Co je eco režim v autě? Tohle jsou 3 důvody, proč byste jej měli používat

Luboš Srb
  • Eco režim v autě má spousta nových aut
  • Jeho úkolem je omezovat výkon a tím snižovat spotřebu
  • Nicméně důvodů, proč tlačítko „Eco Mode“ používat, je více
Tlačítko pro Eko režim v autě
Tlačítko pro Eko režim v autě

V moderních autech bývá na výběr z různých jízdních režimů. Jedním z nich je tzv. Eco režim (Eco Mode), který se snaží dělat přesný opak toho, co byste čekali u sportovního režimu. Takže aktivací „eko“ režimu (objeví se vám kontrolka na palubním displeji) většinou jen snížíte výkon vozu s ohledem na akcelerační pedál.

K čemu je dobrý Eco režim?

Co je dobré říct hned na začátek, tak že Eco režim omezuje výkon (akceleraci) auta, které se pak chová tak, že je více líné na rozjezdech. Právě rozjezdy jsou totiž tou částí jízdy, při které se nejvíce zvyšuje spotřeba a tím zkracuje reálný dojezd.

Eco režim je tedy vhodný k tomu, abyste: 1) snížili svou spotřebu (a toho lze reálně dosáhnout, protože měřené hodnoty výrobcem jsou vždy počítané v klasickém jízdním režimu) a výdaje na provoz vozidla, 2) prodloužili dojezd (což jde samozřejmě také ruku v ruce se spotřebou), 3) měli nižší lokální emise (a tedy pomáhali snižovat ekologickou stopu svého vozu).

Opel Mokka Electric (2023)
Opel Mokka Electric (2023)

Čtěte také: Těchto 10 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy


Kdy a pro koho je Eco režim zbytečný?

Jako řidiči byste měli vědět, jak Eco režim funguje a tedy kdy je vhodné jej použít a kdy už je naopak zbytečný, či dokonce nebezpečný. Pokud jste řidič začátečník, tak vám Eco režim určitě doporučujeme, protože se lépe naučíte jezdit plynuleji a například neztrácet zbytečně rychlost, což je základem nižší spotřeby, a tedy úspory za provoz.

Po aktivaci Eco režimu je většinou dost znatelný rozdíl v tom, kdy auto začíná rychleji zrychlovat po sešlápnutí pedálu. Ve standardním režimu stačí sešlápnout „plyn“ (u konvenčního auta) jen málo, ve sportovním režimu (či u elektromobilu) je zrychlení většinou skoro okamžité, no a u „ekologického“ režimu musíte pedál sešlápnout znatelně více, čili pomůže vám to k tomu, že budete zrychlovat postupněji, plynuleji.

Pokud jste tedy řidič, který dobře ví, jak lidově řečeno jezdit na spotřebu, pak se nejspíše obejdete i bez aktivovaného Eco režimu. A můžete mít paradoxně lepší výsledky s vypnutým „ekologickým“ režimem, než jiný řidič, který bude mít tlačítkem tento jízdní režim naopak aktivovaný.

Tlačítko, které nevyřeší vše

Mějte tedy na mysli, že tlačítko Eco Mode není všespásné a že se spíše snaží pomoci řidičům s tím, aby se naučili jezdit úsporněji/levněji/ekologičtěji, než že by vám díky tomu najednou klesla spotřeba třeba o třetinu nebo více. Úspory Eco režimu jsou většinou spíše jen v jednotkách procent a bohužel se nedá říct ani žádné přesné číslo, protože se to auto od auta bude lišit, stejně tak jako řidič od řidiče.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články