Cyklistická revoluce. V Německu se začne využívat nový prvek bezpečnosti

Petr Bergmann
  • Německo chystá cyklistickou revoluci
  • Jízdní kola dostanou speciální výbavu
  • Součástí bicyklů budou ukazatele směru
Skládací elektrokolo ENGWE C20 PRO
Skládací elektrokolo ENGWE C20 PRO

Německá vláda plánuje významnou inovaci v oblasti bezpečnosti jízdních kol. Jak vyplývá z odpovědí na otázky, které obdržel deník Rheinische Post, součástí všech jízdních kol by se měly stát světelné ukazatele směru.

Směrovky zvýší bezpečnost provozu

I když má být zatím používání blinkrů dobrovolné, vláda ruší dosavadní zákaz a připravuje schválení ukazatelů směru, zejména těch bateriových, které lze jednoduše připevnit na řidítka. Změny mají být implementovány v příštích týdnech prostřednictvím nové verze pravidel silničního provozu.

Odborníci z velké části iniciativu vítají a volitelné cyklistické ukazatele směru vidí jako efektivnější způsob indikace změny směru ve srovnání s často opomíjenými signály rukou. Použití směrových světel je dosud v Německu povoleno pouze na vícestopých jízdních kolech a na speciálních jízdních kolech s konstrukcí, například rikšách. Plánovaná reforma také počítá s využitím výstražného světla, které se aktivuje v případě pádu.

Crivit Dvoudílná sada LED světel na jízdní kolo a zde přední světlo na řidítkách
Crivit Dvoudílná sada LED světel na jízdní kolo a zde přední světlo na řidítkách

Čtěte také: Nové nařízení od EU! Jízdní kola budou mít „vyhrazená“ parkovací místa


Blikající světla by měla zviditelnit cyklisty

Německý cyklistický klub (ADFC) projekt podporuje, protože světelné indikátory jsou snáze rozpoznatelné než signály rukou, zejména ve tmě a jsou účinné během celého dne. Podle asociace TÜV bylo v roce 2022 v Německu více než 97 000 cyklistů účastníky dopravních nehod a 474 bylo usmrceno. To je o 16 % více úmrtí souvisejících s cyklistikou než v předchozím roce a nejvyšší číslo od roku 2006.

Mezi cyklisty a řidiči často dochází k vážným střetům, zejména při odbočování vlevo, protože cyklisté jsou často přehlíženi. S osvětlenými ukazateli směru by bylo možné cyklisty lépe rozpoznat, zejména ve tmě nebo za oblačného počasí.

Yadea YT300
Yadea YT300

Zelení preferují omezení rychlosti

Jak řekl deníku politik SPD Mathias Stein, neexistuje důvod, proč by cyklisté v budoucnu na vlastních kolech nesměli používat elektrické směrovky, jelikož účastníci silničního provozu by měli směr jízdy udávat co nejjasněji.

Naopak, poslanec Bundestagu Stefan Gelbhaar ze Strany zelených považuje za vhodné jiné opatření. Ukazatel směru je podle něho pro běžná silniční kola příliš úzký a řidiči si ho sotva všimnou. Navíc bude těžké zjistit, zda bliká pravý nebo levý indikátor. Gelbhaar proto vyzývá ke zlepšení cyklistické infrastruktury a zpřísnění rychlostních limitů pro automobily. „Zejména v městských oblastech pomáhá omezení rychlosti na 30 km/h k výraznému snížení rizika nehod a škod způsobených nehodami.“

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články