí své fosilní předchůdce do kapsy. Rafička stovku protne za 3,3 sekundy, což je ještě o kousek rychleji než ikonický Hellcate Redeye. Vypadá to, že Dodge našel zajímavou cestu.

Do prodeje se Charger Daytona dostane už v polovině letošního roku. Pro značku i skupinového majitele Stellantis jde o velký skok kupředu. Obě karosářské verze budou postaveny na elektrické základně Stellantis STLA Large. Zájemci budou moci vybírat ze dvou výkonnostních variant. Základní R/T nabídne 370 kW, silnější Scat Pack výkon navýší na rovných 500 kW. Právě tato motorizace se postará o zrychlení na hranici třech vteřin.


Čtěte také: Stellantis vezme e-mobilitu za správný konec. Francouzi slibují pořádnou ofenzívu


Permanentní čtyřkolka s mega baterií

Údaje o sedanu si Dodge zatím schovává na lepší příležitost, proto se známé informace vážou především ke kupé. Majitelům musí být jasné, že toto vozidlo je určeno pro zábavu, a proto podobně jako benzínoví předchůdci nemíří na lámání rekordů v efektivitě provozu či dalekém dojezdu. Obě verze bude pohánět dvojice elektromotorů, které společně poženou elektrony na všechna čtyři kola. S baterií o kapacitě 100,5 kWh by měl vůz ujet 510, respektive 420 kilometrů. Realita ale bude trošičku jiná, zvláště k přihlédnutí k americké metodice.

Vzhledem k ceně takové velikosti baterie si ale již můžeme spočítat, na kolik vyjde pořízení takové silniční bestie. Stellantis jako málo který výrobce zvládá své vozy prodávat v černých číslech, proto bude zajímavé sledovat, jakou cenovou politiku nastaví u výhradně zábavných vozů. Kromě vysokého tempa zrychlování uplatní vyšší rychlost Dodge i na nabíječkách. S výkonem až 183 kW dobije 60 procent kapacity (20 – 80 %) za 28 minut. Pokud přihlédneme k velikosti baterie i horší efektivitě, jde o zajímavé cifry.

Na pohled jde o starý dobrý Dodge

Vzhledově vypadají oba vozy skvěle už od prvních grafických návrhů. Ve velké míře zachovávají design předchůdců. I přes opticky hranatý vzhled přední masky splňuje vůz přísné nároky na zvýšenou aerodynamiku elektrických vozidel. Hranatá maska funguje jako přední spoiler. Je průchozí a umožňuje vzduchu plynulé proudění přes kapotu a čelní sklo dále. To je zajisté zajímavý prvek. Fanoušky ale bude nejvíce zajímat, jaký bude vůz vydávat zvuk. Půjde o „mimozemský“ zvuk, na který si na ulicích postupně zvykáme?

Zcela určitě ne. Dodge si pro tyto vozy vymyslel zcela revoluční zvukový doprovod označený Fratzonic Chambered Exhaust. Zapomeňte na prvoplánové reproduktory. Na místě tradičních výfuků se skrývá systém trubek, který zvuk z reproduktorů odráží od stěn a zní velmi věrohodně jako tradiční motory o osmi válcích. Pokud ovšem chcete v noci přijet domů inkognito, můžete systém přes infotainment vypnout.

Elektronické systémy z vás udělají závodníka

Jelikož jde u těchto vozů především o výkon, speciálně vyhrazené tlačítko na volantu vám prostřednictvím režimu PowerShot na krátkou dobu přidá až 40 koní. Na závod na čtvrt míle by to mělo bohatě stačit. Nebude chybět ani Donut mód, se kterým potrápíte pneumatiky.

Dvojice elektrických muscle aut se má konečně zavděčit širokému americkému publiku. Ti museli zatím u vozů skupiny Stellantis vzít za vděk malým městským Fiatem 500e. Na další velké vozy od Jeepu, Ramu nebo Chrysleru totiž američané také netrpělivě čekají. Letošní rok by je ale měl konečně novou nabídkou vozidel potěšit.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Americké svaly v elektrice. Dodge představil nástupce legendárního Chargeru

  • Ikonické osmiválcové sporťáky se naučí jezdit rychleji a tišeji
  • Dodge představuje první dvojici elektrických „Amerik“
  • Charger nahradí svého předchůdce i kupé Challenger
Dodge Charger Daytona EV (2024), kupé a sedan

Dodge Charger Daytona EV (2024), kupé a sedan | foto: Dodge

Američané se dočkají svého prvního elektrického trhače asfaltu. Zástupce „muscle“ sporťáku zatím mezi elektromobily nenajdeme a má to samozřejmě svůj důvod. I když mají určité typy elektromobilů výkonu na rozdávání, typičtí „petrolheadi“ roní slzu nejen za chybějící zvuk. Dodge nicméně již dlouhé měsíce připravuje své fanoušky na příchod právě takového vozu.

