Co je u elektromobilu lepší – velká baterie, nebo rychlé nabíjení?

Petr Bergmann
  • Výrobci často hledají technické hranice elektromobilů
  • Přemýšlejí ale také o jejich smysluplnosti
  • Velká baterie nebo rychlé nabíjení – toť otázka

S elektromobilitou je spojena řada věcí, mýtů i předsudků. Bezemisní provoz, zcela tichá jízda, neskutečné zrychlení. Na druhé straně také strach z dojezdu, nedostatečná kapacita baterie, pomalé nabíjení, degradace baterie.

Velká baterie, nebo rychlé nabíjení?

I proto se výrobci předhánějí v překonávání hranic dojezdu nebo rychlosti nabíjení. Je to i z toho důvodu, že řada řidičů má tendenci neustále elektroauta porovnávat s tím, s čím mají nějakou zkušenost. Proto se v řadě diskuzí objevují argumenty týkající se statisticky potvrzených 5 minut, strávených nejčastěji na čerpací stanici se spalovacím vozem, po nichž je tento stroj připraven zdolat dalších 1 000 kilometrů bez zastávky.

I když řada nabíjecích stanic umožňuje v průběhu pouhých 15 minut doplnit elektromobilu energii na dalších například 300 kilometrů, přesto se mnohým zdá tato doba v porovnání s tankováním spalovacích aut až příliš dlouhá.

Budou takto v budoucnu vypadat všechny rychlonabíječky?
Budou takto v budoucnu vypadat všechny rychlonabíječky?

Čtěte také: Nabíjejte svůj elektromobil zcela zdarma! Stačí, když podáte pomocnou ruku


Výrobci přichází s kompromisem

I proto řada výrobců soutěží v dosažení co nejdelších dojezdů nebo extrémně krátkých časů nabíjení. Ale i oni začínají hledat rozumné kompromisy. K tématu se nedávno vyjádřil také Elon Musk, který svým fanouškům vysvětloval, proč Tesla opustila myšlenku výroby vozů s dojezdem až 1 000 kilometrů na jedno nabití.

Technicky to podle šéfa Tesly není problém, ale postrádá to rozumný smysl. Je totiž jen málo uživatelů, kteří takový dojezd využijí častěji. Větší baterie nejenom prodraží výrobní cenu vozidla, ale jejich hmotnost zhoršuje jízdní vlastnosti. Elon Musk říká, že dojezd 650 km by měl stačit naprosté většině uživatelů.

Podobné parametry platí i u aut cílících na superrychlé časy nabíjení. Nejenom, že to extrémně prodražuje techniku, ale aby měl takový vůz smysl, je třeba postavit odpovídající infrastrukturu. Výše uvedené hodnoty (přibližně 300 km dojezdu za 15 minut), dostupné již dnes na stanicích Supercharger a jim podobných, by neměly nikoho urazit, i když jsou o něco delší, než když přečerpáte palivo do spalovacího polykače kilometrů.

Ostatně, pro velkou většinu zájemců bude při pořizování elektromobilu hrát značnou roli cena. A s ní bude vždy spojený kompromis mezi konkrétním modelem, jeho dojezdem, rychlostí nabíjení i vybavením. Myslím si, že pro Evropu je Teslou navrhovaná hodnota dojezdu 650 km víc než dostatečná.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články