Co když necháte elektromobil stát 4 týdny v mrazu? Vybije se nebo ne?

Třeskuté mrazy ovlivňují nejen spalovací motory, ale i elektromobily. Experiment Kia EV6 ukázal, že po 28 dnech v mrazu kapacita téměř neklesla.
Skutečně třeskuté mrazy autům nesvědčí. U těch se spalovacími motory hrozí problém se zamrznutím nafty nebo potíže se startováním, řidiči elektromobilů řeší jiné starosti. Stejně jako vysoké teploty nesvědčí ani ty nízké především baterii. Podle řady studií dochází při teplotách pod bodem mrazu ke zkrácení dojezdu až o desítky procent. Jak se to ale projeví na lithium-iontové baterii, když svůj elektromobil na několik týdnů odstavíte na mraze a sami se třeba vypravíte někam do tepla?
Minimální úbytek energie
Kolega Patrick George ze serveru InsideEVs se rozhodl před zimou, která v tomto období panuje na severu státu New York, na pár týdnů uniknout a využil této příležitosti k tomu, aby vyzkoušel, co mrazy udělají s jeho odstaveným elektromobilem Kia EV6. Před odjezdem nabil vůz na běžných 80 % kapacity, což by podle palubního počítače mělo vystačit na 183 mil podle standardu EPA (330 km dle WLTP). Elektromobil pak nechal stát 28 dní v nevytápěné garáži, kde se teploty pohybovaly průměrně kolem nuly, i když občas klesly až k -11 stupňům Celsia, jindy naopak vystoupaly k 12 stupňům Celsia.
Od experimentu si sliboval, že odpoví na otázku, zda jsou obavy řidičů, kteří se bojí, že po delším odstavení elektromobilu v zimě najdou po návratu zcela vybitou baterii, oprávněné. Pro kontext jeho Kia EV6 se dvěma elektromotory má papírově dojezd 282 mil podle EPA (508 km podle WLTP) a v mírném podzimu a letním počasí se častokrát ukazuje dojezd přes 300 mil podle EPA (541 km podle WLTP). V zimě však její palubní počítač ukazuje výrazně méně.
Výsledek testu byl pro něj skutečně překvapivý. Po návratu elektromobil stále ukazoval 78 % nabití a dojezd 180 mil podle EPA (325 km podle WLTP). Po chvíli se údaj dokonce vrátil na původních 183 mil. To znamená, že při měsíčním stání v nízkých teplotách nedošlo prakticky k žádnému poklesu kapacity. Ten dosáhl maximálně dvou procent, což se na reálném dojezdu vůbec neprojevilo. Test tak prokázal, že i několikatýdenní odstávka elektromobilu v zimě bez připojení k nabíječce nepředstavuje pro baterii žádný větší problém.

Každá automobilka radí jinak
Ačkoli tento pokus dopadl nad očekávání dobře, výrobci elektromobilů se v doporučeních pro dlouhodobější odstávku vozů různí. Zatímco Tesla či Hyundai doporučují nechat auto připojené k nabíječce, Ford u modelu Mustang Mach-E radí při odstávce delší než 30 dní vůz odpojit při zhruba 50% nabití baterie. Kia v manuálu k EV6 uvádí, že při delší odstávce je třeba dobít vysokonapěťovou baterii každé tři měsíce, aby nedošlo k jejímu vybití.
Obecně je nejlepší řídit se pokyny v manuálu konkrétního vozu a v případě možnosti nechat auto připojené k nabíječce – vůz si pak dokáže automaticky udržovat optimální úroveň nabití. Pro snížení spotřeby energie lze také vypnout některé funkce, jako je například u Tesly bezpečnostní režim Sentry Mode, který může za den „sežrat“ z baterie i několik procent, což se při používání už po pouhém týdnu logicky výrazně projeví na dojezdu.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.