Jeden model nahradí hned dva sporťáky

Prvním elektrickým trhačem se stane Dodge Charger Daytona. Půjde o typický sedan se čtveřicí dveří, tak jako za starých časů. Netradičně pro tento model se bude nabízet i ve verzi kupé, která nahrazuje odchodivší Challenger. Ve zrychlení na stovku strčí své fosilní předchůdce do kapsy. Rafička stovku protne za 3,3 sekundy, což je ještě o kousek rychleji než ikonický Hellcate Redeye. Vypadá to, že Dodge našel zajímavou cestu.

Do prodeje se Charger Daytona dostane už v polovině letošního roku. Pro značku i skupinového majitele Stellantis jde o velký skok kupředu. Obě karosářské verze budou postaveny na elektrické základně Stellantis STLA Large. Zájemci budou moci vybírat ze dvou výkonnostních variant. Základní R/T nabídne 370 kW, silnější Scat Pack výkon navýší na rovných 500 kW. Právě tato motorizace se postará o zrychlení na hranici třech vteřin.


Čtěte také: Stellantis vezme e-mobilitu za správný konec. Francouzi slibují pořádnou ofenzívu


Permanentní čtyřkolka s mega baterií

Údaje o sedanu si Dodge zatím schovává na lepší příležitost, proto se známé informace vážou především ke kupé. Majitelům musí být jasné, že toto vozidlo je určeno pro zábavu, a proto podobně jako benzínoví předchůdci nemíří na lámání rekordů v efektivitě provozu či dalekém dojezdu. Obě verze bude pohánět dvojice elektromotorů, které společně poženou elektrony na všechna čtyři kola. S baterií o kapacitě 100,5 kWh by měl vůz ujet 510, respektive 420 kilometrů. Realita ale bude trošičku jiná, zvláště k přihlédnutí k americké metodice.

Vzhledem k ceně takové velikosti baterie si ale již můžeme spočítat, na kolik vyjde pořízení takové silniční bestie. Stellantis jako málo který výrobce zvládá své vozy prodávat v černých číslech, proto bude zajímavé sledovat, jakou cenovou politiku nastaví u výhradně zábavných vozů. Kromě vysokého tempa zrychlování uplatní vyšší rychlost Dodge i na nabíječkách. S výkonem až 183 kW dobije 60 procent kapacity (20 – 80 %) za 28 minut. Pokud přihlédneme k velikosti baterie i horší efektivitě, jde o zajímavé cifry.

Na pohled jde o starý dobrý Dodge

Vzhledově vypadají oba vozy skvěle už od prvních grafických návrhů. Ve velké míře zachovávají design předchůdců. I přes opticky hranatý vzhled přední masky splňuje vůz přísné nároky na zvýšenou aerodynamiku elektrických vozidel. Hranatá maska funguje jako přední spoiler. Je průchozí a umožňuje vzduchu plynulé proudění přes kapotu a čelní sklo dále. To je zajisté zajímavý prvek. Fanoušky ale bude nejvíce zajímat, jaký bude vůz vydávat zvuk. Půjde o „mimozemský“ zvuk, na který si na ulicích postupně zvykáme?

Zcela určitě ne. Dodge si pro tyto vozy vymyslel zcela revoluční zvukový doprovod označený Fratzonic Chambered Exhaust. Zapomeňte na prvoplánové reproduktory. Na místě tradičních výfuků se skrývá systém trubek, který zvuk z reproduktorů odráží od stěn a zní velmi věrohodně jako tradiční motory o osmi válcích. Pokud ovšem chcete v noci přijet domů inkognito, můžete systém přes infotainment vypnout.

Elektronické systémy z vás udělají závodníka

Jelikož jde u těchto vozů především o výkon, speciálně vyhrazené tlačítko na volantu vám prostřednictvím režimu PowerShot na krátkou dobu přidá až 40 koní. Na závod na čtvrt míle by to mělo bohatě stačit. Nebude chybět ani Donut mód, se kterým potrápíte pneumatiky.

Dvojice elektrických muscle aut se má konečně zavděčit širokému americkému publiku. Ti museli zatím u vozů skupiny Stellantis vzít za vděk malým městským Fiatem 500e. Na další velké vozy od Jeepu, Ramu nebo Chrysleru totiž američané také netrpělivě čekají. Letošní rok by je ale měl konečně novou nabídkou vozidel potěšit.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."